בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

להשיג את הבלתי אפשרי – פרשת וירא

ראובן פיזנטי | י׳ במרחשוון ה׳תשע״ד | פרשת וירא

לאחר שהקדוש ברוך הוא מספר לאברהם על השחתת סדום, אברהם אבינו מבקש מהשם יתברך לרחם על כל העיר אם ימצא שם חמישים צדיקים. לאחר שהקדוש ברוך הוא מסכים לבקשתו, הוא ממשיך לבקש גם על ארבעים וחמישה צדיקים. משם הוא יורד לארבעים וכך עד שהוא מגיע לעשרה צדיקים בלבד, וגם לזה הקדוש ברוך הוא מסכים. מדוע אברהם אבינו צריך להתחיל מחמישים צדיקים ולרדת עוד ועוד עד לעשרה צדיקים? הרי הוא מדבר עם הקדוש ברוך הוא, בוחן לבות וכליות, שיודע היטב מה נמצא בלבו. מדוע הוא לא מבקש ישירות את רצונו? למה הוא לא אומר לקדוש ברוך הוא כבר מההתחלה לרחם על כל העיר בעבור עשרה צדיקים בלבד?

אלא שאברהם אבינו לימד אותנו לדורות, איך להשיג דברים שנראים לנו כבלתי אפשריים להשגה. כאשר אברהם אבינו מבקש לרחם על כל העיר בעבור עשרה צדיקים, הוא צריך להאמין שזה אפשרי, שהרי אם הוא בעצמו לא יאמין שזה אפשרי, אז גם הקדוש ברוך הוא לא יסכים לזה. לכן הוא מתחיל ממשהו בר השגה שנראה הגיוני ואז בהדרגה הוא מתקדם לעבר המטרה.

הדברים שאנו מתפללים עליהם ומבקשים צריכים להיות ברי השגה, לכן בוודאי שאף אחד לא יתפלל על דברים שנוגדים את ההיגיון שלו. אף אחד לא יבקש מהשם להצליח לקפוץ לגובה של קילומטר, להצליח לנשום מתחת למים או לחיות עד גיל שלוש מאות. ברגע שישנם דברים שנוגדים את ההיגיון שלנו, אנו לא יכולים להאמין בהם. לכן גם אם נתפלל על דברים כאלו, התפילה לא תהיה בכוונה, שהרי אנחנו מראש בטוחים שהתפילה לא תענה. כשאדם מתפלל על משהו שהוא בטוח שלא יכול להתקיים, אז הוא עצמו מבטל את התפילה שלו בחוסר האמונה. כדי שהדבר יתקיים צריך להאמין שהוא אפשרי.

האמת היא שהכול אפשרי, ואם היינו מתפללים בכוונה גם על דברים לא הגיוניים שנוגדים את כללי המציאות, היינו נענים. גדולי ישראל בכל הדורות היו מלומדים בנסים, ועל ידי אמונה ותפילה בכוונה היו מביאים לשינוי כל המציאות.

אפשר לראות בקלות שאלו שכבר עשירים, יכולים יחסית בקלות להפוך לעשירים עוד יותר. אלו שמצליחים בתחום מסוים, יכולים יחסית בקלות להפוך למצליחים יותר. אלו שחכמים, בקלות הופכים לחכמים יותר. וכך בכל התחומים. הסיבה לזה היא האמונה של האדם. כי ברגע שהאדם מפנים לתוכו את ההצלחה שלו ומאמין בעצמו, הוא יכול להגיע למקומות גבוהים יותר ולהתקדם עם יותר ביטחון. הסיבה היחידה שבגללה הוא לא יכל להגיע למקום גבוה יותר בעבר, היא שהוא עדיין לא היה בשל לכך מבחינת האמונה שלו. במלים פשוטות, הוא לא האמין שהוא יכול להגיע למקום כזה, ולכן לא הצליח להגיע.

אברהם אבינו יודע שסדום היא עיר של רשעים. מדוע שהשם יתברך יסכים לסלוח על חטאים של עיר שלמה בשביל עשרה אנשים צדיקים? קשה להאמין שזה אפשרי ולכן קשה לבקש דבר כזה. אבל אם קיימים בתוך העיר חמישים צדיקים, אז בוודאי הם יוכלו להשפיע על העיר ולהחזיר את הרשעים בתשובה. לכן זה דבר הגיוני שאפשר להתפלל עליו, אז הוא מבקש מהשם יתברך לרחם על העיר בעבור חמישים צדיקים. לאחר שהשם יתברך מסכים לבקשתו, האמונה מתחזקת וכבר קל יותר להגיע למקומות רחוקים יותר. הרי אם יחסרו רק חמישה צדיקים מתוך החמישים, זה לא כל כך נורא, אז השם מסכים גם עבור ארבעים וחמישה. כך לאט לאט אברהם אבינו יורד עוד ועוד עד שהוא מגיע למניין של צדיקים. מה שהיה נראה כבלתי אפשרי לפני כן, הפך להיות ממשי ומציאותי בזכות חיזוק האמונה ההדרגתי.

כל אחד מאיתנו שבוי בתוך מוגבלויות עצומות של האמונה. קשה לנו לפרוץ את הגבולות ולהצליח להאמין שנוכל לשנות את המציאות. כדי לשבור את ההרגלים ולחזק את האמונה אנו צריכים ללכת בדרכו של אברהם אבינו. כך בוודאי נצליח להשיג את המטרות הבלתי אפשריות שאנו רוצים.

אברהם אבינו מלמד אותנו ללכת בעקביות והתמדה, לאט לאט. לא צריך לדחוק את השעה ולבקש את הבלתי אפשרי. אלא להפוך את הדבר לאט לאט לאפשרי בתפיסה שלנו. אדם שמחליט לעשות תשובה, מבין כמה הוא קטן וכמה שאין לו סיכוי להגיע רחוק. אבל רבי עקיבא למד לקרוא רק בגיל ארבעים ואז למד עוד ועוד תורה עד שהפך לרבי עקיבא. היום זה נראה קצת קשה, אבל מחר זה כבר יהיה קל יותר. מה שנראה בלתי אפשרי היום, יהיה אפשרי אם נתקדם לכיוון הנכון בעקשנות. נתקדם כל פעם רק צעד אחד קטן. לבסוף אם נביט לאחור נגלה שהתקדמנו קילומטרים רבים. הכל מצעד ועוד צעד.

כשילד קטן מתחיל ללמוד דברים בגן, הוא בוודאי לא חושב לעצמו שהוא יצליח להגיע בעזרת הלימוד הזה לאיזו נוסחה פיזיקלית מסובכת. אבל אותו לימוד גורר אחריו לימוד של דברים מסובכים יותר ואז הוא נכנס לכיתה א’ וממשיך וממשיך עד שהוא גדל ובאמת מגיע למצב שהוא יכול לפתור נוסחאות מסובכות. אם היו מלמדים אותו את הנוסחה הפיזיקלית בגן, הוא בוודאי לא היה מבין כלום. הוא היה מתייאש ומבין שאין סיכוי. אם הוא לא היה לומד בגן ומתקדם בשלבים, אז גם בגיל מאה הוא לא יכול היה לפתור את התרגילים המסובכים. רק כאשר מתחילים ללמוד לאט לאט ומתקדמים בהתמדה ובהדרגה, אפשר להגיע לתוצאות מרשימות.

כך גם בענייני רוחניות. לחזור בתשובה זה נראה דבר קשה ומפרך. אבל כאשר מתחילים מדברים קטנים ולאט לאט מתקדמים, אז מגלים שזה כלל לא קשה וזה אפילו מהנה. מצווה גוררת מצווה ומתוך שאנו מקיימים כעת מצוות בודדות שנראות לנו קטנות, או לומדים מעט תורה, מתוך זה אנו מגיעים לרמות גבוהות יותר ומתקדמים למקומות רחוקים יותר שפעם כלל לא יכלנו להגיע אליהם.

כאשר מוצבת בפנינו מטרה מסוימת, אנו צריכים לפרק אותה לגורמים ולחשוב מהם השלבים להשגת המטרה. גם אם הכל נראה בלתי אפשרי, את הצעד הראשון תמיד אפשר לעשות. אנחנו רק נעשה את השלב הראשון בדרך להגשמת החלום. לאחר מכן, נראה שיש לנו סיוע מהשמיים ונקבל כוח להשגת השלב השני. כך נתקדם שלב אחרי שלב, עד שבע”ה נוכל להגשים כל חלום למציאות. השם יתברך ישלח לנו כוח של אמונה שיוביל אותנו למציאות טובה יותר.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים