בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

תוכנות טובות למחשב יכולות להיות חינמיות

ראובן פיזנטי | ה׳ באלול ה׳תשע״ג | חדשות ועדכונים

כולנו מחפשים תוכנות טובות למחשב שלנו. כאלו שיהיו איכותיות, עם אפשרויות מתקדמות ושיעשו את העבודה בצורה פשוטה ויעילה. אבל משום מה, קשה לנו לצאת מהקיבעון שלנו של התוכנות שאנו מכירים, או ששמענו עליהן, כדי שנוכל להתקין תוכנות טובות ואיכותיות בחינם. קשה לנו לקבל שקיימת אופציה כזו שנקראת “חינם”. מרוב שלימדו אותנו שאין מתנות חינם (האתר הזה אגב, הוא האנטיתזה למשפט הזה), קשה לשכנע אותנו שבאמת קיימים דברים איכותיים בחינם, מבלי שיעקצו אותנו לאחר מכן. זה נהיה כל כך אבסורד עד שגם אם תציע תחליף חינם לבן אדם שרוצה לקנות למשרד שלו תוכנת אופיס בכמה מאות שקלים, הוא ישלול את התחליף בזלזול מתוך חשבון פשוט שהוא זקוק למשהו איכותי. אם תאמר לו שאופן אופיס זה איכותי ממש כמו אופיס של מיקרוסופט רק בלי התשלום, ויש אפילו תוספות נחמדות, הוא יסרב בתוקף להאמין ויתעקש להוציא מהכיס כמה מאות שקלים. כל כך התרגלנו שעובדים עלינו, עד שאנו לא מוכנים לשמוע על דברים בחינם.

אז בואו ננסה להבין מדוע באמת התוכנות האלו ניתנות להורדה בחינם. הרי זה לא סביר שמתכנתים שמשקיעים ועובדים על משהו זמן רב ירצו לחלק אותו בחינם מבלי לקבל שום תמורה. מכאן כנראה גם מגיעים החששות שלנו, שהרי איך יתכן שזה באמת חינם? אז יש כמה סיבות לשחרורי תוכנה בחינם ואלו כנראה הסיבות העיקריות ביניהן:

  • פרסום – הדבר החשוב ביותר ליוצרי תוכנה הוא הפרסום שלהם. בדרך כלל מתכנתים רוצים לזכות להכרה ופרסום, כך שיוכלו להשתלב בשוק העבודה. ככל שיזכו להכרה גדולה יותר, כך יוכלו לדרוש שכר רב יותר ולהשתלב במקומות עבודה טובים יותר. כך הם מוכיחים את עצמם וחברות רבות רוצות להעסיק אותם.
  • רווח מפרסומות – רווח הנעשה מפרסומות בתוך התוכנה, באתר התוכנה או במקומות שונים אחרים, יכול להיות גדול יותר מהרווח הנעשה ממכירת התוכנות. תראו למשל את גוגל שמוציאה כל כך הרבה תכנים והורדות בחינם, פייסבוק או אתרים רבים אחרים. הרווח העיקרי שלהם הוא מפרסומות. ישנם כאלו שמרוויחים מיליארדים ממודעות שונות הנמצאות בסוגים שונים של תכני אינטרנט. אם מתכנת משקיע בתוכנה איכותית ומועילה שהרבה יורידו בסופו של דבר, הוא יכול להכניס לעצמו רווח לא קטן ממודעות ופרסומות שונות.
  • רווח מתכנים או תוכנות אחרות – חברות תוכנה רבות מאפשרות להוריד תוכנה מסוימת בחינם כדי למשוך אליה את הגולשים, ואז לנצל את ההזדמנות להציע להם לקנות תוכנות שונות בתשלום או שירותים מוספים שונים כמו תמיכה ועזרה. לא מדובר על גירסאות ניסיון לזמן מסוים או גירסאות שיתופיות עם הערות מעצבנות שקופצות ומזכירות לנו שאנו צריכים לשלם על התוכנה שאנו עובדים איתה (את אלו לא תמצאו כאן). אלא מדובר על תוכנה חינמית לגמרי שאפשר לעבוד איתה באופן חופשי, והחברה רק מציעה לנו לרכוש תכנים אחרים (ולא את התוכנה שאנו עובדים איתה כעת, שהיא כבר שלנו בחינם). לפעמים תוכנה מסוימת היא מורכבת מאוד, ואז כדי למשוך את הגולשים החברה מייצרת גירסה קלה ופשוטה יותר בחינם, מה שמספיק לרוב המשתמשים הלא מקצועיים שזקוקים לתוכנה, במקרה כזה החברה מרוויחה מהגירסה המקצועית יותר המיועדת לאלו שעובדים בצורה מסחרית עם התוכנה.
  • התנסות מעשית – מתכנתים רבים וטובים שהם סטודנטים או בוגרי מוסדות להשכלה גבוהה ללא ניסיון מחפשים את דרכם בשוק העבודה ומוצאים את עצמם בסופו של דבר מחוץ לשוק העבודה. כדי להיכנס לשם הם רוצים לעשות מעין סטאז’ שיוכלו להכניס לתיק העבודות שלהם כדי להעשיר את קורות החיים. לא מעט מתכנתים ברחבי העולם נכנסים לקהילות פיתוח שונות ומסייעים רבות עם הידע שלהם. ישנם פרוייקטים פתוחים המבוססים רק על קהילה המורכבת מאנשים כאלה שאוהבים לשתף אחד את השני בידע, חובבי קוד פתוח או אפילו מתכנתים מקצועיים שעובדים בתחום ורוצים להתנסות במשהו קצת שונה.
  • טוב לב – כן, זה אולי נשמע בדיוני, אבל יש גם אנשים שאוהבים לתת ולשתף אחרים ביצירות שלהם מבלי להרוויח מזה כסף. יש כאלו שאוהבים לעזור. ישנם כאלו שיצאו לפנסיה והם מחפשים תעסוקה בתחום שהם אוהבים. ישנם כאלו שמחפשים חיי חברה ומוצאים בית חם בקהילות הקוד הפתוח השונות. כל אחד עם השיקולים והמניעים האישיים שלו, אבל בהחלט אפשר למצוא רבים שנהנים מחוויית השיתוף והעזרה.

אז ניתן לראות שהדבר אפשרי ויש עניין לאנשים ליצור תוכן חינמי בכלל ותוכנות חינמיות בפרט. כל מה שצריך זה רק לעשות את הצעד ולנסות. אם ננסה להשתמש בתוכנות החינמיות האיכותיות, כנראה שלא נתאכזב מהן. לא מוכרחים לשלם על תוכנות חינמיות טובות, אפשר ליהנות מכל העולמות ולהוריד בחינם תוכן טוב ואיכותי. ככל שיותר אנשים יורידו את התוכנות החינמיות ויחזקו אותן, כך תגבר המודעות לתוכנות האלו וכך הן יהפכו לידועות יותר, מה שיביא ליותר עדכונים, יותר תמיכה של תוכנות ומכשירים, יותר הוזלת מחירים של המתחרים, אולי אפילו הפיכת שירותים נוספים לחינמיים וכו’. אם מפתחי תוכנות יבינו שאנשים מורידים בחינם ולא קונים, אז אולי גם הם ירצו לפתח מוצרים משלהם בחינם ולהרוויח כסף בדרכים עקיפות. יוצא שכולם מרוויחים מזה, אז מה אכפת גם לנו לנסות?

ברוך השם זכינו לבנות מאגר די גדול של תוכנות חינמיות איכותיות הניתנות להורדה ברשת. לצפייה במאגר תוכנות החינם לחצו כאן.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים