בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

איך למצוא את השם? (כי תוליד בנים – פרשת ואתחנן)

ראובן פיזנטי | י׳ באב ה׳תשע״ג | פרשת ואתחנן | תשעה באב ובין המיצרים

בתוך פרשת ואתחנן מופיעה פרשת “כי תוליד בנים” אותה אנו קוראים בתשעה באב. הפרשה מזהירה ממה שעלול לקרות אם לא נלך בדרך השם ומתארת את הפורענות. לאחר מכן ישנו פסוק שנותן פתח ליציאה מאותה פורענות. גם לאחר שעם ישראל עושים את הרע בעיני השם, אמנם הם מקבלים את העונש, אך תמיד ישנו פתח של תשובה שדרכו אפשר לצאת מכל צרה ולהתחבר אל השם יתברך בכל עת.

הפסוק אומר: “וביקשתם משם את השם… ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך” (דברים ד’, פסוק כט’). אך לכאורה הדבר תמוה, שהוא מתחיל ברבים: “וביקשתם” ובכך מדבר אל כלל ישראל, אך מסיים ביחיד: “ומצאת”, “תדרשנו”, “לבבך” וכו’. וצריך להבין, אם מדובר על כלל ישראל, אז מדוע ההמשך מדבר בצורה אישית אל היחיד?

צריך לדעת שהרבה מבקשים את השם, הרבה יותר ממה שאנו מתארים לעצמנו. למעשה כולם מבקשים את השם. שהרי גם האדם הרחוק ביותר מתורה ומצוות חושב מדי פעם על חייו ומהרהר ולו לשנייה אחת על השם יתברך. אבל לכל אחד יש את הסף שלו, את המסירות, ההקרבה וכמות המאמץ שהוא מוכן להשקיע בזה.

אילו זה היה פשוט, לא מצריך מאמץ וקיום מצוות והכל היה בא בקלות, אז בוודאי שכולם היו מאמינים ומחוברים להשם, שהרי זה לא גורע מאיתם דבר. אך בגלל שזה דורש הרבה מאמץ, אז כל אחד מוכן להשקיע כמות מאמץ מסוימת בלבד.

מתוך המאמץ הגדול שנדרש מהם, אנשים מתייחסים בצורות שונות לכך. חלקם לא מוכנים להתאמץ כלל, חלקם יסתפקו במזוזה בפתח, חלקם גם ימולו את בניהם, חלקם יסכימו לוותר על אכילה פעם בשנה ביום הכיפורים, חלקם גם ישתדלו לא לאכול מאכלים לא כשרים, חלקם גם ישמרו שבת וכו’. כך כל אדם משקיע מידת מאמץ שונה ברצון הזה להתקרב להשם, עד לאלו שמשקיעים את כל חייהם בכך ורוצים לחיות בכל שנייה מחייהם על פי ציווי השם.

ברור אם כן שאדם שישקיע מעט ויבקש את השם לרגע אחד ומיד לאחר מכן יחזור לעיסוקיו הגשמיים ולחטאים מזדמנים, לא יגיע להישגים גבוהים כל כך. לעומת זאת אדם שישקיע את כולו, יוותר על הכל ויתאמץ מאוד לבקש את השם, בוודאי יגיע למקומות גבוהים מאוד.

לכן הפסוק מתחיל ב”וביקשתם” בלשון רבים, כי הרבה מבינים בשלב מסוים בחייהם שזו לא הדרך הנכונה ושהם צריכים ללכת בדרך השם. לכל אדם יש הרהורים בשלב כלשהו בחייו, שאולי צריך לשנות את הדרך, ואולי עדיף להשקיע בתכלית החיים וכו’. השאלה עד כמה הרצון הזה חזק, ועד כמה האדם מוכן להשקיע.

לכן את עניין המציאה הפסוק מזכיר בלשון יחיד, משום שרוב מי שמבקש אינו מוצא. וכמו בכל דבר בחיים, שאדם רוצה למשל ללמוד מקצוע חדש או להשקיע בדרך חיים חדשה וכדומה, אז אם באמת ישקיע ויתאמץ, הוא יגיע לתוצאות טובות יותר. אבל אם יזלזל בזה וירצה שהכול יגיע בקלות, אז קרוב לוודאי שלא יצליח.

זה נחמד לחשוב לפעמים שאולי צריך לשנות את הדרך, אבל אם לא באמת עושים עם זה משהו ופועלים, אז זה לא מביא לשום מקום ואנו נשארים תקועים. רק בודדים מצליחים למצוא את השם יתברך. אך לא משום שהם טובים יותר, מוכשרים יותר או חכמים יותר, אלא משום שהם דרשו את השם בכל לבבם ובכל נפשם, כפי שהפסוק אומר: “ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך”.

הם רצו את זה ממש, השתוקקו למצוא את השם, לכן השקיעו והתאמצו ולא ויתרו למרות הקשיים. הם היו עקשנים וביקשו את השם בכל מחיר. כולם מחפשים את השם, אבל רק אותם בודדים שהשקיעו באמת מצליחים למצוא את השם.

אדם שמגיעים עליו ייסורים צריך להבין שהם מגיעים מסיבה כלשהי. הקדוש ברוך הוא מביא את הייסורים בשביל ההתקדמות שלנו, כדי שנוכל לחפש דרכם את השם יתברך ונגיע למקומות שלא היינו יכולים להגיע בלעדיהם.

כתגובה לייסורים אנו מגלים בתוכנו כוחות נסתרים שכלל לא הכרנו, אפשר להגיע לרמות של אמונה ורוחניות שמעולם לא ידענו שאפשר בכלל להגיע אליהן. אך כל זה קורה רק אם אנו בוחרים למצוא את השם בכל מחיר. כי לבקש את השם כדי שהייסורים יופסקו כולם יודעים. כולם קוראים תהלים לישועות. אך להתעקש, להתאמץ ולהוציא את כל הכוחות הרוחניים הטמונים בנו זה משהו שמצריך הרבה יותר השקעה והתמדה.

אדם שמחליט לחזור בתשובה כדי להפסיק את הייסורים לפעמים עלול לגלות שלא רק שהם אינם מפסיקים, אלא שהם פתאום גוברים ובאים בכמויות גדולות יותר. במקום שיפתחו לו פתח מהשמיים ויבואו לקראתו, כביכול מקשים עליו את הדרך ונותנים לו קשיים גדולים יותר. אבל כל זה אשליה שמתעתעת בנו כדי שנוכל להפעיל את הכוחות הפנימיים ונחזק את האמונה.

רוב האנשים מתייאשים בשלב הזה ואז כבר חושבים שזה לא בשבילם. אך ישנם בודדים שמצליחים להחזיק מעמד ולחזק עצמם באמונה והם אלו שזוכים באמת למצוא את השם יתברך. כי הם לא מוותרים והם דורשים את השם בכל לבבם ובכל נפשם.

חשוב לזכור את הדברים כדי לחזק את עצמנו כך שלא נתייאש חס ושלום. לזכור שישנם בודדים שזוכים למצוא את השם יתברך, ואנו גם יכולים להיות ביניהם. זה לא מצריך כישורים מיוחדים או משהו בלתי נגיש, אלא רק רצון מתאים.

ברגע שאנו מחליטים שאנו נדבקים אל השם יתברך בכל מחיר, שום דבר כבר לא יוכל להזיז אותנו משם. לא משנה מה היה העבר שלנו או היכן אנו נמצאים כעת. גם מתוך המקומות השפלים ביותר אפשר לצמוח הכי גבוה שאפשר.

לכן גם לאחר כל הייסורים המוזכרים בפרשה, השם יתברך נותן את הפתח כפי שכתוב “וביקשתם משם”. לא צריך בשביל זה ללכת למקומות רחוקים, לעשות עבודה רוחנית מקיפה, ללמוד כל מיני דברים, להשקיע הרבה כסף או להתאמן אימונים מפרכים. כל מה שדרוש הוא לבקש את השם מתוך אותו המקום בו אנו נמצאים, אבל להתעקש ממש למצוא אותו.

אם נתעקש מספיק חזק, נמצא את עצמנו בעיצומו של תהליך רוחני עמוק שמתפתח אצלנו בצורה טבעית ומהנה מבלי שנאלץ את עצמנו לכך. הכל פתאום יתחבר ויסתדר יפה מעצמו גם ללא ההתערבות שלנו. רק צריך להחזיק חזק ולדרוש את השם.

השם יתברך יזכה אותנו לבקש ולמצוא אותו מתוך הגלות בה אנו נמצאים. השם ישמע לתפילותינו, יבנה את ירושלים מחדש ויגאל אותנו גאולה שלמה במהרה בימינו אמן.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים