בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

פרשת תזריע – השם מדבר איתנו דרך הגשמיות

ראובן פיזנטי | כ״ז בניסן ה׳תשע״ב | פרשת תזריע

פרשת תזריע מתארת סוגי נגעים שונים שעלולים להופיע בגוף האדם. כאשר מופיע נגע כזה, דרושה בדיקה של הכהן והוא מחליט אם הנגע טמא או טהור. אבל צריך לשאול מה הקשר של נגע גופני אל הכהן שמסמל את הרוחניות ואת עבודת השם?

אילו היה לנו נגע כלשהו בעור, היינו בוודאי הולכים לרופא עור מומחה שיוכל לתת לנו טיפול ראוי. אז מדוע ללכת אל הכהן שבכלל לא קיבל הסמכה לרפואה? ומה בכלל אשם אותו אדם שקיבל נגע בעור שצריך לומר עליו שהוא טמא מבחינה רוחנית? האם זה יפה לומר על אדם חולה שהוא טמא ולהתרחק ממנו?

חז”ל מלמדים אותנו שנגע הצרעת מגיע על לשון הרע. ניתן לראות זאת במעשה מרים הנביאה שדיברה על משה ובעקבות כך הפכה מצורעת. או אפילו במשה עצמו ששאל את השם יתברך באיזו זכות מגיע לעם ישראל להיגאל, והשם אמר לו לעשות מופת, שיכניס את ידו ולאחר מכן היא יצאה מצורעת על הדברים שאמר.

יוצא מזה שכאשר האדם פוגם במשהו רוחני (דיבור לשון הרע), הוא מקבל איתותים גשמיים (נגעים). לכן ברור שרופא לא יוכל לעזור לנו, משום שהוא מטפל בסימפטומים הגשמיים בלבד. וכאן אנו מוכרחים טיפול רוחני שיגיע לשורש.

כאשר לאדם יש חום למשל, הוא לוקח כדור כדי להוריד אותו. אבל הוא לא פתר בכך שום בעיה, אלא רק את הסימפטומים שמעיקים עליו. הסימפטומים של המחלה הם לא דברים רעים, אלא פשוט מעידים ומאותתים לנו על קיום מחלה שצריכה טיפול בשורשה. החום עצמו הוא חלק מההתמודדות של הגוף עם הווירוס או החיידק ואם נוריד אותו, אז אולי לא נרגיש את הבעיה, אבל היא עדיין תישאר.

רופא יוכל לעזור לנו להעלים את הסימנים החיצוניים של המחלה וכך הנגע יעלם, אבל השורש הרוחני שממנו הוא הגיע יישאר ללא טיפול. לכן דווקא הכהן שמסמל את הרוחניות צריך לראות את הנגע ולהחליט אם הוא טהור או טמא, משום שצריך לבחון את השורש הרוחני שממנו אותו נגע הגיע.

הקדוש ברוך הוא לא רוצה שנעלים את הנגע בדרכים גשמיות, אילו היה רוצה להעלים את הנגע הוא היה עושה זאת בעצמו או שבכלל לא מביא אותו מלכתחילה. הקדוש ברוך הוא רוצה שנתבונן מה לא בסדר בדרך שלנו, מה הפגם הרוחני שיש לנו שאותו אנו צריכים לתקן.

תארו לכם שאדם מגיע לרופא וטוען שהוא חש כאב בראשו. הרופא עורך מספר בדיקות ולאחריהן מספר למטופל על ממצאיו. לצערו, זה לא היה כאב ראש רגיל, הוא הודיע לו שהוא חלה לא עלינו במחלה הנוראה. אך עם זאת, לשמחתו הם גילו זאת בשלב מוקדם וישנם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד לטיפולים. תארו לכם שאותו מטופל יאמר לרופא: “לא תודה. אני לא מעוניין בטיפולים למחלה, היא לא מפריעה לי כרגע, אני רק רוצה שתתן לי כדור שיפסיק את כאב הראש”. כולנו יכולים להבין שאותו אדם קיבל החלטה טיפשית ולא טובה, אבל אם נתבונן על עצמנו, נגלה שגם אנחנו מקבלים החלטות בצורה כזו.

לא פעם הקדוש ברוך הוא שולח לנו איתותים שונים כדי לשנות את דרכנו. אם זה בעיות בולטות בשלום בית, זיווג, פרנסה, בריאות או דברים דומים נוספים, או אם זה בעיות קטנות כמו יום עבודה לא מוצלח, מישהו העליב אותנו, פקקים בדרך או כל דבר אחר. כל בעיה שיש לנו, קטנה או גדולה, היא סימן ישיר מהקדוש ברוך הוא.

הקדוש ברוך הוא רואה את התמונה הגדולה, הוא יודע מה הכי טוב לנשמתנו ואיך להשיג את המטרות שלנו בכדי להגיע לתכלית. הרי אותה תכלית היא הסיבה לשמה הגענו לעולם. היא הרבה יותר חשובה מהבעיות הגשמיות שאנו נתקלים בהן. ובכל זאת, כולנו מגיבים כמו אותו אדם אצל הרופא ובמקום להגיד תודה לבורא שגילה לנו שיש משהו לא בסדר בשורשים וכעת נתפנה לטפל בבעיה, אנו פשוט רוצים להיפטר מהסימפטומים ולהעלים את הבעיות.

טיפול שורש

כאשר אנו שמים לב לבעיות בפרנסה, כנראה שישנו משהו פגום בשורש. אולי צריך להקפיד יותר על מעשרות, אולי זלזלנו בכסף, אולי אנו משתמשים בו למטרות לא טובות. כאשר ישנן בעיות בשלום הבית, כדאי לפשפש במעשים שלנו, אולי לא שמרנו על העיניים או על הצניעות שלנו, אולי זלזלנו בכבוד הבורא וכך בן או בת הזוג מזלזלים בנו, אולי גרמנו למחלוקת בין בני זוג שאנו מכירים וכו’. הבורא נוהג עמנו במידה כנגד מידה, כך שאם אנו מרגישים בעיות בתחום מסוים, כנראה שגם אנחנו לא בסדר בתחום הזה.

כאשר מגיעות אלינו בעיות שונות, צריך לזכור שהן באות לטובתנו. כמו אותו כאב ראש שבא לומר לאדם החולה שמשהו לא בסדר וצריך לעצור ולבדוק את העניינים. כדי לפתור את הבעיות, כדאי ללכת לשורשן הרוחני. להבין מה הסיבה הרוחנית שבגללה הקדוש ברוך הוא הביא לנו את הבעיות הגשמיות. הרי שום בעיה לא הגיעה מעצמה. הכל מתוך חשבונות שמיים מדויקים.

כאשר נפתור את שורש הבעיה, הבעיה הגשמית תעלם כבר מעצמה, כי לא יהיה בה עוד צורך. אם נטפל רק בסימפטומים, אז אולי נוכל לחזור לשלווה שלנו לכמה רגעים, כמו אותו אדם שלוקח כדור לכאב ראש. אבל כאשר שורש הבעיה עדיין קיים, זה אומר שבעיות דומות יצוצו להן בקרוב, כמו כאב ראש דומה שיחזור לאדם. לכן תמיד מרגישים שהצרות מגיעות בצרורות. גם אם כל הבעיות החיצוניות ייעלמו, עדיין לא פתרנו את שורש הבעיה. כמו שאותו אדם לא נפטר עדיין מהמחלה הנוראה. אולי הוא לא מרגיש זאת והוא חי בהצגה, אבל הוא עדיין חולה שצריך טיפול.

כדי לחיות נכון, אנו צריכים שיהיה לנו סדר עדיפויות נכון כדי להבין מה חשוב יותר ומה פחות. לא יתכן שרופא שבא להציל מישהו בדחיפות יעצור לכוס קפה בדרך. לא יתכן שאדם שאוסף יהלומים שהוא מצא יעצור כדי לשחק בטלפון הסלולרי. כאשר ישנה מטרה, כל שאר הדברים מאבדים מחשיבותם. כך כולנו הגענו לעולם בשביל מטרה מסוימת. לא יתכן שבאמצע התפקיד נעזוב אותו ונתעסק בדברים אחרים גשמיים ולא חשובים.

בכל זאת כולנו חושבים במשך היום איך לפתור את הבעיות הגשמיות שלנו, ולרגע לא חושבים איך להתקדם ברוחניות. הבעיות שלנו בחיים הן בסך הכל מנגנון קטן שעוזר לנו להגיע אל הדרך הנכונה לכיוון התכלית. אם נעלים את הבעיות או נטשטש אותן, זה יהיה כמו לשבור את המחוונים בתא הטייס כדי לא לדעת שאנו מתרסקים או לזרוק את השעון כדי לא לדעת שאנו מאחרים. במקום זה, כדאי לטפל בשורש הבעיה, וכך נזכה להגיע לתכלית שלנו ונפתור את הבעיות השונות בצורה שלמה.

הקדוש ברוך הוא מדבר איתנו יום יום בדברים הקטנים שפעמים רבות נעלמים מעינינו. אנשים רבים חשים חוסר מילוי וסיפוק, סובלים ייסורים שונים, מחלות, חוסר הצלחה בתחומים שונים וכו’. אז עובדים שעות נוספות בעבודה, לוקחים עשרים סוגי תרופות, מנסים לצאת למקומות מפוקפקים כדי להכיר אנשים חדשים ומשקיעים זמן רב ומשאבים רבים בשטויות והבלים גשמיים שכביכול אמורים לסדר לנו את הבעיות בחיים.

קשה מאוד לסדר כך את הבעיות, אבל גם אם הצלחנו לסדר בעיה בצורה כזו, בינתיים יצוצו להן בעיות חדשות שנובעות מאותו עניין. מתקנים את הנזילה במטבח, ואז מגלים שיש נזילה בשירותים. כשמתקנים גם אותה מגלים שהמזגן התקלקל ויש תקר בגלגל. עובדים שעות נוספות כדי להצליח לחסוך ובסוף החודש מגלים שגם ההוצאות שלנו גדלו. הבעיות נשארות מסביבנו בצורה כזו או אחרת.

כל עוד לא טיפלנו בשורש הבעיה היא תמשיך להגיע ולהתלבש בצורות שונות. כמובן שמוטלת עלינו חובת ההשתדלות הגשמית, אבל זו צריכה להיות השתדלות ברמה סבירה בלבד ולא מעבר לכך. ההשתדלות הגדולה יותר צריכה להיות בתחום הרוחני, משום שאם יש לנו נגעים, בעיות ודברים שמטרידים אותנו, אז כנראה שמשהו בדרך שלנו צריך תיקון וזו הדרך שהקדוש ברוך הוא בחר כדי להסב את תשומת לבנו לכך. אולי חסר לנו משהו בעבודת השם, אולי אנו צריכים לקיים מצוות שהן המפתח לאותו דבר שאנו רוצים או שאולי לא התפללנו עדיין מספיק על הדבר.

כאשר מגיעים ייסורים על האדם הוא צריך לפשפש במעשיו. כי מלבד הדבר הגשמי שנמצא מול עינינו, ישנו גורם רוחני שהשפיע והביא את אותו עניין ובו צריכה להיות עיקר ההתמקדות שלנו. לכל דבר גשמי שמתרחש בעולם ישנו שורש רוחני שממנו הוא מושפע.

אי אפשר לתקן את כל הדברים הגשמיים ולחשוב שבזה פתרנו את הבעיה, כי זה כמו שניקח תרופה להפחתת השיעול או הנזלת. השיעול והנזלת הם לא המחלה עצמה, אלא רק תופעות שבאות בעקבותיה ואפילו עוזרות להתמודד איתה. התרופות אולי יעלימו את הדברים החיצוניים, אבל הן לא יהפכו אותנו פתאום לבריאים.

אם יש חור בצמיג, אז אפשר לנפח את הגלגל בכל פעם מחדש, אבל מהר מאוד נגלה שהאוויר יוצא ממנו שוב ושוב. כדי לטפל בבעיה באמת צריך לרדת לשורש הבעיה, לבדוק היטב כדי למצוא את החור, לסתום אותו היטב ורק אז הבעיה תעלם. כך בכל דבר לא נעים שפוקד את האדם, עלינו להתבונן היטב בשורש הרוחני של הדברים, לחקור מהיכן זה הגיע וכיצד מטפלים בבעיה. השם יתברך יזכה אותנו לטפל היטב בשורשים הרוחניים ולהביא לחיינו שפע עצום לטובה ולברכה.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים