בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

פחות השתדלות ויותר אמונה – פרשת כי תבוא

ראובן פיזנטי | ט״ז באלול ה׳תשע״א | פרשת כי תבוא

לכל עניין שנרצה בו ברכה בחיינו, בין אם זה פרנסה, זיווג, הצלחה, רפואה או כל סוג של שפע שאנו רוצים לזמן לחיינו, אנו נזדקק לחיזוק האמונה. לכאורה הדברים נראים לא קשורים זה לזה, כי כולם מבינים שיש רוחניות לחוד וגשמיות לחוד. יש תורה, אמונה ויראת שמיים מצד אחד, ויש כסף וחומריות בצד השני. לכאורה זה לא הולך כלל ביחד. נראה שמי שיצא לעבוד הכי הרבה שעות במקום הכי רווחי הוא זה שישתכר הכי הרבה. אבל פרשת כי תבוא מראה לנו שזה רחוק מאוד מכך.

פסוק ב’ בפרק כח’ אומר כך: “ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך”. המלה “והשיגוך” מראה לנו שאצל אדם ירא שמיים אמתי ההשתדלות פשוט לא משחקת תפקיד. לא משנה מה הוא יעשה ולאן הוא יברח, הברכה תשיג אותו.

אם יש צורך להשתמש במלה “והשיגוך”, זה אומר שהאדם בורח וצריך להשיג אותו. אדם ירא שמיים אמתי שבורח מהכבוד, אז הכבוד רודף אחריו. הוא בורח מכסף והכסף רודף אחריו. הוא בורח מיוקרה, מהצלחה גשמית, מחומריות והוא רוצה רק להשפיע לאחרים בלי לקחת כלל שפע לעצמו, ובכל זאת השפע רודף אחריו.

להבדיל בין טוב לרע, המלה “והשיגוך” נאמרת גם בהמשך הפרשה בקשר לקללות, כדי שנבין שגם מהן לא ניתן לברוח בדרך של השתדלות גשמית. אפשר לעשות משחקים בעולם הזה, אפשר להציג הצגות, להראות לכולם כמה שאנחנו מאושרים, לספר בדיחות, להתגאות בהצלחה שלנו ולגרום לכולם לקנא, אבל כולם יודעים שבפנים הכל רקוב.

כשאין ברכה מצויה חס ושלום, אז כל העושר וההצלחה שבעולם לא שווים כלום. זה כמו להיות תקועים על אי בודד עם מיליארדי שקלים. כל הכסף שבעולם לא שווה כלום אם אי אפשר לנצל אותו לתועלת. זה כמו להיות האדם המצליח והמפורסם ביותר בעולם ולפחד להסתובב ברחוב כי כולם רוצים להפיל אותו. זה נראה שיש אנשים רשעים שבכל זאת מבורכים ומצליחים, אבל במציאות זו קללה נוראה.

אנשים מקבלים משכורות גבוהות ובלי להרגיש הכל בורח להם בין הידיים. אנשים משקיעים בדברים לא נכונים ולא מבינים למה הם לא מצליחים להיות שמחים ומאושרים. אנשים עושים מופעי בידור שמצחיקים אחרים כדי להסתיר את הדיכאון הגדול שהם עצמם נמצאים בו. אנשים רודפים אחרי עושר והצלחה ומקבלים חס ושלום קללה. יש להם ארמון במקום בית, אבל אין להם שנייה אחת פנויה כדי ליהנות ממנו. יש להם את כל התאוות שבעולם, אבל שום דבר לא מצליח לספק אותם. מי שרודף אחרי כל התאוות הגשמיות, יגלה שלא רק שהוא מצליח להשיג אותם, אלא שגם קללות חס ושלום רודפות אותו.

מכאן נבין מדוע המתפלל על חברו נענה תחילה. כי דווקא כאשר עושים דבר טוב לשם שמיים, אז השפע רודף אחרינו. אדם שמתפלל להורדת שפע כלשהו לחברו הופך לצינור שמוביל את אותו שפע. כאשר הוא עצמו הופך לצינור, הוא מקבל את אותו השפע עוד לפני שחברו מקבל אותו.

ומכאן אפשר להבין את עניין השפע הגדול של הצדיקים. שהרי במבט ראשון אפשר לראות שלצדיקים עצמם אין כלום. הם נראים מבוזים, עניים ומושפלים. אבל כל זה נראה מבחוץ, בזמן שבפנים יש להם הכל.

כי אדם לא באמת צריך רכב מפואר, אלא הוא זקוק לכלי שיעזור לו להגיע ממקום למקום. אז יש כאלו שמשקיעים סכומים עצומים ברכב, ביטוחים וכל ההוצאות השוטפות, משקיעים זמן רב בחיפושים, בקניה ומכירה ובריצות למוסך ולטיפולים שונים. אבל יש כאלו שאין להם כלל רכב משלהם, אבל יש להם אמונה חזקה וכך השם יתברך דואג להם שהם יצליחו להגיע לכל מקום שירצו. הם נראים עניים ומסכנים, אבל באמת הם מקבלים את כל מה שנחוץ להם. כמובן שזה לא רק ברכב, אלא בכל עניין.

יש אנשים שמשקיעים מאמץ בדרך להשגת המטרה, ואז הם משקיעים השתדלות גשמית להשגת כסף לדברים שהם רוצים, להשגת הצלחה שתביא להם את המטרה וכך הם משקיעים את כל המאמץ בדרך עצמה אבל שוכחים מהמטרה.

אדם למשל יכול לחלום על חיי משפחה טובים ומאושרים, אז הוא יחליט לעבוד כמה שיותר כדי לחסוך כסף לדירה גדולה ומרווחת שיהיה טוב למשפחה שלו, אבל אחרי עשרים שנה הוא יגלה שהוא רק עבד כל היום ולא נהנה מהמשפחה בכלל. הוא בסכסוך עם אשתו ולא רואה את הילדים שלו מרוב עבודה. העמיתים בעבודה הפכו להיות במקום המשפחה שלו. מרוב שהוא השקיע בדרך, הוא התרחק מהמטרה.

אבל אם אדם משקיע במטרה ודבק בה, אז הוא יוכל להשיג אותה גם ללא הדרך הגשמית. כי יש למשל אברכים שמקבלים משכורת אפסית בכולל, מסתפקים בדירה צנועה וכך הם עובדים את השם בתמימות. אבל הם זוכים לחיי משפחה מיוחדים, הם זוכים ללמוד עם בניהם תורה, הבית שופע בשמחה ואור עם הרבה ילדים, בשבת כולם שרים ביחד בשמחה מסביב לשולחן וכו’. הדרך עצמה היא שונה לגמרי, אבל את המטרה הם בהחלט משיגים, וזה השפע האמתי.

רוב הדברים היום אינם באמת נחוצים לאדם. מרוב פרסומות שראינו ומרוב הרגלים שרכשנו, אז כולם חושבים שאי אפשר לחיות אחרת וכל דברי המותרות הפכו להכרח. אבל כולם יודעים שלמרות הצמצום הרב שהיה פעם, בכל זאת אנשים היו מאושרים יותר. למרות כל השפע והראוותנות שיש היום בלי מאמץ, בכל זאת כולם מרגישים חוסרים עצומים.

לפעמים אנשים יוצאים לנופש כדי להתנתק מכל ההמולה, להתחבר יותר לטבע ולהרגיש את הנפש שכבר כמעט שכחו ממנה. אנשים לא באמת נהנים להיות בתוך מכונית מפוארת תקועים בפקקים בכל בוקר. אף אחד לא אוהב את הלחצים הגדולים שיש לנו בחיים.

כאשר אדם עוזב את הגשמיות ומתחבר לרוחניות על פי התורה הקדושה, אז לא רק שהוא מקבל רוחניות עצומה, אלא שגם הגשמיות עצמה רודפת אחריו. אבל זו לא אותה גשמיות שמגיעה בצורה מלוכלכת של תאוות שלא מצליחות לספק או עושר רב שלא נהנים ממנו. אלא מקבלים את הדברים הגשמיים שנחוצים לנו באמת.

במקום לקבל הרבה כסף כדי לרכוש דבר מסוים שיביא לנו רגש או חוויה מסוימים, אפשר להתפלל להשם יתברך והוא יוכל להביא לנו את אותם רגשות וחוויות גם ללא הדרך הגשמית. זהו שפע עצום שאנחנו יכולים לקבל, אבל לא שפע חיצוני שכולם יראו כמה שאנחנו מאושרים ומצליחים וכולם יקנאו בנו בזמן שאין בזה שום ממשות, אלא שפע פנימי ואמתי, זך ונקי בלי מקטרגים, קנאה ולכלוך, בלי עין הרע וכוחות טומאה. כמו שאפשר להיות שמחים ומאושרים בשבוע נופש שבו עוזבים את הבית עם כל הרכוש הגשמי, כך אפשר לחיות חיים שלמים עם שפע עצום שיספק לנו את כל מה שאנו צריכים ורוצים.

כמובן שזה לא אומר שצריך לשנות את כל החיים שלנו, להתפטר מהעבודה, לעזוב את הבית ולברוח מכל השתדלות גשמית. אין שום רע בגשמיות ולהפך, פעמים רבות יש צורך גדול בגשמיות גם לעבודת השם, כי אם אין קמח אין תורה.

יש עניין לקחת את החומר ולקדש אותו ולא לחינם מסופר על אבות העולם שהיו עשירים מאוד. אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה רבינו, דוד המלך ועוד רבים. אלא שצריך להגביר את הרוחניות בחיינו, להוסיף תורה ויראת שמיים, ולא לוותר על הדברים האלו כדי להשקיע בהשתדלות גשמית. אם הגיע לידינו כסף זה מצוין. אבל אם צריך לוותר על תורה ויראת שמיים כדי להשיג אותו זה הופך לקללה.

כאשר אדם משקיע בתורה ואמונה הוא מגיע למעלות גבוהות ומהשמיים מביאים לו את כל מה שהוא צריך. הוא זוכה לרוחניות ולגשמיות. לעולם הזה ולעולם הבא. הוא מקבל הכל בצורה הטובה ביותר.

כדאי לכולנו להתחיל להשקיע הרבה יותר ברוחניות, באמונה ובתפילות, ולהוריד לאט לאט את השעות הנוספות ששורפות לנו את כל הזמן ולא משאירות לנו אפילו שעה אחת קטנה להשתתף באיזה שיעור תורה. עם הזמן נוכל להוסיף עוד ועוד אמונה ופחות השתדלות, ונזכה לראות במו עינינו את הברכה שממלאת את חיינו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים