בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

לתת את כל הכוח – עשרת ימי תשובה

ראובן פיזנטי | ד׳ בתשרי ה׳תשע״ה | סליחות ועשרת ימי תשובה

לאחר המשפט שאנו עוברים בראש השנה, מרחפות מעל כולם גזירות משמעותיות שישפיעו על כל חיינו. חלקן גזירות אישיות לנו, חלקן מיועדות לכלל ישראל וחלקן ישפיעו על כל העולם. מי יחייה ומי ימות. מי יתעשר ומי יהפוך לעני. כל חולי וכל צער שיהיו במשך השנה הבאה ומצד שני גם כל הדברים הטובים והבשורות הטובות שנקבל. מלחמות או שלווה, דיכאון או שמחה, הכל נקבע. גזר הדין כבר נכתב לכל אחד ואחת מאיתנו ומחכה להתגשם בעולם. אבל למרות כל מה שנגזר, השם יתברך ברחמיו המרובים נתן לנו הזדמנות נוספת עד ליום הכיפורים להשתנות ולהמתיק את גזר הדין.

אילו היינו יודעים את כל מה שנגזר עלינו, בוודאי שהיינו עושים הכל כדי לתקן ולשנות. היינו מגישים ערעור לבית הדין ומתחננים על חיינו וחיי הסובבים אותנו. תארו לכל שכל הסבל של השנה שעברה היה נמנע, כל הנפטרים היו זוכים להמשיך לחיות, כל החולים היו בריאים, כל מי שבצער היה רואה ישועות ושמחה. את כל הדינים הקשים היינו מבטלים ברגע אחד של תפילה בכוונה בבכייה ותחנונים בשנה שעברה אילו היינו יודעים עליהם כבר אז.

אבל מטבע הדברים אנחנו לא יודעים מה נגזר עלינו ועל הסובבים אותנו ומכאן אנחנו מאפשרים לעצמנו לחיות בהדחקה. אלא שמתוך ההכחשה הזו אנו מפספסים הזדמנות נדירה שבה אפשר עוד לשנות הכל. זה כמו שאדם יקבל פסיקה מבית הדין מבלי לדעת על כך וכאשר ייוודע לו זה כבר יהיה מאוחר מדי. כבר אי אפשר לערער לאחר המועד שנקבע.

כעת אנחנו נמצאים אחרי המשפט וזה הזמן לתת את כל הכוח שלנו כדי לבטל את כל הגזירות הרעות ולהוסיף לעצמנו שפע וגזירות טובות. זה הזמן להתחנן לפני השם יתברך שירחם עלינו, יקרב אותנו ויושיע אותנו. לעשות הכל, לעשות תשובה, ללמוד תורה בלי הפסקה, להשתדל לדקדק ולהדר בכל המצוות, להתענות ולהתפלל בלי הפסקה. כל רגע קטן כעת יכול לחסוך הרבה צער ועגמת נפש במשך השנה.

יהודים רבים רוצים להתקרב להשם יתברך, אבל לא בדיוק יודעים איך. הכל נראה קשה ומסובך, נראה שהמציאות היומיומית לא מסתדרת עם ההשקפה הזו של יראת שמיים ומתוך הדברים אנחנו מגיעים לייאוש מתוך הבנה שאין לנו סיכוי להתקרב לקדוש ברוך הוא. אבל דווקא כעת זה הזמן הטוב ביותר, השם נמצא פה איתנו, הוא קרוב אלינו. עשרת ימי תשובה זה הזמן שניתן לנו כדי לתקן ולהתקרב ומתוך הדברים אפשר לזכות לשנות את מציאות חיינו ואת כל מה שנגזר עלינו ועל כל עם ישראל.

המלך הגדול והנורא ששפט אותנו בראש השנה עם כל הפמליה והשרים שלו כעת בא עד אלינו לבדו בלבוש פשוט ולוחש לנו שהוא אבא שלנו. הוא מחכה שנחבק אותו, שנבוא לקראתו, שנעשה איזה צעד קטן ואז הוא יבטל את כל המשפט שהיה. ברגע אחד הוא יוציא פסקים וגזירות חדשים כדי להתאים אותם לבנים האהובים שלו. הוא ישנה ויהפוך את כל העולם בשבילנו.

כל אחד היה רוצה קשרים עם השופט. על אחת כמה וכמה אם גזר הדין יכול לקבוע חיים ומוות. על אחת כמה וכמה אם השופט הוא המלך העליון והמושל בכל העולם, כל יכול ושולט בכל שאינו מוגבל ולא כפוף לאף אחד ועושה כל מה שהוא רוצה. על אחת כמה וכמה אם כבר נגזר הדין וכעת נהיה מוכנים לתת הכל כדי לשנות אותו. כעת השופט הוא לא סתם מקושר אלינו, אלא הוא אבא שלנו. כל מה שצריך זה להכיר בו כעת כאבא ואז לבכות ולהתחנן לאבא שיבטל את העונשים והגזירות למרות שהיינו לא בסדר.

אין אבא שיוכל לעמוד בפני הדמעות הכנות של הבנים האהובים שלו. כל אבא היה נשבר ומוחל על הכל. אבל כל זה כאשר זו לא סתם הצגה, אלא רצון כנה להתקרב, להתחיל דף חדש ולקבל עול מלכות שמיים. אף אחד לא יכול להבטיח לנו שבאמת נזכה להתגבר על היצר ולהתמיד בדרך התורה והמצוות, אבל מה שחשוב כעת שזו באמת המטרה שלנו. זה מה שאנחנו רוצים כעת בכל הלב.

אבא שרואה את הבן שלו עושה הצגות לא ירצה לבטל את העונש מתוך רצון לחנך אותו. אבל אבא שרואה את בנו מתחנן ובוכה, אומר לאביו בכנות שהוא אוהב אותו והוא מצטער על כל הדברים הרעים שעשה, אותו אבא בוודאי לא יוכל לעמוד בפני בנו. הוא יסלח לו על הכל ברגע ויחבק אותו חזק חזק.

אמנם לא בטוח שהבן יוכל לעמוד בהבטחות שלו ולא בטוח שהוא באמת יתנהג כל הזמן בצורה יפה, אבל מה שבטוח הוא שברגע זה שהבן מתחנן הוא באמת מצטער ורוצה להתקרב לאביו מבלי לחטוא. וברור הדבר שאי אפשר לשקר לקדוש ברוך הוא. אדם יכול לעשות הצגות לאחרים, אולי אפילו לשכנע את עצמו, אבל הקדוש ברוך הוא רואה מה מתרחש גם במעמקי הנפש. זה מוכרח להיות רצון אמתי.

הזמן הולך ואוזל, אבל עדיין לא מאוחר לנצל את עשרת ימי התשובה המופלאים. אם נזכה לנצל אותם כראוי ולהתקרב להשם יתברך עוד ועוד, נזכה להגיע ליום הכיפורים בצורה נקייה ומשם להשפיע על כל השנה שלנו. רק כמה ימים לעשות מאמץ קצת מעבר ליכולות שלנו ואז נזכה להיחתם לשנה מבורכת ויפהפייה.

ומספיק היה שנצליח לבטל אפילו רק גזירה אחת כדי לתת את כל הכוח שלנו. הרי אם היו אומרים לנו שאם נתאמץ, נתחנן, נתענה, נעזוב את כל החיים שלנו ונתקרב להשם במשך כמה ימים ואז נוכל לבטל גזירה אחת קשה, כמו למשל לבטל אסון נוראי או להסיר מאיתנו קושי מסוים, אז בוודאי שכולם היו קופצים על זה ומוותרים על כל התענוגות. אז כעת אנחנו נמצאים בדיוק במצב הזה ויכולים לבטל גזירות רבות של כל השנה.

שווה להתאמץ לכמה ימים. שווה לתת את כל הכוח, לוותר על העבירות שקורצות לנו, לקיים מצוות גם שלא התרגלנו לקיים, ובעיקר להתפלל ולדבר עם השם. לבקש סליחה, לומר לו כמה שאנחנו אוהבים אותו ולבקש ממנו שיפתח לנו את השערים ויקרב אותנו אליו. השם יתברך יזכה אותנו ואת כל עם ישראל להיכתב ולהיחתם לחיים טובים ולשלום, לברכה והצלחה, שמחה וישועה, יראת שמים ואמונה וגאולה שלמה מהרה.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים