בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

הכנות לפסח, מכירת חמץ וסיום מסכת בזמן מגפה

ראובן פיזנטי | ז׳ בניסן ה׳תש״פ | חדשות ועדכונים | מידע יהודי

חג הפסח מתקרב אלינו ממש, אלא שהשנה כידוע, עקב המצב, הדברים הולכים להיראות קצת אחרת. לכן רצינו לתת מעט טיפים לציבור, כיצד להתארגן בהתאם בצורה הטובה ביותר האפשרית.

ראשית כל, כדאי להיזכר בהלכות פסח המרובות. וברוך השם לפני כמה שנים כתבנו מדריך מקוצר על הלכות פסח בצורה פשוטה ומעשית. התגובות היו אוהדות ומחזקות והוא גם מופיע בספר ״מהפרשה לחיינו״. לקריאת המדריך המקוצר והמעשי להלכות פסח לחצו כאן.

למי שיש מעט יותר זמן, מומלץ מאוד לעבור על החוברת הנפלאה בהלכה ובאגדה של הרב דוד נקי שליט״א. ששם כמובן הדברים מפורטים וברורים כדרכו של הרב. לחצו כאן להורדת החוברת בהלכה ובאגדה על פסח.

בנוסף, צריך לזכור שהעיקר הגדול בליל הסדר הוא מצוות ״והגדת לבנך״. שיש עניין גדול לספר על יציאת מצרים דווקא בלילה הזה, וזו מצווה מהתורה. ואמנם ישנם הרבה שרגילים להתארח בליל הסדר ואז עורך הסדר מספר בשביל כולם, אלא שהשנה כידוע זה פחות אפשרי, ולכן כל אחד צריך להכין לו כמה עניינים לספר עליהם.

אז לכל המחפשים רעיונות, כדאי לעבור על המאמרים השונים שנמצאים באתר. לקריאת מאמרים שונים על פסח לחצו כאן. בנוסף, כדאי לעבור על המאמרים לפרשיות השבוע שמות, וארא, ובא, ששם כמובן הפרשיות מספרות על יציאת מצרים. וכמובן שבספר בהלכה ובאגדה על פסח שכבר הזכרנו קודם ישנו סיפור יציאת מצרים שמובא בצורה נפלאה יחד עם המדרשים המוכרים.

לגבי מכירת חמץ, מובן שיהיו עם זה הרבה קשיים השנה כשאי אפשר לצאת מהבית. לכן ניתן לבצע מכירת חמץ באתר הממשלתי לרבנות הראשית בלחיצה כאן. רק צריך ללחוץ על הכפתור הירוק ״להגשת הבקשה״, להכניס את הפרטים וכך למנות את הרבנים הראשיים בתור שליחים למכור לנו את החמץ.

חשוב לציין שעל פי גדולי הדור, השנה עקב המצב אפשר להקל למכור גם חמץ גמור (פסטות, עוגיות, ופלים וכדומה) גם למי שרגיל להחמיר בזה בדרך כלל.

עוד פרט בעייתי השנה הוא עניין תענית בכורות, שנוהגים כידוע לערוך סיומי מסכת וכך להיפטר מהתענית, אלא שהשנה אי אפשר להתאסף ולהתקהל, וכך לא ניתן לערוך את הסיומים.

אז אמנם מעיקר הדין צריך לעשות סיום של מסכת בגמרא, אלא שיש גם היתר לגבי סיום מסכת משניות, שאמנם זה לא כל כך מועיל לפטור אחרים מתענית, אבל זה כן מועיל לפטור מתענית את האדם שסיים עצמו.

לכן ראוי לכל מי שבכור ורוצה לפטור עצמו מהתענית, לערוך סיום מסכת של משניות. כמובן שצריך ללמוד את המסכת בהבנה ולא מועיל רק לגרוס. ולמי שזו נראית משימה בלתי אפשרית, אז צריך לדעת שישנן מסכתות שיחסית קלות וגם קצרות (ולמשל בסדר מועד יש כמה כאלו), כך שכל אחד יכול ללמוד אותן.

ורצוי כמובן לא לחכות לרגע האחרון, אלא כבר מעכשיו להקציב לזה בכל יום זמן מה של לימוד בהבנה, וכך יהיה אפשר לסיים בנחת. כך נזכה גם להרבות תורה (ובמיוחד בימים אלו שעם ישראל זקוק לזה, הן מצד הצורך בהגנה חזקה והן מצד התמעטות הלומדים כשבתי המדרש סגורים) וגם להיפטר מהתענית.

ואם בכל זאת מתקשים וצריכים עזרה, אז אפשר להיעזר בשיעורים מוקלטים של ״הפרק היומי״ בלימוד המשניות בלחיצה כאן.

צריך לזכור שפסח הוא חג האמונה והמצה נקראת לחם אמונה. ובמיוחד בתקופה הזו שאנו זקוקים לכל כך הרבה אמונה, צריך להשתדל להתחזק בכך. לא לתת לדיווחים להטעות אותנו, אלא לזכור בכל רגע שהכול בהשגחה פרטית מופלאה מלמעלה.

וכמו שהיה במצרים, שהשם פסח על בתי היהודים, והכל היה בהשגחה פרטית גלויה. כך ההנהגה היא תמיד, ורק שהדברים פועלים יותר בהסתר כעת, בדרך של סיבה ומסובב, וכך נראה שהדברים כאילו פועלים בדרך ״טבע״. אבל התפקיד שלנו הוא לגלות את מלכותו של השם בעולם.

השם יתברך ירחם עלינו, ישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, יסלק את המשחית מעלינו, יחזק אותנו באמונה, יחזיר אותנו בתשובה שלמה, יביא לנו את הגאולה השלמה מהרה ברחמים ויזכה אותנו לחגוג כבר השנה את פסח בירושלים הבנויה.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

תגובה אחת על “הכנות לפסח, מכירת חמץ וסיום מסכת בזמן מגפה”

  1. רות הגיב:

    בבקשה אני מחפשת ולא מוצאת
    איך להוריד מהיוטיוב סירטון
    ולהפוך אותו ל mp3 אני מתכוונת
    להוריד איזה דרשה ורוצה רק לשמוע בלי לראות,
    וכל התוכנות כאן באנגלית ואני לא מבינה
    בבקשה עזרו לי,תודה רבה לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים