בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

חשוב להיות מדויקים – פרשת חקת

ראובן פיזנטי | ט׳ בתמוז ה׳תשע״ה | פרשת חקת

עמלק מגיע להילחם בישראל, אבל עושה זאת בצורה מתוחכמת. העמלקים מתחילים לדבר בלשון כנעני כך שבני ישראל יחשבו אותם לכנענים ובתפילתם יבקשו לנצח את הכנעני וכך לא יתפללו לנצח את עמלק שהרי הם לא יודעים שזה עמלק. העמלקים מבינים שאם בני ישראל לא יתפללו בצורה מדויקת, אז הם יוכלו להביס אותם, שהרי הכוח של בני ישראל הוא בתפילה ואם התפילה לא תהיה מדויקת, אז ייחלש כוחם.

בני ישראל שומעים את אנשי אותו העם מדברים בלשון כנענית, אבל רואים אותם לבושים כעמלקים, הם מבינים את חשיבות הדיוק בתפילה, אבל לא בטוחים כיצד לנסח את תפילתם, לכן הם מתפללים לקדוש ברוך הוא “אם נתון תיתן את העם הזה” (במדבר כא’, פסוק ב’). כך זה לא משנה מי זה העם הנלחם בהם, כי הם מבקשים לנצח את אותו העם, יהיה אשר יהיה.

צריך ללמוד מכאן עקרונות חשובים ביותר בקשר לתפילה שלנו. התפילה שלנו צריכה להיות מדויקת כמה שיותר. הרי בני ישראל הבינו שאם יתפללו לנצח את הכנעני, אז מהשמיים באמת יתנו להם כוח לנצח את הכנעני, אבל רק את הכנעני בלבד ולא את עמלק. ואם היו מתפללים לנצח את עמלק, והיה מתברר שהכנעני נלחם נגדם, אז לא היה להם כוח מול הכנעני כי בתפילה ביקשו לנצח רק את עמלק. בני ישראל מבינים שהם יכולים לקבל רק את מה שהם מתפללים עבורו ולכן מוכרחים להיות מדויקים ככל שאפשר.

ובאמת התפילות שלנו לרוב רחוקות מאוד מכך. שכאשר האדם מדבר עם השם, קשה לו להרגיש שמישהו באמת שומע ומקשיב לדבריו. הוא מבין שהשם יודע מחשבות וכך נראה לו שלא צריך לפרט את הדברים. הוא מסתפק בתפילה כללית ולא משקיע הרבה בדיוק של הדברים, שהרי הקדוש ברוך הוא יודע הכל ונראה שלא צריך לדייק.

חז”ל מלמדים אותנו שהכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. בפשטות, זה אומר שבכל העניינים הגשמיים אנו צריכים לסמוך על השם יתברך, כי אין לנו בכלל השפעה על זה. אבל במה שקשור להתקדמות הרוחנית שלנו אנו צריכים להתאמץ ולהוביל את עצמנו למקומות הנכונים. עיקר ההשתדלות שלנו צריכה להיות על עבודת השם שלנו, בעוד שאת כל העניינים הגשמיים שמסביב כבר יסדרו וינהלו מהשמיים.

אבל מטבענו יש לנו נטייה לעשות את הדברים הפוך. בכל מה שקשור לגשמיות נעשה את ההשתדלות המרבית, ולא נהיה שקטים עד שנסדר את כל העניינים והטרדות מכל כיוון אפשרי. אבל דווקא במה שקשור לרוחניות יש נטייה לסמוך על הקדוש ברוך הוא. שהוא יקרב אותנו אליו בלי מאמץ מצדנו, שהוא יביא לחיינו מה שאנו צריכים גם בלי שנתפלל על הדבר ושהוא יסדר את כל מה שצריך גם בלי שנקיים מצוות או שנכוון כוונות מיוחדות.

מתוך התפיסה הזו, כאשר האדם נתקל בבעיות וקשיים, אז הוא יודע שעליו לפעול בשני אופנים. בעניין רוחני, על ידי תפילות, חיזוק האמונה, לימוד התורה וכו’. וגם בעניין גשמי, לעשות השתדלות ולנסות לסדר את מה שבאפשרותו.

אלא שבמשך כל היום כמעט הוא עוסק בהשתדלות הגשמית, שהוא מנסה לברר את כל הכיוונים, מדייק בכל פרט ומנסה את כל מה שבכוחו, להפעיל קשרים ולעשות כל מה שאפשר כדי לסדר את המצב. אבל בעניין רוחני הוא פחות פועל, שהוא מוציא איזו תפילה לא מוגדרת, שהשם יעזור, או שהוא קורא קצת תהלים בלי מחשבה וריכוז.

האדם חושב לעצמו שהרי השם יתברך כבר יודע מה הוא צריך, יודע מה חסר לו ומה עובר לו במחשבות, אז מכאן נראה לכאורה שלא צריך לדייק בפרטים. הוא יכול לזכות לישועות גם בלי להתפלל בכלל. אלא שאמנם בוודאי שהכול גלוי וידוע לפניו, אבל מידת ההשקעה הפוכה לחלוטין. שכל השתדלות גשמית היא מיותרת, אבל על ההשתדלות הרוחנית אי אפשר לוותר כלל, כי היא זו שבאמת מביאה את השינוי.

כל יהודי צריך לדעת שמוטלת עליו החובה לדאוג למצב הרוחני שלו. מתוך המצב הרוחני גם נקבע כל השפע הגשמי שהוא יקבל לחייו. העניינים הרוחניים הם כמו כפתורים להפעלת מערכות מורכבות בשמיים, שבסופו של דבר יוצרות תהליך שבין השאר גם מזמן אלינו שפע עצום.

יש לנו תרי״ג מצוות כנגד תרי״ג איברים וגידים בגוף האדם, כאשר כל מצווה משפיעה על האיבר הקשור אליה. יש לנו מידות, שעל פי המידות שלנו נקבע כיצד ינהגו איתנו מהשמיים, כך שאדם רחמן יקבל רחמים מהשמיים ואדם שמפרנס עניים יקבל פרנסה מהשמיים. יש לנו עוד המון כלים רוחניים עצומים, אבל בעיקר יש לנו את התפילה שאיתה אנו יכולים לקבל את כל מה שאנו רוצים.

איך להתפלל תפילה שמתקבלת

אדם שמתפלל בצורה אמתית ומכוונת יכול לפעול דברים עצומים וישועות גדולות. הוא יכול לקבל את כל מה שהוא רוצה אם ישתמש במפתחות הנכונים. כל עולם הקבלה בנוי על העניין הזה של הכוונות, הייחודים והתפילות הנכונות למקומות הנכונים כך שנוכל להיענות בצורה הטובה ביותר.

אבל לא מוכרחים ללמוד שנים של קבלה בצורה מסובכת כדי להעלות את התפילות שלנו למקום גבוה יותר. כל אחד מאיתנו יכול להפוך את התפילות שלו להרבה יותר גבוהות ומיוחדות אם רק יתבונן מעט וינסה למקד את התפילות לעניינים המתאימים.

כשאדם מתפלל הוא לרוב סומך על הקדוש ברוך הוא שיבין את רצונו בלי הרבה הסברים ואומר דברים כלליים בלבד. פעמים רבות הוא ממלמל את הדברים בשפה עילגת בלי לחשוב על מה שהוא אומר. בתפילת העמידה הוא קורא את המלים בסידור מתוך הרגל תוך כדי שהוא חושב בכלל על הסידורים שיש לו במשך היום.

לפעמים הוא מתפלל תפילות סותרות אחת לשנייה או שעושה דברים שסותרים את התפילה שלו. לפעמים הוא מתמקד על דבר שולי ושטחי ולא מסתכל על התמונה הרחבה יותר. כך האדם עצמו גורר לעצמו דברים שלפעמים הוא כלל לא רוצה בהם, ואז הוא חושב שהשם יתברך חס ושלום לא שומע את התפילות שלו. לכן חשוב ביותר ללמוד ולהבין כיצד עלינו להתפלל.

ראשית כל, חשוב להיכנס כמה שיותר לעניין התפילה. לנסות להתמקד ככל שניתן ולערב את כל החושים האפשריים כך שנוכל ממש לחוש את התפילה. צריך באמת להרגיש שאנו מדברים עם הקדוש ברוך הוא, ולא סתם לעשות הצגות חיצוניות ותנועות עם הגוף. צריך לדמיין את מה שאנו רוצים לקבל, לראות, לשמוע ולחוש את הדבר כאילו שכבר קיבלנו אותו. לא להסתפק באמירה סתמית שאנחנו רוצים פרנסה טובה או חיים טובים. צריך להיכנס פנימה לפרטים הקטנים.

חשוב להיות כמה שיותר מדויקים. לפעמים אנשים מבקשים דברים ולאחר זמן מה באמת מקבלים אותם. רק שהם הפוכים מכל הציפיות שלהם. זה לא מספיק למשל לבקש להיות עשירים. ישנם כאלו שהפכו להיות עשירים והצטערו על זה מאוד לאחר מכן.

האם זה משתלם להיות עשירים אם זה יביא בעיות במשפחה, סכסוכים, טרדות רבות, שודים וגניבות, בעיות פסיכולוגיות ולפעמים אפילו הליכה בדרכים לא טובות ונפילה רוחנית גדולה? זה בסדר לבקש עושר, אבל צריך להיות מדויקים. לבקש עושר לטובה. לבקש עושר שיעזור לנו ולסביבה. עושר שיסייע לנו בעבודת השם. עושר שיסלק את הטרדות מאיתנו ולא יביא לנו טרדות חדשות.

כדאי להיות מדויקים אפילו יותר ולחשוב על התכלית של הדברים. בשביל מה בכלל אנחנו צריכים את אותו עושר? לפעמים אנשים רוצים עושר כדי לחיות טוב יותר, אבל אותו עושר מביא להם יותר דאגות וטרדות. צריך לחשוב מה באמת נרצה לעשות עם אותו עושר ואז ללכת אל הדבר העליון יותר שאנו רוצים.

אם למשל אנו רוצים עושר כדי לקנות בית מרווח יותר, אז במקום לבקש עושר נוכל לבקש בתפילה את הבית המרווח שאנו רוצים. הרי מה זה משנה לנו אם הדבר שאנו רוצים יגיע דרך עושר או בדרך אחרת טובה יותר? לקדוש ברוך הוא לא חסרות דרכים כדי לספק לנו את רצוננו. לא צריך להתעקש על דרך מסוימת שעברה לנו בראש, העיקר הוא שנקבל את הדבר שאנו רוצים, אבל צריך לדייק במה שאנו רוצים.

חשוב לדעת ששורשי הרצונות שלנו מצויים בדברים רוחניים. כי גם אותו בית מרווח שאנו רוצים נועד כדי להרגיש טוב יותר, לשמוח יותר עם המשפחה המורחבת, להרגיש בטוחים וכו׳. אז אפשר לדלג על כל השלבים ופשוט לבקש מהשם יתברך שנרגיש טוב, שנשמח, שנרגיש ביטחון וכל שאר הדברים שאנו רוצים להשיג.

נדמיין את הדברים הגשמיים שיעזרו לנו לדעתנו להגיע לאותן הרגשות ונתפלל על הדברים הרוחניים שנוכל לחוות. חשוב להכניס רגשות ורוחניות בתפילה ולא להישאר רק עם דברים גשמיים סתמיים. הרי אותו בית מרווח צריך להביא לנו הרגשה טובה, אז אם נקבל את אותו בית ללא הרגשה טובה זה לא יהיה שווה לנו כלל, אבל אם נקבל את ההרגשה הטובה גם ללא הבית, נוכל להיות מסופקים מכך כי זו המטרה האמתית שלנו.

בכל תפילה ובקשה צריך לראות כיצד אנו מכניסים את רצון השם בבקשות שלנו. למה שהשם יתברך ירצה כביכול לתת לנו את מבוקשנו? האם נועיל לאחרים? האם נעשה את רצונו?

לפעמים אדם מבקש בתמימות ומכל הלב דברים לא טובים מתוך חוסר ידיעה. יש אנשים שמבקשים להצליח בעבירה מסוימת שהם עושים, להצליח להזיק לאחרים, לקבל דבר מסוים שנוגד את התורה וכו’. והם לא שמים לב לכך, אבל יוצא שהם מבקשים מהשם שיעזור להם לחטוא כנגדו.

אם אדם מבקש מהשם מכשיר טלוויזיה חדש ויוקרתי שנוגד את דרך התורה, אם הוא מתפלל לזיווג עם מישהי שלא תשמור טהרת המשפחה, אם הוא רוצה לכבוש לבבות באירוע מעורב גברים ונשים שאסור על פי ההלכה, או אם מישהי תרצה מאוד לקבל בגד שאינו צנוע כדי להיות יפה וכו’, אז אמנם מנקודת המבט שלהם זה נראה כמו דברים טובים שהם מאוד רוצים, אבל באמת אותם דברים מזיקים.

אם יקבלו את רצונם במקרים האלו זו קללה, שאמנם הם חושבים שהם משיגים את רצונם, אבל על פי האמת הם מתרחקים מהשם יתברך ומהטוב האמתי על ידיהם. מובן שעבורם הדבר הטוב ביותר זה לא לקבל את מה שהם רוצים ומתפללים בשבילו.

וכך ישנם אנשים רבים שחיים בין שני עולמות, שמצד אחד מאמינים ומתפללים להשם, אבל מצד שני חיים בעולם רחוק מתורה ומצוות. ואז יש להם דברים רבים שהם רוצים להשיג, בענייני חברה, קריירה, זוגיות, פרנסה, כבוד, הצלחה וכו’. והם עצמם לא רואים בזה דבר רע, אבל פעמים רבות קורה שמצד האמת זה נוגד את התורה. לכן זו ברכה בשבילם שהשם לא עונה לתפילותיהם, כדי להחזיר אותם למוטב, שלא יצטערו על כך לאחר מכן.

על אחת כמה וכמה שזה בדברים הנוגעים לטובת הכלל. אדם שנענה ומקבל את רצונו שמזיק לאחרים או קשור בעבירות שונות חושב שעושים לו חסד, אבל זה העונש הכי גדול. אדם שמתפלל על דברים מזיקים ולא נענה הוא אדם שמהשמיים רוצים להטיב לו ולקרב אותו.

אם אנו מבקשים ומתפללים, צריך להכניס לשם דברים ‘שיגרמו’ כביכול לקדוש ברוך הוא לרצות להגשים לנו את הבקשות. אם מבקשים עושר, אז כדאי לנמק כיצד נשתמש באותו עושר לטובה, למשל לעזור לאנשים או לתרומה לנזקקים. אבל מוכרחים להיות אמתיים ובאמת לקיים את הדבר, כי כולם אומרים שאם הם יזכו בלוטו הם יתנו חצי לתרומה, אבל לאחר שזוכים חושבים אחרת, שמספיק לתת כמה שקלים לצאת ידי חובה. אלא שהקדוש ברוך הוא יודע מה באמת יושב בלבנו.

אם למשל רוצים זרע של קיימא, אז צריך לפרט שנרצה שיגדל להיות תלמיד חכם ירא שמיים. אם רוצים זיווג, אז כדאי לבקש שזה יהיה לצורך מצוות נישואין, בקדושה ובטהרה, מתוך קיום הלכות טהרת המשפחה וכל מה שצריך לשמור על בית יהודי. אם רוצים רפואה, אז כדאי לבקש שעל ידי זה נהיה חזקים לעבודתו יתברך, נלמד יותר תורה ונשתדל יותר בקיום המצוות. אם רוצים ישועה כלשהי בדרך נס, אז כדאי לבקש שעל ידי זה נוכל לפאר את שמו יתברך, שנספר על כך ונשתדל לחזק אחרים לדרך התורה.

כך בכל תפילה צריך לנסות להכניס כמה שיותר דברים של קדושה ורוחניות, שנהפוך למעין שותפים של הקדוש ברוך הוא שירצה כביכול “להשקיע” בבקשה שלנו. כמובן שהקדוש ברוך הוא יודע תעלומות וכל הדברים שאנו אומרים ומבקשים צריכים להיאמר בכנות ומכל הלב. אם נאמר שנתרום לנזקקים בלי להתכוון לכך, מתוך שאנו יודעים שניתן מעט מאוד (אם בכלל), אז בוודאי שהקדוש ברוך הוא יודע היטב מה נמצא בלבנו. עלינו להיות אמתיים עם עצמנו ועם השם יתברך.

כמובן שישנם גם המון אנשים שמשקרים, שכלל לא מתפללים או שאינם משתפים את הקדוש ברוך הוא מתוך מחשבה רק על עצמם ובכל זאת נענים. אבל פעמים רבות זה לרעתם. מעבר לכך ישנם חשבונות שמיים רבים נוספים שנכללים כמו זכות אבות, תפילות של אחרים, זכות הסובבים, מעשים נסתרים, תיקון שקשור לשורש הנשמה, גלגולים קודמים וכו’. לפעמים אותם אנשים מקבלים דברים טובים כי יש צורך בכך מכל מיני בחינות או בגלל שזה מה שנגזר עליהם מראש. אבל אם הם היו מתפללים כראוי, אז הם היו יכולים להגיע להרבה יותר ולהתעלות לדרגות רוחניות גבוהות על ידי זה.

חשוב להקפיד לא לסתור את הדברים שאנו אומרים. אם נתפלל להביא ילדים לעולם ולאחר מכן נתפלל שיהיה לנו שקט ורוגע בלי טרדות, אז יוצא שתפילה אחת מבטלת את השנייה. הרי איך יהיה לנו שקט ורוגע כאשר הילדים עושים בלגן מסביב?

חשוב לשים לב לכל מה שאנו מוציאים מהפה. לא מדובר רק על התפילה, אלא גם אם נאמר אפילו בצחוק לחבר שאנו פוגשים ברחוב שהאישה מטרידה אותנו ושאנו מתגעגעים לחיי הרווקות, אז זה סותר לכל מה שביקשנו בדמעות לפני כן וחס ושלום לפעמים אותה ‘שטות’ קטנה שהוצאנו מהפה עלולה להיתפס.

חשוב גם לא לסתור את הדברים במעשים שלנו. אם אנו מנסים ללכת בדרך מסוימת, צריך להתמיד בה. אי אפשר להתפלל על הליכת הילדים בדרך התורה הקדושה ולאחר מכן לשלוח אותם לבית ספר ממלכתי שילמד אותם דברי כפירה שסותרים את התורה. אי אפשר להתחנן לקדוש ברוך הוא ולהיות מוכנים לעשות בשביל זה הכל, ואחר כך לצאת למועדון פרוץ עם חברים, לעשות עבירות ולשכוח שהוא קיים. צריך לדבוק בדרך שבחרנו ולהתמיד בה.

חשוב להתאזר בסבלנות ולא לצפות שהתפילה תתקיים מיד לאחר שהתפללנו. כל תפילה בכוונה מתקבלת בשמיים, רק שלפעמים מחכים לזמן הנכון כדי לתת לנו את מבוקשנו. אסור אף פעם להתייאש וצריך להתמיד ולהמשיך להתפלל שוב ושוב עד שלבסוף נקבל את מבוקשנו.

פעמים רבות מביאים לאדם ניסיון לפני קבלת שפע מסוים. זה בדרך כלל ניסיון של כעס או עבודת המידות בצורה כלשהי, אבל זה יכול להיות כל דבר. משמיים בוחנים אותנו לראות אם מגיע לנו. חשוב ללכת בדרך טובה כדי להוכיח שכדאי לתת לנו את השפע שביקשנו. לנסות לקבל על עצמנו קבלה כלשהי בלי נדר, לקבל הנהגה טובה או לקיים מצווה כלשהי. להראות להשם יתברך שאנחנו רוצים ללכת בדרכו.

ואסור לשכוח להודות להשם יתברך ולהתקרב אליו. בין אם קיבלנו את מבוקשנו או לא. אחרי כל תפילה עלינו להודות לו, ואפשר לראות שכך גם מסתיימת תפילת העמידה שתיקנו לנו אנשי הכנסת הגדולה.

גם אם לא קיבלנו, אסור להתייאש או לחשוב שהשם יתברך חס ושלום לא אוהב אותנו או לא רוצה לתת לנו. רק להמתין בסבלנות, להודות על הכל ולהמשיך להתפלל. אם קיבלנו את מבוקשנו, אז על אחת כמה וכמה שצריך להודות לו ולעשות כל שביכולתנו ללכת בדרכיו. צריך לדעת שגם ההודיה עצמה עושה נפלאות ופועלת ישועות. אדם שמודה להשם מתחבר לשפע עצום של מתנת חינם ויכול לקבל ממנו המון.

מתוך הדיוק והמיקוד, נזכה שהשם יתברך ישמע ויקבל את כל תפילותינו לטובה. נזכה להתפלל אליו מעומק הלב ומתוך יישוב דעת, וכך נזכה לשפע עצום לעבודתו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

2 תגובות על “חשוב להיות מדויקים – פרשת חקת”

  1. אילנה הגיב:

    יישר כח גדול. כל כך מעניין מחכים בהיר ונכון. נהנית תמיד לקרוא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים