בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

פרשת נח – התחכמויות לא יעזרו

ראובן פיזנטי | כ״ט בתשרי ה׳תשע״ג | פרשת נח

זה נשמע לא פשוט לקיים מצוות. מעבר לכך זו גם התחייבות גדולה והרבה יותר נוח לכאורה להישאר כפי שאנחנו כעת. במיוחד כאשר אנחנו הולכים כמו עיוורים אחרי חוקי החברה והיצר הרע שמובילים אותנו אל התחתית מבלי שנשים לב לכך. הדבר הופך לאבסורד כאשר אנו מוכנים להקריב ולהתאמץ הרבה יותר ולפעמים להשקיע את כל חיינו בהוכחות ותירוצים שונים שכאילו יפתרו אותנו מלקיים מצוות.

אלא שצריך להבין שאמנם אנחנו יכולים לשקר ולהתל בעצמנו. עם מעט כריזמה אנחנו יכולים גם להתל באחרים ועם יכולת מנהיגות וביטחון עצמי מופרז אנחנו יכולים גם להתל בחצי מהעולם, אבל כל זה לא הופך את המציאות אפילו לטיפה שונה משהייתה לפני כן. גם אם נסגור את העיניים ונהיה בטוחים שהעלמנו את העולם, זה לא ישנה את המציאות ורק נעשה צחוק מעצמנו.

הדור של נח נמחק כולו בגלל מידותיהם הרעות של אנשי הדור. הם לא היו צריכים לשמור תרי”ג מצוות, אלא רק שבע מצוות בסיסיות שאותן אפילו השכל מחייב. בכל זאת הם העדיפו ללכת כנגד כל היגיון ולתת ליצר לשלוט עליהם ועל כן בא המבול שלא השאיר מהם זכר. אז אולי אפשר להסביר שהיצרים והתאוות התגברו עליהם עד שלא חשבו בהיגיון. אבל מפתיע מאוד לגלות בהמשך הפרשה שאותם צאצאים של נח, שבוודאי ידעו כולם על המבול, שחיו עם נח סביהם באותה תקופה ושיודעים בבירור שיש מנהיג לעולם, החליטו לבנות מגדל גבוה כדי להילחם כביכול עם הבורא.

תארו לכם שנח היה חי פה איתנו היום ומספר לנו על כל מה שקרה בדורות הקודמים בהם נחרב כמעט כל העולם. האם יש מישהו שלא יחזור בתשובה רק מלשמוע את זה מהסבא רבה שלו? אך אנשי אותו הדור היו עקשנים והבינו שאם אי אפשר בדרך אחת (כמו הדרך של אנשי הדור הקודם שנמחו), אז הם ינסו בדרך אחרת וחדשה.

הקדוש ברוך הוא הוריד מבול על העולם, ונח שרד בזכות התיבה שבנה. אם כן גם אנשי אותו הדור חשבו על הדברים והחליטו שכעת הם יבנו מגדל גבוה, כך שגם אם הבורא יביא עליהם מבול, הם יהיו מוגנים גבוה למעלה ולא יקרה להם דבר. כאילו שכך יוכלו להפוך לבלתי פגיעים והבורא לא יוכל להזיק להם.

תארו לכם כמה צריך להתאמץ כדי לבנות עיר ומגדל, והכל בשביל מטרה אחת – לא לקיים מצוות. האם לא קל יותר פשוט לא לרצוח? לא לגזול? לא לחטוא בגילוי עריות? רק צריך לקיים את שבע מצוות בני נח, זה בוודאי הרבה יותר קל מלבנות כעת עיר ומגדל כדי להילחם בבורא. האם היצר בתוכנו עד כדי כך מסנוור עד שאנו לא רואים את הדברים הפשוטים ביותר?

מיותר לציין שאנשי דור הפלגה הסתכלו על העונש הגשמי, כלומר על המבול, ולא הבינו שהקדוש ברוך הוא יכול לעשות כרצונו בעולמו. אולי בגלל זה את העונש (שבלל שפתם והפיץ אותם על פני כל הארץ) הקדוש ברוך הוא אפילו לא הביא מבחוץ, אלא מתוכם. כדי שיבינו שגם הם עצמם נשלטים על ידי הקדוש ברוך הוא, ואי אפשר לברוח ממנו ומהמציאות שברא.

הקדוש ברוך הוא לא צריך להביא מבול חיצוני שיהיה אפשר להתגונן מפניו, הוא יכול לשלוט גם במערכות הגוף שלנו ובכל דבר שהוא רוצה, ואז אין לנו שום דבר שאנו יכולים לעשות. אי אפשר לברוח ממנו. אנו יכולים לחשוב על תירוצים מדוע לא לקיים מצוות, אנחנו יכולים לנסות להתגונן או לחשוב שאם אנחנו לא יודעים אז אנחנו גם לא מחויבים ואנו יכולים להמציא עוד הרבה התחכמויות חדשות. אבל כל זה לא יעזור לנו בדבר, זה לא ישנה את המציאות וזה רק יעקם את ראייתנו הישרה. הבורא קבע חוקים לעולם והוא חייב אותנו במצוות, שום דבר גשמי שנעשה לא יכול לשנות את המציאות הזו.

יש אנשים שפוחדים כשמדברים איתם על תורה ומצוות. מפחיד אותם לדעת שצריך לשמור שבת או להניח תפילין. הם חושבים שאם הם לא ידעו את ההלכות אז הם לא חייבים לקיים אותם. אם הם רואים אדם חרדי הם בורחים לצד השני של הרחוב. כל זה כדי לא להיות מחויבים. הם לא מבינים שהם מחויבים בכל המצוות וכבר נשבעו שיקיימו אותם כשהיו בהר סיני. החיוב כבר קיים בין אם נרצה בכך או לא. ככל שנלמד יותר תורה, זה רק יאיר לנו יותר את הדרך כדי לדעת במה אנו מחויבים וכיצד להגיע להצלחה במשימה שאליה נשלחנו.

יש אנשים שמדברים איתם על העולם הבא והם נתקפים בפחדים ומשנים מיד את נושא השיחה. שמדברים על ימות המשיח, על גלגולי נשמות, על הדין שנותנים בשמיים או על החיים שלאחר המוות, והם מנסים לברוח. כי הם חושבים שאם הם יתעלמו מזה, אז אולי זה לא יבוא. שכאילו מה שהם לא יודעים לא קיים. הם פוחדים לדעת כי אז הם לא יוכלו לשקר לעצמם ויאלצו להתמודד עם האמת.

לפעמים גם אנחנו מתנהגים כמו דור הפלגה. לפעמים במקום להשקיע שעה או שעתיים מהיום בשביל קיום המצוות שיעשו לנו טוב וישפיעו עלינו שפע רוחני, אנחנו מעדיפים להתאמץ ולהשקיע הרבה יותר שעות מהיום בשקרים, תירוצים ודרכים להימנע מאותו חיוב שמוטל עלינו.

אדם חושב לעצמו על תחבולות כיצד ישמור על המצפון שלו נקי בלי לקיים מצוות. אז הוא חושב על זה שפעם היה קשה להבעיר אש והיום עם גפרור זה קלי קלות, אז הוא מסיק מסקנה שכל הרבנים טועים ושבעצם מותר להדליק אש בשבת. הוא מספר לעצמו שהמצוות זה משהו מיושן והיום כבר לא צריך אותם. כך אנחנו ממציאים המצאות ומספרים לעצמנו סיפורים והכל כדי להתחמק מעול המצוות.

היום למשל ישנם ארגונים, עמותות ואפילו מפלגות שהמטרה שלהם היא אחת: לפרוק עול תורה ומצוות. הם מתכננים תחבולות ומקדישים את חייהם כדי לחשוב כיצד להפוך את האסור למותר ואיך לעבוד על המצפון שיהיה שקט גם בלי התורה. אין להם איזה מצע של דברים אותם הם שואפים להשיג, השאיפה שלהם היא רק לבטל חס ושלום את היהדות. הם משקיעים יומם ולילה בדבר ולא מרפים ממנו. הולכים למקומות של תורה רק כדי לחבל ולהפריע בלי שום מטרה. תארו לכם כמה אבסורד הדבר, שהרי אם יש להם שאיפות משלהם ואלו נוגדים את הדת, אז אמנם זה לא הופך לטוב, אבל לפחות נוכל להבין מה מניע אותם. אבל פה הם לא מרוויחים כלום ואין להם שום שאיפות חוץ מלבטל את השאיפות של התורה.

אלא שהסיבה האמתית לכל זה היא הרצון להסיר מעלינו את עול המצוות. בתוך תוכנו אנחנו יודעים ומרגישים את המחויבות שיש לנו. כולם בפנים יודעים את האמת וצריכים להשתיק את המצפון שצועק בתוכנו. כולנו מבינים שאותם שומרי מצוות שמדקדקים בכל דבר גורמים לנו להיראות לא טוב מבחינה מוסרית ולכן נעשה הכל כדי להכפיש את שמם. נהיה מוכנים להתאמץ ולהילחם ולפעמים אפילו למות בשביל זה, רק כדי להרגיש שאנחנו יכולים לא לקיים מצוות.

אנחנו מעדיפים להשקיע בתירוצים וברמיסת היהדות חס ושלום, מאשר להשקיע בקיום התורה. נכתוב כותרות מבזות על הדתיים בעיתון, נפרסם את החרדים כבזויים ושפלים ונלעג לכל הרבנים והמצוות, וכל זה כדי לחיות באשליה של עצמנו שכאילו שינינו את המציאות וכאילו שכעת זה בסדר לא לשמור תורה ומצוות.

להבדיל, כל שונאי ישראל בכל הדורות שניסו להשמיד אותנו חשבו בצורה הזו. הם ידעו בתוכם שאנחנו המוסר והמצפון של העולם, אך זה לא התיישב להם טוב עם הדברים הלא מוסריים שרצו לעשות. לכן הדבר הראשון שכל גוי רוצה זה לחסל את המושג “יהדות”. כי אם אין אותנו, אז אין מוסר ומצפון ואז אפשר לעשות כל מה שרוצים.

גרמניה הנאצית למשל רצתה להשמיד את החלשים ולתת רק לחזקים לשרוד על פי הברירה הטבעית. אבל לעשות דבר כל כך מחריד ומזעזע זה נגד הטבע האנושי ונגד המצפון והמוסריות. לכן היא הייתה מוכרחה לחסל אותנו תחילה, כי אם אין יהודים שיביאו את המוסר והמצפון לעולם, אז איש כרצונו יעשה.

לכן כל מדינה שרוצה להילחם במדינה אחרת, רוצה תחילה להילחם בנו. גם אם אין לנו שום קשר אליה, גם אם אנחנו לא קרובים אליה ומעולם לא נפגשנו איתה. אין מלחמה שלא היינו מעורבים בה על אף היותנו שוחרי שלום ועל אף שהצבא שלנו לעולם לא יתקיף מדינה אחרת אם לא להתגונן מפניה. אנחנו רק רוצים לחיות בשקט בפינה הקטנה שלנו ובכל זאת בצורה מפתיעה אף פעם לא עוזבים אותנו ואנחנו תמיד במרכז העניינים.

כל זה קורה משום שהרצון הוא לחסל קודם את המצפון והמוסר של העולם, ואז יהיה אפשר בלב שקט וללא נקיפות מצפון להמשיך לעשות ככל העולה על רוחנו. אבל כידוע, אי אפשר לברוח מהבורא ואי אפשר להלחם אתו. דור אחר דור ניסו לחסל אותנו ללא כל הצלחה. דור אחר דור ניסו לחדש דברים ולהמציא תירוצים שונים כדי למצוא אישור להתנהגות לא טובה, להתרחקות מדרך הבורא ולעשיית עבירות. אך אי אפשר לברוח מזה, אי אפשר לחסל את המוסר ובוודאי שאי אפשר להילחם נגד הקדוש ברוך הוא.

אנחנו יכולים להתאמץ ולחשוב שאנחנו נלחמים בו, אבל צריך לזכור שגם הכוח שאנחנו כביכול מפעילים נגדו, הוא הכוח אותו אנחנו מקבלים ממנו. הקדוש ברוך הוא לא צריך להלחם, אם הוא רק רוצה בכך הוא יכול פשוט להפסיק להחיות אותנו ובכך אנחנו מאבדים את קיומנו.

מי שיתבונן על הדברים היטב יוכל להבין שהרבה יותר קל ומהנה לקיים מצוות מלהשקיע זמן ומשאבים יקרים במחשבות מדוע לא לקיים אותן. הקדוש ברוך הוא ברא עולם עם חוקים ונתן לנו מצוות בשבילנו ולטובתנו, כך שנזכה לנצל כל שניה בחיים לתועלת ולהתקדמות. אם נתעלם ונמצא תירוצים שונים אז אולי נרגיש נוח עם עצמנו, אבל זה לא משנה את העובדה שאנו מזיקים לעצמנו.

משקפיים ורודות רק יעשו אותנו טיפשים, הם לא יהפכו את העולם לוורוד. במקום כל זה אנחנו יכולים לבחור ללכת בעקבות תכלית החיים שלנו ולעשות את המוטל עלינו בדרך נכונה ואמתית. שהשם יתברך יזכה את כולנו לצעוד בדרך אל התכלית ונזכה לעשות את מה שטוב ולא רק מה שנוח.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים