בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

פרשת וארא – היכן הנסיון?

ראובן פיזנטי | כ״ג בטבת ה׳תשע״א | פרשת וארא

פרשת וארא מספרת לנו על מכות מצרים. במהלך המכה שמצרים מקבלת, פרעה מתחנן למשה שיסיר מעליו את המכה והוא ישחרר את בני ישראל בתמורה. אך לאחר שהקדוש ברוך הוא מסיר מעליו את המכה, הקדוש ברוך הוא מכביד את לב פרעה וכך הוא לא משלח את בני ישראל.

אבל צריך לשאול כיצד יתכן שהקדוש ברוך הוא מכביד את לבו של פרעה וכך גורם לו שלא ישחרר את בני ישראל, ובכל זאת לאחר מכן הוא מעניש אותו עם עוד מכה נוספת? על מה בעצם מגיע עונש לפרעה אם הקדוש ברוך הוא בעצמו הוא זה שמכביד את לבו כדי שלא ישלח את בני ישראל?

מכאן אנו יכולים ללמוד כלל עצום בעבודת השם שלנו. לכל אחד יש את הניסיונות שלו, הכל בא בצורה מדויקת וכל אחד נמדד ומקבל כלים לפי הרמה שלו. כאשר מישהו רואה רק טוב או רק רע מול עיניו מבלי יכולת לבחור, הניסיון איננו. כדי ליצור מצב של אפשרות בחירה בין טוב ורע, ישנו צורך שהטוב והרע יהיו שווים.

לכן כל אדם מקבל ניסיונות בהתאם לרמת האמונה שלו. וכמו למשל שפעם היו נביאים גדולים ונסים מופלאים, אבל מצד שני היה יצר גדול לעבודה זרה והיו גם כוחות טומאה רבים. היום יש את ירידת הדורות וכבר אין זיכרון מופלא כמו שהיה פעם, אבל מצד שני יש שפע עצום וספרים נגישים וזולים שאפשר ללמוד מהם.

אי אפשר לבוא בדרישות וטענות לאדם שאין לו כלים מתאימים לעשות את מה שמוטל עליו. לכן מוכרחים להעצים את הכוחות והכלים כך שתהיה לאדם אפשרות לבחור בטוב. אבל מצד שני, אם יש המון כלים וכוח, וניסיונות פשוטים ללא קושי, אז כל אחד יעמוד בהם ואין בהם שום מקום להתעלות. וכמו שיביאו לאדם לפתור תרגיל כמה זה אחת ועוד אחת. כשאין ניסיון, אז גם אי אפשר להתעלות מזה.

לכן כוחות הטוב והרע צריכים להיות שווים. שכוחות הנפש של האדם להתמודד יהיו שקולים לניסיונות ולקשיים שפוקדים אותו. ורק כך אפשר למדוד את האדם ורק בצורה כזו אפשר לדון על ענייני שכר ועונש.

כל הבחירה נמצאת במקום השקול הזה. כי כל הדברים שקשים לאדם והם מעבר ליכולות שלו, הם בכלל לא נמצאים במודעות שלו. אי אפשר להאשים אותו כי אין לו את הכוחות להתמודד איתם ואין לו בכלל בחירה במקומות האלו.

ומצד שני כל הדברים הקלים בשבילו הם ברורים מאליהם וגם שם אין לו בחירה, שכן הוא עושה אותם בצורה ברורה ובקלות. רוב האנשים לא מתאווים לאכילת חזיר למשל והיצר בכלל לא משחק תפקיד שם. אז אם עכשיו האדם לא אוכל חזיר, אף אחד לא ייתן לו פרס על זה, שכן אין לו בכלל מאבק פנימי של יצרים. הוא לא בוחר כעת לא לאכול חזיר, אלא שזה הדבר הטבעי והמובן מאליו.

רק כאשר האדם מגיע לניסיון, והיצרים שלו מושכים אותו לעבירה, אז יש מקום לקבלת שכר אם הוא בוחר בטוב. אז יש באמת מקום לבחירה. לכן הבחירה היא רק במקום השקול שמאזן כוחות הטוב והרע שווה.

לאחר שפרעה רואה את שליטתו המלאה של הקדוש ברוך הוא בעולם, נראה שכבר אין לו כל ניסיון וכעת הוא בוודאי ישלח את בני ישראל מארצו. הרי מי הטיפש שיראה במו עיניו את כוח האלוקים מתמודד מולו וינסה להילחם בו? לכאורה אין פה בכלל בחירה, שהרי כל אדם שפוי שיראה נס עצום שכזה יחזור מיד בתשובה.

לכן הקדוש ברוך הוא מכביד את לבו כך שיצר הרע ישתווה למחזה העצום שראה במו עיניו, וכך הוא חוזר לאותו ניסיון בו אפשרות הבחירה היא שלו. הבחירה לא נשללה ממנו בהכבדת לבו, אלא שבה אליו בכך שכוחות היצר הפנימיים שאומרים לא לשלוח את ישראל השתוו לכוחות הטוב שראו את הנסים העצומים ורצו לעשות תשובה.

זה לא חכמה לעשות תשובה לאחר שרואים נס גלוי והשכינה מדברת איתנו. כל הניסיון הוא לעשות תשובה מתוך בחירה כאשר היצר הטוב והיצר הרע שקולים זה כנגד זה. לכן הקדוש ברוך הוא מחזיר לפרעה את היצר הרע כדי שלא יושפע מאותם נסים שישללו לו את הבחירה.

לא פעם אנו רואים אנשים שהכול הולך להם בקלות בחיים ומקנאים בהם. לא פעם אנו מתייאשים מלראות אנשים בדרגות גבוהות בעוד שאנחנו מתמודדים עם ניסיונות מטופשים ונופלים בהם. לא פעם אנו חושבים לעצמנו “אם רק הקדוש ברוך הוא היה נגלה אלינו, היינו חוזרים בתשובה מיד”. אך האמת היא שהניסיון שלנו הוא זה שמתאים בדיוק לרמה שלנו. כל אדם נמצא במקום הטוב ביותר עבורו כעת.

אילו היה הולך לנו בקלות בחיים, זה רק היה אומר שכוחות הנפש הפנימיים שלנו הם ירודים ולא יכולים להתמודד עם דברים קשים יותר. ומצד שני אילו היו לנו ניסיונות קשים יותר להתמודד איתם, היינו מקבלים יותר כוחות לשם כך. ואם הבורא היה נגלה אלינו, היה צורך להכביד את לבנו כך שעדיין יהיה ניסיון.

אנחנו חושבים שהכול יכול היה להיות טוב יותר אילו המצב היה מעט שונה. אבל צריך לדעת שאילו המצב היה מעט שונה, אז הכל היה שונה. כוחות הנפש היו שונים, הניסיונות היו שונים, הכל היה משתנה. נחמד לאדם לחשוב אילו היה לי כך וכך אז הייתי מאושר. אבל הכל שקר, כי האדם מדמיין שהכול יישאר זהה ורק פרט קטן ישתנה, אבל בפועל הכל משתנה.

והראייה לזה היא שאף אחד לא באמת מאושר לחלוטין ולכל אחד חסר משהו שהוא בטוח שאילו היה לו אותו הוא היה מאושר. מה שהאחד חושב שיהפוך אותו למאושר באדם, הוא דבר חסר ערך ומובן מאליו לאדם אחר. אם באמת אותו דבר היה גורם לאושר עילאי, אז איך יתכן שיש הרבה שיש להם את זה והם לוקחים את זה כמובן מאליו ולא מתרגשים מזה כלל?

אנחנו אוהבים לערוך השוואות מול אחרים, אבל האמת היא שכל אחד מקבל בדיוק את הניסיון המתאים לו עם הכלים המתאימים וכל הנסיבות המתאימות מסביב. משמיים מכירים היטב את נפש האדם ויודעים בדיוק מה עליו לחוות כדי לנצל את הכוחות שלו עד שיגיע למקום הטוב ביותר.

כמו שהמבחן של ילד בכיתה א’ הוא לא אותו מבחן של ילד בכיתה ו’, וכל אחד מהם מקבל את המבחן המתאים לו בהתאם לרמה וליכולות שלו, כך גם בחיים, הקדוש ברוך הוא מעמיד לנו ניסיונות בהתאם ליכולות ולכלים שהוא נותן לנו. לכן, במקום להתייאש ולהסתכל על ניסיונות של אחרים, כדאי פשוט לאמץ את הכוחות כדי לעמוד בניסיונות שלנו בהצלחה. השם יתברך יזכה אותנו לעמוד בניסיונות בצורה הטובה ביותר ולהפוך לראויים לקבל ממנו יתברך שפע עצום ואור גדול לחיינו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים