בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

בן פורת יוסף בן פורת עלי עין – פרשת ויחי

ראובן פיזנטי | ח׳ בטבת ה׳תשע״ה | פרשת ויחי

יעקב מברך את בניו, כל אחד בברכה הראויה לו. על יוסף הוא אומר “בן פורת יוסף בן פורת עלי עין…” (בראשית מט’, כב’). יוסף היה יפה תואר שאי אפשר היה שלא להתפעל מיופיו, ובכל זאת עין הרע לא שלטה בו כפי שרמוז בפסוק שהוא היה “עלי עין”.

ישנה סגולה נגד עין הרע שמבוססת על מה שאמר רבי יוחנן בגמרא. שהאדם יכול לומר שהוא מזרעו של יוסף הצדיק ולכן לא שולטת בו עין הרע. אבל הדבר לא ברור, כי הרי מובן לנו שלא כולם באו מזרעו של יוסף, אז איך יתכן שכולם יכולים לומר את זה? וגם אם נאמר שאכן אותו אדם הוא מזרעו של יוסף, אז לא צריכה לשלוט בו עין הרע כלל גם בלי שיאמר את זה, ואם כן מדוע צריך להזכיר את הדבר?

כדי להבין את זה צריך לדעת מדוע יוסף זכה לברכה הנפלאה הזו שעין הרע לא יכולה לשלוט בו. כאשר הנשים המצריות ראו את יוסף הן התקשטו והתייפו כדי שהוא יסתכל עליהן, אך יוסף כלל לא הרים את מבטו. כאשר אשת פוטיפר תבעה אותו לעבירה, הוא העדיף שישליכו אותו לבית הסוהר במצרים ולא לחטוא לאלוקים. כאשר פרעה מזמן אותו אליו לפתור לו חלום ומשבח אותו על היכולות שלו, יוסף אומר לו “בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה” (בראשית מא’, טו’). יוסף משפיל עצמו פעם אחר פעם, מתרחק מהכבוד וזוכר תמיד שהקדוש ברוך הוא נמצא מעליו.

לכן הדבר לא מפליא שזכה לברכה העצומה הזו. עין הרע הרי פועלת כאשר אדם מתגאה במה שיש לו. כאשר אדם מראה לכולם את הכבוד וההצלחה שלו, הוא הופך לפגיע. כאשר הוא גורם לאחרים לקנא, אז הקנאה של האחרים גורמת לעין הרע. כאשר למשל אדם קונה רכב חדש ומפואר כדי להרשים את כולם, אז שלא יתפלא אם ימצא שריטה על הרכב.

עין הרע זה מעין מנגנון שמיישר אותנו כאשר אנו שוכחים שאת ההצלחה שלנו ואת כל מה שיש לנו הקדוש ברוך הוא נתן לנו בתור מתנת חינם, ואין לנו שום זכות להרגיש עליונות על אחרים. אדם שמתגאה בכישורים, ביופי, בכסף או בהצלחה שלו הופך לפגיע כדי שיבין שאין לו כלום מעצמו וזה הכל של השם יתברך שנותן לו מתנה. מתוך אותה פגיעה, האדם מוריד את הגאווה שלו וכבר לא מרגיש בשליטה.

אבל אצל יוסף הדבר היה בדיוק הפוך. נתנו לו תאוות ויצרים על מגש של כסף, היה לו יופי יוצא דופן והצלחה בכל מעשי ידיו. כל כך בקלות הוא יכול היה להימשך לגאווה ולחשוב שהוא טוב יותר מאחרים, יפה יותר או מוצלח יותר. אבל הוא הבין היטב שאין לו כלום מצד עצמו וזה הכל של הקדוש ברוך הוא. הוא ברח מהגאווה ולכן עין הרע לא יכולה לפגוע בו. הוא הפך להיות מלך על כל מצרים ובכל זאת היה בלתי פגיע לעין הרע.

מכאן אפשר להבין את הסגולה הנפלאה. כאשר אדם אומר לעצמו שהוא מזרע יוסף הצדיק, הוא בעצם מתכוון לומר שהוא הולך בדרכיו ומעשיו של יוסף הצדיק, גם אם בפועל הוא מזרע של שבט אחר. אם אדם באמת הולך בדרכו של יוסף, הוא משפיל עצמו ומבין שכל מה שיש לו זה מתנת חינם מהקדוש ברוך הוא כך שאין לו כלל במה להתגאות, אז ממילא עין הרע לא יכולה לשלוט בו.

אנשים רבים חוששים מעין הרע ומחפשים סגולות שונות, אבל הפתרון הטוב ביותר נמצא בידיים שלנו. כל מה שצריך הוא לשנות את ההנהגה ותפיסת החיים שלנו, להבין שמצד עצמנו אין לנו כלום. אנחנו לא באמת עשירים או מוצלחים. הכל של הקדוש ברוך הוא וכעת לשמחתנו הוא החליט להפקיד עושר והצלחה בידיים שלנו.

אין לנו במה להתגאות כמו עבד של מלך שלא יתגאה שהוא חי בארמון ואוכל על שולחן מלכים. כי העבד מבין שהכול שייך למלך והוא רק נהנה ממה שהמלך נותן לו. אם העבד ישב על כיסא המלך ויספר לכולם שהוא המלך, אז מהר מאוד יזרקו אותו מארמון המלוכה ויענישו אותו כמורד במלכות.

אדם שבאמת מבין שהוא עבד של הקדוש ברוך הוא זוכה לחיות בארמון המלוכה וזוכה לשפע עצום מהקדוש ברוך הוא. הוא רק צריך להזכיר לעצמו כל הזמן שהוא עבד השם יתברך, שהכול שייך לקדוש ברוך הוא והוא זוכה לקבל ממנו מתנת חינם. השם יתברך יזכה אותנו להרגיש כמו העבדים שלו, ומכאן ישפיע לנו שפע עצום כמו שראוי לבני מלכים.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

2 תגובות על “בן פורת יוסף בן פורת עלי עין – פרשת ויחי”

  1. ניסים הגיב:

    אשריך צדיק על החידוש
    יברך השם וישמרך

  2. חיים הגיב:

    מאמר יפה ואפשר לומר על דרך שכתוב בגמרא:
    רבי אלעזר אמר מהכא (תהלים עז, טז) גאלת בזרוע עמך בני יעקב ויוסף סלה וכי יוסף ילד והלא יעקב ילד אלא יעקב ילד ויוסף כילכל לפיכך נקראו על שמו (סנהדרין יט:)
    ולכן כל אחד מישראל הוא בן יעקב ויוסף ויש את היכולת ללכת בדרך של יוסף, ושאומר שהוא מזרע של יוסף הצדיק הכוונה שגם אנחנו מזרע יוסף באופן הכללי וגם באופן הפרטי שזוכים ללכת בדרך הקדושה, הענווה והצניעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים