בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

מגילת אסתר – אוסף צירופי מקרים בהשגחה פרטית

ראובן פיזנטי | י״א באדר ה׳תשע״ב | פורים

בשבת שלפני פורים קוראים בבתי הכנסת את פרשת זכור המצווה אותנו על מחיית עמלק. צריך לזכור את מה שעמלק עשה לנו: “אשר קרך בדרך”. “קרך” מלשון מקרה, שעמלק אמר על כל הנסים המופלאים שהיו ביציאת מצרים שהכול היה מקרה. במקרה היו עשר מכות, במקרה הים נחלק לשניים, במקרה ישראל גברו על מצרים, הכל במקרה.

ידוע שעמלק בגימטריה זה “ספק”. כאשר אנו חושבים שהכול במקרה, זה מכניס ספקות באמונה וזה אומר שחס ושלום אין השגחה פרטית. כי ברגע שיש השגחה פרטית על כל אחד מאיתנו, אז כל מצב ודבר, ולו הקטן ביותר שאנו נתקלים בו בחיינו הוא מתוכנן ומכוון מרצון הבורא ואין מקריות כלל.

התיקון של אותו “ספק” שקיים בתוך כל אחד מאיתנו, הוא לקרוא את המגילה בפורים ולראות את אוסף צירופי המקרים המופלא והטבעי לכאורה שהביא לתליית המן שהיה מזרעו של עמלק ולהפיכת הפור. הקדוש ברוך הוא אינו מוזכר במגילה במפורש, אלא רק ברמזים. אך עם זאת, כולם יכולים להתבונן בצירופי מקרים טבעיים לגמרי, שבנסיבות אחרות לא היינו מעלים על דעתנו כלל שזו השגחה פרטית, ולהבין מתוך צירופי מקרים שהכול מלמעלה.

“במקרה” ושתי הוצאה להורג ו”במקרה” אסתר נבחרה להיות המלכה החדשה. “במקרה” מרדכי היהודי יעץ טוב למלך לפני כן. “במקרה” אחשוורוש פתח את ספר הזיכרונות בדיוק במעשה מרדכי באמצע הלילה לאחר שנדדה שנתו. “במקרה” המן היה צריך לקחת את מרדכי על סוס ברחבי העיר ולהתבזות לעיני כולם.

כך כל המגילה היא רצף של סיפורים קצרים ושגרתיים שכל אחד מאיתנו יכול היה בקלות לחוות אותם ולהרגיש טבעי לגמרי, אך כאשר אנו מחברים את כולם ביחד ניתן להבין בבירור שאין שום מקרה בעולם.

המן מזרעו של עמלק אכן התבונן על הכל כצירוף מקרים כמו סבו, אך היהודים הבינו שזוהי גזירה מלמעלה. לכן כדי לטפל במצב הם צמו והתענו. הם הבינו שאם השם רק ירצה בכך, מתוך החושך ומתוך שנראה שהכול אבוד הכל יכול להתהפך בשנייה ולהפוך לשמחה.

הם הבינו שהם נמצאים במצב הלא נעים כי כך השם החליט, והיחיד שיכול להוציא אותם ולהפוך את המצב זה השם יתברך. לכן הם לא ניסו להילחם בהמן או למרוד באחשוורוש, כי אם זו גזרה משמיים זה לא יעזור להם לעשות ניסיונות גשמיים. אלא שהם בחרו פשוט לעשות תשובה, לצום ולבקש סליחה מהקדוש ברוך הוא על החטאים. זה אכן עבד, כי הקדוש ברוך הוא סובב את כל העולם בצירופי מקרים מופלאים שהביאו לגאולה שלנו.

היום אנו עוברים בחיינו “צירופי מקרים” מופלאים לא פחות. אלא שקשה לנו לראות את ההשגחה הפרטית ובכך אנו נותנים מקום לעמלק שבתוכנו. “במקרה” הרקטה נפלה בשטח פתוח. “במקרה” בדיוק פגשנו את האדם הנכון. “במקרה” הפיגוע סוכל בגלל ערנות המשטרה. “במקרה” נאלצנו לעשות משהו שבסופו של דבר התגלה כמועיל. הכל במקרה.

כל אחד מאיתנו רואה נסים בכל יום מחייו. חולמים על ההגה ופתאום מקיצים בבהלה ומבינים שהקדוש ברוך הוא נהג במקומנו. נערים מבולבלים בני שמונה עשרה מקבלים נשק לשמור על המדינה ופתאום הם מבינים שבעצם השם יתברך הוא זה ששומר במקומם. אנחנו נכנסים לצרות, ואז פתאום מבינים שהשם יתברך בדרך פלאית מוציא אותנו משם. כשאנו נמצאים באמצע שום מקום ויוצאים משם אנו מבינים שהשם הוא זה שמכוון אותנו. אנו פוגשים בדיוק את מי שהיינו צריכים לפגוש ומגיעים בדיוק למצבים שהיינו צריכים להגיע אליהם.

אלפי נסים פוקדים אותנו בכל יום, ועם כל זה אנו חוזרים להגדיר את הכל בתור “מקרה”. אף אחד לא יודיע לנו בחדשות שההוא סיים את התיקון שלו אז הוא עלה לשמיים, או שהשם יתברך ריחם עלינו אז הוא פקח את עיני השוטר ונתן לו תחושת בטן שילך לבדוק את ההוא שהחזיק חומר נפץ. יאמרו לנו במקום שההוא נפטר בצורה טרגית והשוטר היה ערני.

לכן אנו מצווים למחות את זכר עמלק, וקוראים את זה דווקא לפני פורים בו היהודים ובראשם מרדכי מחו את המן שהיה מזרע עמלק. כוח הצום והתפילה לבורא מתוך ידיעה שהכול מכוון ממנו, ניצח ומחה את זכר עמלק שהסתכל על הכל בתור צירוף מקרים.

עצם הקיום של ישראל הוא “מקרה” לא ברור כלל. שנאה בין עמים יכולה להגיע מתוך כבוד, מתוך אידאולוגיה, מתוך תחרות, מתוך רצון לכבוש או מתוך יחסים לא טובים בין מדינות שכנות. אבל ברגע שיושבים עמים בקצה השני של העולם וכל מה שמטריד אותם זה עם ישראל שהוא בסך הכל מיעוט שלא מזיק לאף אחד ולא פוגע באף אחד, זה כבר מקריות ממש פלאית.

לא עם אחד ולא שניים, אלא עשרות אומות פשוט שונאות אותנו רק בגלל עצם היותנו יהודים. מדובר על אלפי שנים של קיומנו. עשרות אומות ומעצמות ענקיות ניסו למחוק אותנו לגמרי ולהשמיד כל זכר מאיתנו. אומות רבות נעלמו מהעולם, אך אנחנו כאן להישאר לנצח.

ברגע שאנו רואים את כל זה ובכל זאת אנו רואים שאנו חיים וקיימים ברוך השם, מתחזקים ומאמינים, אז בוודאי שאפשר להבין שכל צירופי המקרים האלו הם השגחה פרטית מופלאה של הבורא יתברך, שלא מסיר את עינו מאיתנו לרגע אחד.

זהו בדיוק המסר שאנו צריכים לקבל מקריאת המגילה בפורים. החיים שלנו מורכבים מהמון צירופי מקרים טבעיים לכאורה, אך מי שמשגיח ומצרף את כל המקרים הללו ביחד בהשגחה פרטית צמודה זהו השם יתברך.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים