בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

ראש השנה – יום הדין

ראובן פיזנטי | כ״ג באלול ה׳תש״ע | סליחות ועשרת ימי תשובה | ראש השנה

ראש השנה נתפס אצל רוב האנשים כחג רגיל ונחמד בו חוגגים את תחילת השנה החדשה. אנשים מכינים את המנגלים בציפייה ליומיים גדושים במאכלים טובים, שינה טובה וזמן איכות משפחתי. אך למעשה הם מפספסים את המהות של הימים החשובים האלו.

ראש השנה זהו יום הדין, היום בו כל בני העולם נידונים לפני הקדוש ברוך הוא. היום בו מדקדקים עם כל אדם כמה מצוות ומעשים טובים צבר לזכותו, וכמה עוונות עשה השנה. וכולנו יודעים שלצערנו כמות העוונות אינה קטנה בכלל. היום הזה קובע לנו את כל מה שיקרה איתנו בשנה הבאה לטוב ולפחות טוב. אם נבין קצת יותר את משמעות היום הזה, נוכל להשקיע בו קצת יותר מאמץ, כך שנצא זכאים בדין ונזכה לשנה של שפע וטוב ללא כל צרות וייסורים.

תחשבו לרגע על השנה שחלפה. כל זמני הכאב שעברנו, מחלות, ייסורים, בעיות פרנסה, השפלות, דו”חות חנייה, כעסים, מריבות, תאונות, מלמחות, כישלונות, הפסדים וכל שאר הדברים הלא נעימים, בין אם הם משמעותיים או סתם מרגיזים, ואפילו הדברים המזעריים שלרגע עשו לנו מעט עצוב. כל אלו נכתבו בצורה מדוקדקת בראש השנה האחרון ונחתמו ביום הכיפורים.

יוצא שהיינו יכולים עם מעט יותר מאמץ בראש השנה שעבר לבטל את אותן גזרות ולהשפיע לנו חיים טובים ונעימים יותר. העצמה של הימים האלו כל כך חזקה, אך אף אחד מאיתנו לא באמת תופס זאת ולכן אנו נותנים להם לעבור מבלי להתאמץ כמעט. אבל צריך להבין שהימים האלו קובעים את הכל.

לנצל את ההזדמנות לתקן בקלות

מי שטרח בערב שבת, יאכל בשבת. גם מי שטרח בראש השנה ועשרת ימי התשובה, בוודאי יוכל לאכול במשך כל השנה. כמו גזר דין, שלפניו ראוי להתאמץ ככל שניתן כך שהשופט יבוא לקראתנו, אך לאחר שנחתם כבר קשה מאוד לתקן. צריך להגיש ערעור, לקוות שמישהו בכלל יתייחס לזה, וגם אז התהליך מאוד ארוך ודורש המון מאמץ, הרבה יותר משהיינו צריכים להתאמץ לפני שנחתם כדי להשיג את אותו הדבר.

בראש השנה ועשרת ימי תשובה ניתנת לנו ההזדמנות לקבוע לנו את כל השנה כולה. כל שנייה קובעת דברים גורליים. דקה של תפילה בכוונה יכולה לשנות חודש של ייסורים לטובה. כל לימוד תורה יכול לזכות אותנו בהישגים, הצלחות ואושר עילאי לשנה הקרובה. אילו היינו רואים בעיניים כיצד אנו משפיעים על כל השנה שלנו בימים האלו, לא היינו ישנים, לא מדברים, לא אוכלים ולא עושים שום דבר חוץ מלהתפלל וללמוד תורה במשך כל העשרה ימים.

הרי איך אפשר לישון בראש השנה כאשר גוזרים את דיננו? איך אפשר לטייל או לקרוא עיתונים כאשר אנו עומדים במבחן חשוב שקובע כל פרט קטן בשנה הקרובה שלנו? ביום הזה נקבע מי יחייה ומי ימות, מי יעני ומי יתעשר. אז איך אפשר להישאר אדישים לכל זה?

כשיש מבחן חשוב כלשהו בחיינו, נתאמן ונשקיע את מרב המאמצים כדי להתכונן אליו, ובזמן המבחן נתרכז רק בו ללא שום מחשבה זרה. כי אנו יודעים היטב שעכשיו זו ההזדמנות. נתאמץ ונעשה כל מה שאפשר כדי לעבור את המבחן בהצטיינות.

ביום הדין של השנה החדשה נקבע מה יהיה איתנו בכל השנה הבאה עלינו לטובה. ביום הזה אנו עומדים למשפט אצל השופט העליון, הקדוש ברוך הוא. יהיו שם סנגורים מצד אחד וקטגורים מצד שני. ידקדקו איתנו כחוט השערה וימדדו אותנו על כל פעולה.

נסו לדמיין אדם שעומד בבית משפט, מעשן סיגריה מול השופט, שם סטייקים על המנגל ומנמנם לו שנת צהריים מול השופט. זה נשמע מצחיק, אבל זה בדיוק מה שאנו עושים בראש השנה, כאשר אנו עומדים למשפט אצל הקדוש ברוך הוא.

צריך לדעת שראש השנה הוא אמנם יום טוב, שצריך לכבדו כראוי, אבל יחד עם זאת זהו לא חג רגיל כמו פסח או סוכות למשל. ראש השנה הוא יום של חשבון נפש. יום של תפילות ותחנונים. יום של שמיעת קול שופר שצריך לעורר אותנו. יום של חזרה בתשובה וקבלות טובות (ואמתיות…) לשנה החדשה. יום של לימוד תורה בכל רגע פנוי. יום של הליכה בדרך הטוב והחלטה לשנות את הדרך לדרך האמת. רק כך ניתן לצאת זכאים בדין.

הקדוש ברוך הוא רחמן, כאשר הוא רואה את ההשתדלות והרצון מצדנו, הוא הולך לקראתנו. גם אם חטאנו בכל השנה שעברה, יש לנו עדיין הזדמנות לתקן. ביומיים האלו של ראש השנה, ניתן לסדר לעצמנו שנה שלמה של אושר, שמחה, בריאות, אהבה, גאולה, חסד, הצלחה, שפע, פרנסה וכל הדברים הטובים שרק אפשר לבקש. הכל תלוי בימים החשובים האלו. כל מה שצריך זה להשתמש במתנה הנפלאה שקיבלנו מאת הקדוש ברוך הוא, התשובה.

כדי לזכות לכל זה אנו צריכים להכין את עצמנו. לא ניתן להשתנות ביום אחד ופתאום להפוך לצדיקים בראש השנה בין רגע. ימי הסליחות ניתנו לנו בשביל המטרה הזו. כל אחד צריך לעשות עם עצמו חשבון נפש הרבה לפני ראש השנה. להתחיל לקבל החלטות לשינויים. להתוודות ולבקש סליחה על החטאים. לנסות לשנות את המעשים. פשוט לשוב אל הקדוש ברוך הוא.

וזה דבר שאפשרי לכל יהודי, וגם הרחוק ביותר. לא צריך להיות רשמיים ולהידבק רק לתפילות המוכרות. אלא שכל אחד יכול להיסגר בחדר עם עצמו ולומר לבורא משהו בסגנון: “השם יתברך, אבא יקר, הלכתי בדרך לא טובה, ועשיתי הרבה עבירות שאני מצטער עליהן, בבקשה תסלח לי ותעזור לי להתקרב אליך וללכת בדרכיך”.

כמובן שכל אחד יכול להרחיב על פי מצבו ולפי החוויות האישיות שהוא עצמו עובר. להתחיל לדבר עם הקדוש ברוך הוא. לבקש ממנו מחילה ולנסות לעשות תשובה. כאשר נכנסים בצורה כזו ליום הדין, זה כמו ללכת לבית המשפט כאשר כבר דיברנו עם השופט לפני כן, והסתדרנו אתו עוד לפני שהמשפט התחיל. בצורה כזו בוודאי שהשם יתברך יבוא לקראתנו ונוכל לצאת זכאים.

לאחר שהסתדרנו עם הבורא ודיברנו אתו, קיבלנו עלינו קבלות טובות והחלטנו להתקרב אליו, חשוב לזכור שראש השנה הוא בכל זאת גם יום טוב וראוי לשמוח בו. הסיבה לכך היא משום שאנו בטוחים שנצא זכאים בדין. אנו סומכים על השם יתברך שיעזור לנו בחסדיו המרובים.

לא בזכות עצמנו ולא בזכות המצוות או המעשים הטובים שעשינו. מצד הדין לא היינו יכולים להתקיים בעולם אפילו שניה נוספת. אך בזכות הרחמים העצומים של הקדוש ברוך הוא, שמקבל את תפילות עמו ישראל באהבה. שמברך אותנו ורוצה שנצא זכאים, כמו אב שאוהב את בנו. שעושה איתנו חסד ורוצה שנשוב אליו.

אנחנו מהרהרים בלבנו תשובה והקדוש ברוך הוא מוחק לנו עוונות. אנחנו מתפללים ומבקשים והקדוש ברוך הוא בורא עולמות כדי להוריד לנו את מבוקשנו. אנחנו תוקעים בצד הצר של השופר והקול הולך ומתרחב לצד הרחב ויוצא החוצה לפרוץ רקיעים. במעשים קטנטנים שאנו עושים כאן למטה, אנו משנים עולמות שלמים למעלה. אם אכן השקענו טיפ טיפה מאמץ והסתדרנו עם הקדוש ברוך הוא, זהו בהחלט יום חג שראוי לשמוח בו.

הקדוש ברוך הוא נתן לנו מתנה יפהפייה, איתה אנו יכולים לשנות עולמות ולברוא מציאויות חדשות. המתנה הזו נקראת תשובה. אם רק נרצה לשוב אליו, הוא בוודאי יקבל אותנו וייתן לנו את כל השפע שאנו צריכים לשנה טובה ומתוקה.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים