בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

פרשת בלק – להיזהר מדברים נוצצים ועל טבעיים

ראובן פיזנטי | י״ג בתמוז ה׳תשע״ב | פרשת בלק

אילו היה בא לכאן אדם עם כוחות על טבעיים שיכול לשנות מציאות, כולנו היינו המומים. לא מעט אנשים היו עוזבים את הכל, מכתירים אותו כמנהיג והולכים אחריו. אילו היינו יודעים שבכוחו לדבר עם הקדוש ברוך הוא, כנראה שהיינו עושים כל מה שהוא יאמר. אילו היינו יודעים שהוא בדרגת נבואה עצומה כשל משה רבינו, היינו רוצים שילמד אותנו את סודות העולם ולא היינו זזים ממנו אפילו מילימטר אחד. היינו רוכשים הרבה כבוד לאותו אדם ובטוחים שהוא הקשר הישיר שלנו עם השם יתברך.

הפרשה מספרת על אדם כזה, אלא שהוא היה לא אחר מבלעם הרשע. הוא היה בדרגת נבואה כשל משה רבינו, זכה לדבר עם השם, יכל לעשות מופתים והיה אדם רוחני מאוד, אלא שהוא בא מהצד האחר של הטומאה. וזה הפרט הקטן שמשנה את כל התמונה.

אנשים צמאים לרוחניות. הם צמאים לידע. צמאים לישועות. רוצים לעוף, לפרוח, לראות נסים, לשנות את הטבע ולהידבק בעולמות העליונים. אלא שהם לא חפצים בדרך הארוכה, בעמל ובטורח שנדרשים כדי להגיע לשם.

הם לא רוצים לשבת בכולל וללמוד תורה מהבוקר עד הלילה. לא רוצים להגביל את עצמם ולהימנע מעבירות. לא רוצים להתאמץ לקיים מצוות. לא רוצים לחיות בצמצום ולהגביל את האפשרויות הגשמיות העומדות לרשותם. הם מחפשים רוחניות בשקל, בלי שום מאמץ והקרבה מצדם.

אז מתוך כך הם עוזבים את דרך התורה ומעדיפים דרכים אחרות שנראות פשוטות ונוצצות יותר. אם זה מדיטציות ושיטות ריפוי, אם זה טקסים זרים שמציגים נסים, אם זה התעסקות עם רוחות וישויות, אם זה רבנים מפוקפקים שעושים “תיקון” לאדם בלי שום מאמץ מצדו וכו’.

ואם מישהו יאמר להם שזה לא טוב ושהם מתעסקים עם כוחות טומאה, אז מיד הם יחשבו שזה כלל לא נכון. שהרי אנשים רואים נסים וישועות, מרגישים רוחניות ומתחברים לשפע גדול. אז איך יתכן שזה שקר? וכי אדם שאינו קדוש יכול להגיע לכל זה?

אותם אנשים חושבים שעשיית מופתים היא ראייה לצדיקות של אותו אדם. הם מתייעצים איתם בכל העניינים ובטוחים שהם הקשר הישיר לקדוש ברוך הוא. אלא שהם שוכחים שגם פרעה עשה מופתים, וכך גם כל המצרים שהיו מכשפים, וכך גם בלעם וכך רשעים רבים שהיו בכל הדורות, שעשו כשפים מתוך עבודה זרה וכוחות טומאה.

וצריך לדעת שהתורה אסרה עלינו להקשיב לנביא שקר ועונשו מוות. ולכאורה היינו חושבים שנביא שקר הוא אדם שממציא נבואות ושקרים. שאין לו שום כוח והוא מספר לכולם שיש לו. אלא שאדם כזה הוא בכלל לא בגדר של “נביא”, אלא בגדר שוטה וחולה נפש שמדמיין דברים. אותו לא צריך להרוג, אלא לאשפז אותו ולתת לו טיפול.

נביא שקר שעליו דיברה התורה הוא באמת נביא, הוא רואה דברים שמתקיימים במציאות ממש, הוא יכול לומר דברים שעתידים להיות, הוא כביכול אדם “רוחני” וזו הסיבה שהוא סוחף הרבה אנשים אחריו. אלא שבנוסף לכך יש גם שקר בדבריו.

קשה מאוד להבחין בקו הדק שבין הקדושה לטומאה, ולפעמים אולי נראה חס ושלום שאין הרבה הבדל ביניהם, שהרי מה זה כבר משנה מה הנטיות הדתיות של אותו אדם. העיקר ה”רוחניות”. אבל בעוד שנביא או בעל רוח הקודש יכול לתקן ולעזור לנו להגשים את עצמנו, אדם שפועל בצד האחר בקלות יכול ח”ו להחריב את עולמנו.

כשאנו פוגשים באדם עצמתי, מצליח, כריזמטי או בעל כוחות מיוחדים, אנו מיד מתפתים ללכת אחריו, אך מהפרשה ניתן לראות שגם אנשים כאלו עלולים להיות מקולקלים.

מכאן אנו צריכים ללמוד להיזהר ולהישמר מהדברים שנראים לנו כעל טבעיים, ככוחות רוחניים ושאר דברים מיסטיים. אמנם בוודאי שרוחניות זה דבר טוב ומועיל, אך גם כשנראה לנו שאנו לומדים דברים מועילים, לפעמים הדרך היא לא טובה כלל. צריך לבדוק היטב עם מה ועם מי אנחנו מתעסקים ואצל מי אנחנו לומדים, כי אם אנו מתעסקים עם כוחות רוחניים מצד הטומאה, אז יתכן שכרגע הכל נראה נוצץ וקסום, אבל מאוחר יותר נצטרך לשלם על כך מחיר כבד.

אנשים נוטים לחשוב שכל חוויה רוחנית היא דבר טוב. אבל צריך לדעת שגם כשפים, עין הרע ועוד המון דברים נוספים הם מזיקים ביותר למרות היותם רוחניים. לא כל מה שרוחני בא מצד הקדושה. אדם יכול להתחבר לכוחות טומאה ולחשוב שהם מועילים לו, אבל עד מהרה ימצא עצמו בתוך בור שאין לו תחתית. פתאום הוא יבין שמקיפים אותו שדים, רוחות ויצורים אכזריים שמנצלים אותו וכלל לא רוצים בטובתו, אבל עד שיבין כבר יהיה מאוחר מדי ולא בטוח שיידע איך לצאת משם.

אם אדם עושה מופת כלשהו, מספר לנו דברים שאף אחד לא יודע ומתחבר לרוחניות, זה עדיין לא אומר שזה טוב. אולי הוא משבש דברים בשורש נשמתנו? אולי הוא מתעסק עם שדים או רוחות רעות? אולי זה נראה שהוא מתקן אצלנו משהו בעוד שמאחורי הקלעים הוא עושה לנו נזק עצום חס ושלום שנשלם עליו במשך כל שארית חיינו?

כבוד הרב, תן ברכה

לפעמים קורה, בעיקר בנקודות בהן אנו מרגישים חיסרון כלשהו בחיינו, שאנו מרגישים צורך רוחני לעשות מעשה שיחזק אותנו. אנשים רחוקים מתורה ומצוות יחפשו קוראת בקלפים, בקפה, בכף היד או בכל דבר אחר שנראה שאפשר לקרוא בו. אבל אנשים יראי שמיים ישתדלו להתרחק משם וללכת רק לרבנים הפועלים ישועות על פי התורה הקדושה. אלא שהם לא יודעים שפעמים רבות גם שם הדבר לא כל כך “קדוש”.

אנשים רוצים לקבל ברכה מרב כלשהו שיסדר להם את החיים. שיעשה להם תיקונים, שיאמר להם מה לעשות, שיסיר מעליהם צרות וייסורים או שיפתח להם את המזל ויביא להם את השפע שהם רוצים. אמנם במקרים הטובים אפשר להגיע לתלמידי חכמים אמתיים שיודעים לכוון אותנו, אבל ברוב המקרים נופלים על אנשים חסרי יראת שמיים ותאבי בצע, שכל מטרתם היא להשיג כבוד, גאווה ותאוות.

אותם אנשים מגדלים זקנים ארוכים ולובשים חליפות איכותיות. הם אפילו לומדים הלכות ומחייכים בתמונות חסד של חלוקת מזון לנזקקים. אבל בפנים הכל ריק. אלא שכאשר אותם אנשים מתחילים לדבר, הם עלולים להדהים אותנו ובכך לשבות את לבנו. וכך אנשים מגיעים למקומות כאלו ובטוחים שהם מדברים עם המשיח בזמן שהם מקבלים עצות מצד הטומאה.

צריך לדעת שאת התורה קונים על ידי מאמץ והשקעה. אין פתרונות קסם שיעלימו את הצרות. הקדוש ברוך הוא נותן לנו בעיות וייסורים כדי שנתעורר, אך אנחנו מחליטים שבמקום להתעורר, ננסה לקחת את הרצון להתעוררות שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, ונשתמש בו בדרך קלה ומיידית. במקום להתאמץ ננסה להשיג את הכל בקלות. יוצא שאנו מפספסים את הנקודה העיקרית ועוסקים בטפל.

ואמנם בוודאי שאפשר לפעול ישועות, ויש עניין גדול ללכת לתלמידי חכמים, וכמו הסיפורים על גדולי התורה שהיו בכל הדורות. אלא שמחובתנו לבדוק היטב לפני כן אם אותו אדם שאנו הולכים אליו הוא אכן תלמיד חכם.

בנוסף, צריך להבין שכל המפגש הזה צריך להניב תוצאות. שיראת השמיים שלנו צריכה להתחזק, שעלינו לקבל על עצמנו דבר כלשהו, לעשות תשובה, לקבוע זמן לתורה וכו’. ולא יתכן שתלמיד חכם יניח לנו להמשיך בכל התאוות שלנו, ללכת ח”ו נגד התורה, ועם כל זה יעשה כביכול מופתים לזכותנו.

אנשים מחפשים פתרונות קלים. אז במקום לעשות את רצון השם, לטפל בבעיות בשרשן וכך לקבל מהשם יתברך שפע רב, הם בוחרים ללכת ל”מקובל” ואז להמשיך לעשות את כל העבירות שאליהן התרגלו בלי לשנות שום דבר. צריך להבין שאף אחד לא יכול לעשות את העבודה בשבילנו, אנחנו אלו שצריכים לעשות את ההתקדמות.

אז הולכים לקבל ברכה מהרב ומצפים שזה יפתור הכל. כשיוצאים מהמקום חוזרים לשגרה ועוברים את כל העבירות האפשריות מבלי לחשוב לרגע שעושים משהו לא בסדר. אנשים יוצאים משם ומיד זורקים את הכיפה ואת הלבוש הצנוע, וביחד איתם זורקים את כל ההצגות שעשו וחוזרים לסורם.

גם אם מדובר על תלמיד חכם ירא שמיים שבאמת יכול להשפיע, מכל מקום עיקר העניין תלוי בנו. לרוב אותו תלמיד חכם יאמר לנו לקבל על עצמנו משהו, אפילו להתחזק במשהו קטן. כי אם לא נעשה זאת, הברכה לא תחול. אולי זה נשמע קטנוני, כי מה אכפת לרב אם אנחנו שומרים שבת או לא? אבל צריך להבין שזה העיקר. השם רוצה שנתקרב אליו וכל סיבת הייסורים היא מצד הריחוק שלנו.

כך גם כאשר אנו מתפללים לדבר מסוים שוב ושוב, ואנו מרגישים שהקדוש ברוך הוא חס ושלום אינו שומע אותנו. אך בוודאי שהוא שומע, והוא גם מאוד רוצה לעזור לנו, אבל הוא רוצה שנכין את עצמנו לקבלת השפע לפני כן, כך שהשפע יבוא לתועלתנו ולא יזיק לנו.

שפע אמתי מוכרח להגיע מצד הקדושה, בעמל רוחני והשקעה. כדי לזכות להתקדם בחיים אנו צריכים להתייגע. אין דרכי קיצור שונות. קשרים עם הרב לא יתנו לנו יראת שמיים, הליכה פעם בחיים לבית כנסת לא תהפוך אותנו לגדולים בתורה. אז על אחת כמה וכמה אם אנו הולכים ל”פתיחת המזל” בלי שום מאמץ רוחני מצדנו כלל.

הקדוש ברוך הוא אומר לנו לפתוח פתח כחודו של מחט, והוא יפתח לנו כפתחו של אולם. יוצא שעיקר העבודה תלויה בקדוש ברוך הוא, אך כל זה רק אם עשינו את המאמץ הקטן שלנו לפתוח את הפתח הקטן כחודו של מחט. לאחר שעשינו את ההשתדלות הקטנה, הוא כבר ידאג לנו לכל השאר ויכוון אותנו לדרך הנכונה.

אבל כאשר אנו מתפללים פעם אחת, הולכים לקברי צדיקים, נותנים צדקה או מקיימים כל מצווה אחרת בצורה חד פעמית, אנו למעשה לא פותחים שום פתח, אלא רק עושים מעשה כדי לצאת ידי חובה. הרי כבר ברגע עשיית המצווה אנו לא מתכוונים להמשיך איתה, אנו רק עושים אותה כדי לקבל את רצוננו ואין לנו שום עניין לקיים אותה כדי להתקרב להשם. הקדוש ברוך הוא רוצה שבאמת נרצה להתחזק, שנרצה לגדול בתורה, הרצון שלנו הוא החשוב בתהליך הזה.

רוחניות בשקל

היום לצערנו גם הפך מאוד פשוט ללמוד “קבלה”, חכמת המזרח, טיפולים אנרגטיים שונים וכו’. ואז לא רק שאנשים מתפתים ללכת לכאלו שמתעסקים עם כוחות טומאה שכאילו יפתחו להם את המזל, אלא שהם עצמם לומדים להתעסק עם אותם כוחות כך שכאילו יוכלו לפתוח אותו בעצמם.

לכן כאשר רוצים ללמוד קבלה או כל דבר אחר הקשור לדברים רוחניים, חשוב לבדוק היטב מי מלמד אותנו את הדברים. האם הוא ירא שמיים? האם הוא בא מכוח הקדושה? מהיכן הוא למד את הדברים בעצמו? וכו’.

גם אם הוא נראה כאדם ישר, ירא שמיים ובעל מידות טובות, זה כלל לא אומר שזו המציאות. ישנם איסורי תורה רבים שאנו עלולים לעבור עליהם בלי לשים לב כמו לדרוש אל המתים, לעשות כשפים, לעונן וכו’.

קל מאוד ללכת למתקשר או לקורא עתידות, לעשות סיאנס, לנסות להוציא עין הרע וכו’. אבל בכך אנו עוברים על איסורי תורה וגורמים לעצמנו נזק רוחני עצום, וכל זה מתוך מחשבה שאנו הופכים ל”רוחניים”. אותו אדם יאמר לנו שהוא רב גדול, בסביבה שלו יאמרו לנו שהוא עושה מופתים, המראה שלו יראה לנו שאין אדם ירא שמיים גדול יותר ממנו, אלא שפעמים רבות כל זה אחיזת עיניים.

בקלות אפשר לראות דברים על טבעיים ומדהימים או לשמוע על סיפורי מופת מאחרים וללכת אחרי אדם שיוביל אותנו לתחתית ויהרוס לנו את החיים. צריך לזכור שגם פרעה ידע לעשות קסמים, גם העבדים הזוטרים שלו ידעו לכשף וגם בלעם דיבר בחלום עם אלוקים. כל זה לא הופך אף אחד מהם למישהו שנרצה ללמוד ממנו, שהרי כל אלו באים מכוחות הטומאה וסופם כליון.

המשיכה עצמה לרוחניות היא מובנת וטובה, שהרי הנשמה שלנו צמאה לזה. אבל חשוב לבחור את הדרך הטובה להגיע לשם מתוך מחשבה והבנה ולא להפקיר את חיינו בידי נוכלים רודפי ממון שחומדים את כספנו במקרה הטוב, או מכשפים עובדי עבודה זרה שמתעסקים עם כוחות טומאה מזיקים וחומדים את נשמתנו במקרה היותר גרוע.

כדי להמחיש את הדברים, נתאר לעצמנו שאדם כלשהו נכנס למצוקה כספית וחובות וכעת הוא מחפש דרך להיחלץ מהצרה. כדי ללוות כסף מאדם ירא שמיים המפעיל גמ”ח הלוואות, או כדי ללוות מהבנק, הוא יזדקק לאישורים רבים, לחקירות שונות ולהרבה טרחה. לעומת זאת ישנה אפשרות ללוות כסף מאנשים מפוקפקים מהעולם התחתון שישמחו לתת לו את הכסף בקלות, ללא בדיקות ובלי הרבה כאב ראש. אלא שאחר כך הוא ישלם שבעתיים.

אז אמנם הדרך הקלה ביותר וההלוואה הגדולה ביותר שהוא יכול להשיג היא בדרך המפוקפקת. אבל מצד שני צריך לזכור שבדרך הזו הוא מסתבך בבעיות הרבה יותר קשות. הוא מדרדר את עצמו ומערב את עצמו במקומות לא טובים שעלולים לסכן את חייו ולהביא המון צרות לכל משפחתו לטווח הרחוק. אף אחד לא ירצה להסתבך עם העולם התחתון, לקבל איומים על חייו ולהיכנס ללחצים ובעיות.

אז נכון שיש בעיות וחובות ולכל אחד יש דברים שצריכים תיקון בחייו, אבל חשוב למצוא את הדרך הטובה כדי לתקן ולא לבחור בדרך הקלה שתסבך אותנו בעוד יותר צרות. כך צריך לדעת שאמנם הרוחניות נוצצת והדרך הקלה להשיג אותה נראית בדרך הטומאה, ללא כל המטלות והטרחה שיש בשמירת המצוות, אבל הדרך הזו היא מסוכנת ומפוקפקת ורק תסבך את חיינו בצרות גדולות יותר אם נבחר בה.

כדי להגיע לרוחניות אמתית צריך ללכת בדרך האמת. אמנם הדרך ארוכה יותר ומצריכה מאמץ, אבל מובטח לכל מי שהולך בה שהוא יזכה בסופו של דבר להגיע. כאשר הולכים בדרך דמיונית ושקרית, היצר הרע מציג את הכל בתור הדבר הכי טוב בעולם, ולכן קל לטעות ולחשוב שלשם אנו רוצים להגיע. אבל בסופו של דבר אנו נשארים עם הריקנות ללא כל ממשות. זה למשל מה שקורה לאדם שלוקח סמים כדי להרגיש טוב ובסופו של דבר נופל ללא שליטה עצמית בתוך שקר דמיוני.

גם בלעם ידע את זה, ולכן הוא אומר (במדבר כג’, פסוק י’): “תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו”. הוא קינא במשה רבינו, הוא רצה למות כמו יהודי “מות ישרים”, שתהיה לו אחרית גם לאחר המוות, שיהיה לו עולם הבא של יהודי, אבל הוא לא זכה לכך כמובן כי הוא רק רצה למות כיהודי ולא להתאמץ לחיות כמו יהודי. סופו היה שנדקר בחרב ללא חלק לעולם הבא. אז מה שווה כל הרוחניות הזו אם בפנים הכל ריק?

בשביל רוחניות אמתית צריך בסיס מוצק. צריך להבין במה אנחנו מאמינים, מהיכן כל הידע הגיע, מה המקור לכל מה שאנו לומדים וכו’. אם זה הגיע מאלילים יוונים, פסלים מהמזרח הרחוק או שאר דברים טיפשיים וחסרי בסיס אז זה מסוכן. אם לא יודעים כלל מהיכן זה הגיע, כמו חכמות שונות ועתיקות מעמים שונים זה מסוכן. מוכרחים לבסס את הדברים ולדעת שיש על מי לסמוך. יש ערבות וכיסוי. יש גב שעומד מאחורינו.

לאחר שבונים את הבסיס אנו צריכים לעבוד על עצמנו ועל המידות שלנו. אנו צריכים ללמוד את החכמה שמאחורי הרוחניות, את הדברים שעלינו לעשות כדי להיות ראויים יותר להתחבר לאותה חכמה ולזכות בה. הרי אי אפשר להשיג רוחניות אמתית בלי לעשות דבר, אלא כמו כל דבר טוב יש צורך להשקיע ולפעול כדי להשיג אותו.

וכמו שאדם ירצה להיות רופא או מהנדס. שהדבר ברור שעליו ללמוד קודם כל את הדברים הפשוטים. ראשית עליו ללמוד קרוא וכתוב, אחר כך דברים בסיסיים כמו עברית וחשבון, מאוחר יותר חישובים מתמטיים, מדעים מדויקים, פיזיקה וכו’, ולבסוף את אותו מקצוע שרצה בצורה מקיפה.

וברור שאם אדם יאמר שהוא רוצה להיות רופא בלי ללמוד, אז אמנם הוא יוכל להגיע לכאלו שילמדו אותו רפואה אם הוא ישלם מספיק, אבל הדבר ברור שהוא לא באמת יצליח לרפא. הוא יוכל לעשות כל מיני דברים שלמד שנראים כעין רפואה, ובאמת אולי אנשים יכולים לטעות בו ולחשוב שהוא אמתי, אבל באמת אותו אדם הוא רוצח. הוא ייתן תרופות לא נכונות, מינונים לא נכונים ולא יבין חצי דבר ממה שהוא עושה.

כל העניינים הנצרכים נמצאים רק בתורה הקדושה שבעזרתה ניתן להגיע לרוחניות אמתית מתוך בסיס חזק ועם שאיפות אינסופיות ללא כל גבול. רק דרכה אפשר להתחבר לקדוש ברוך הוא מתוך קדושה וטהרה. השם יזכה אותנו להגיע לרוחניות אמתית והתעלות הנשמה שלנו מעלה מעלה, הכל מתוך יראת שמיים ובדרך התורה הקדושה.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים