בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

כוח, עצמה והשפעה על עולמות עליונים – פרשת נח

ראובן פיזנטי | ג׳ במרחשוון ה׳תשע״ו | פרשת נח

זמן רב לאחר שהסתיים המבול, המים הקלו ותיבת נח נעמדה. הפרשה מספרת לנו על המאמצים של נח לבדוק אם אפשר כבר לצאת מן התיבה. נח שולח את העורב, לאחר מכן את היונה, שבוע לאחר שהיא חוזרת כי לא מצאה מנוח לכף רגלה הוא שולח אותה שוב, וכך הפרשה מאריכה ומספרת לנו את הניסיונות של נח לבדוק מה מצב השטח ואם אפשר לצאת.

בסופו של דבר היונה יוצאת ולא חוזרת ונח מבין מכאן שכבר אפשר לדרוך על היבשה ואפשר לצאת מן התיבה. מפתיע לראות מיד לאחר מכן שהקדוש ברוך הוא מדבר אל נח ואומר לו ״צא מן התיבה״ (בראשית ח׳, פסוק טז׳).

לכאורה זה לא מובן, כי אם נח מחכה לציווי של השם יתברך לצאת מן התיבה, אז מדוע הוא כל כך התאמץ לבדוק את השטח אם אפשר לצאת? הרי אם בכל מקרה הוא לא ייצא עד שהשם יאמר לו, אז לא צריך להתאמץ בכלל ואפשר להמתין לציווי השם בתיבה בלי לבדוק שום דבר. ואם הוא לא חיכה לציווי השם, אז מדוע הוא לא יוצא לאחר שכבר התאמץ וגילה שיבשו המים עד שהשם יתברך אומר לו?

למה בכלל יש צורך שהשם ידבר אתו ויאמר לו לצאת אם הוא כבר יודע לבד שהוא יכול לצאת? ובכלל מדוע התורה עצמה כל כך טורחת ומאריכה כדי לספר לנו את כל זה?

מכאן אפשר אולי ללמוד יסוד עצום. ישנם אנשים שמחכים לדברים שייפלו עליהם מהשמיים. הרי אם הכל בידי שמיים אז נראה שצריך לחכות שהדברים יתרחשו מאליהם. מחכים להארה רוחנית שתגיע אליהם, מחכים למשיח שיסדר את העניינים, מחכים לקדוש ברוך הוא שיסדר את הכל בצורה טובה, וכך הם מסירים מעצמם כל אחריות ומרגישים היתר להמשיך לעשות ככל העולה על רוחם ללא נקיפות מצפון.

ישנם אנשים מהסוג השני, שהם בטוחים שהם סוחבים את כל העולם על הגב שלהם ושום דבר לא יכול להתקיים בלעדיהם. הם חושבים שהם אלו שמקבלים החלטות והם אלו שקובעים כיצד הדברים ייראו. הם עובדים שעות נוספות כדי להרוויח יותר כסף, הם מוכנים גם לעשות עבירות כדי להצליח בעניינים שלהם והם לוקחים את התורה בתור יועץ בלבד כדי לעזור להם בחיים שלהם שהם מנהלים בעצמם. מבחינתם אין טעם לתפילה או לאמונה, אלא רק להשתדלות מעשית בלבד.

אבל התורה מלמדת אותנו דרך שונה. כל יהודי צריך להפנים ולדעת שכל המציאות שלו מעוצבת על פי המעשים שלו ולכן עליו לפעול. כל יהודי משפיע על עולמות עליונים, משנה גזרות ופועל דברים עצומים בכל העולם לטוב או לרע חס ושלום.

אלא שלאחר שאותו יהודי פעל כדי לשנות דברים, הוא לא רואה תוצאות ישירות של המעשים שלו, אלא שמהעולמות העליונים השפע יורד בהתאם אלינו למטה. אדם מעלה את הרצונות שלו למעלה דרך המעשים שפועל ומסירות הנפש שהוא מפגין. ואותם רצונות פועלים כדי להוריד שפע ולשנות את המציאות כאן בעולם שלנו. בסופו של דבר הכל תלוי ברצון השם יתברך ובחשבונות שמיים.

יש אנשים מוכשרים ביותר בתחום מסוים שכלל לא מצליחים בו, כאשר לעומתם אנשים אחרים שאינם כישרוניים נמצאים בפסגה. כי מוכרחים לקבל סיוע מהשמיים כדי להצליח. רק אם השם יתברך רוצה שנצליח אז נצליח. אבל מצד שני ישנם אנשים שכל היום יושבים ומחכים שדברים יתרחשו מעצמם, והם מתפלאים מדוע שום דבר לא קורה. כי מהשמיים מחכים שנפעל ועל פי המעשים יקבעו לנו כיצד ייראו הדברים. לא הביאו אותנו לעולם כדי לאכול ולישון, אלא רוצים שנפעל.

אמנם אמונה שלמה זו בוודאי מעלה עצומה ולצפות למשיח זו חובה של כל יהודי. אבל כל זה כאשר האמונה היא שלמה ואמתית ולא מגיעה מתוך עצלות. מעטים מגיעים לדרגה עצומה של אמונה חזקה כל כך שאז הם לא צריכים כלל השתדלות. כשאנחנו מחכים למשיח לסדר את העניינים, בדרך כלל אנו פשוט לא רוצים להתאמץ לסדר אותם בעצמנו. אם למשל זה משהו שקשור לכסף שלנו או לבית, אז נתאמץ הרבה יותר ונשקיע, במצבים כאלו בדרך כלל נתקשה לסמוך על האמונה שהשם יתברך יסדר לנו את הכל.

קל יותר לא להתאמץ ולומר שאנחנו מי שאנחנו ואין לנו אפשרות להשתנות. קל מאוד לחשוב שדברים לא תלויים בנו ואז להתחמק מאחריות. קל להאשים את כל העולם ואת נסיבות החיים בכל הצרות שיש לנו. קל יותר להתייאש מאשר לקום מהנפילה ולהתאמץ כדי להתקדם ולהגיע למקום טוב יותר. אבל כל זה לא מראה על אמונה, אלא על נוחות שמביאה את ההפך הגמור.

צריך לדעת שהכול תלוי בנו וזה נמצא בידיים שלנו. אמנם הכל בידי שמיים, אבל כל זה בהתאם למה שאנחנו בעצמנו העלנו לשמיים על פי המעשים שלנו. לכן הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. כי אדם שעושה מעשים שמחזקים את יראת השמיים שלו משנה בכך את העולמות העליונים ומשפיע בצורה חזקה.

הזהר הקדוש מלמד אותנו שהתעוררות למטה מביאה להתעוררות למעלה. כאשר יהודי עושה מעשים למטה, הוא משפיע למעלה. הוא משנה את המציאות וקובע כיצד ייראה המחר. לכן חשוב לפעול ולא לחכות לדברים שיתרחשו לבד. צריך להביא את הדברים בעצמנו מתוך מאמץ והשקעה. עלינו להבין שאנחנו אחראיים על החיים שלנו.

כאשר מתרחשים דברים שלכאורה נראים כמקריים ושאינם תלויים בנו, צריך לדעת שאנחנו בעצמנו הבאנו את אותם דברים על פי המעשים שלנו. אנשים אוהבים להאשים את כולם מסביב בצרות שלהם, אבל האדם עצמו אחראי לדברים המתרחשים בחייו. מובן שישנן גזרות שונות או תיקונים שונים מגלגולים קודמים שאין לנו הבנה בהם ואין לנו אפשרות להבין חשבונות שמיים, אבל עם זאת אפשר לבטל גזרות ולשנות מציאות אם נפעל בדרכים הנכונות והכל נמצא בידיים שלנו.

נח הבין שהכול תלוי בו. המבול נמשך ארבעים יום, אבל חודשים רבים לאחר מכן עדיין המים גברו על הארץ. רק לאחר שנה יבשה הארץ. נח היה בתיבה במשך כמעט שנה ואז החליט לפעול. הוא שלח את העורב, את היונה וכו׳. לאחר הניסיונות שעשה, הקדוש ברוך הוא אומר לו בסופו של דבר לצאת מן התיבה, אבל מי יודע, אולי אם לא היה מנסה ומתאמץ, אז אולי לא היה מקבל את הציווי לצאת מן התיבה, או שאולי רק לאחר כמה שנים השם יתברך היה אומר לו לצאת. עצם ההשתדלות של האדם בעניין מסוים היא זו שמושכת את אותה מציאות. מצד שני, נוח לא יכול היה לסמוך על עצמו כיוון שהשם יתברך הוא זה שצריך לצוות אותו לצאת מהתיבה. לכן לאחר ההשתדלות שעשה הקדוש ברוך הוא ציווה אותו לצאת מן התיבה.

כל אחד מאיתנו יכול לראות את הדברים מתרחשים בחייו. לפעמים אנחנו חושבים על אדם מסוים לאחר ששנים כבר לא ראינו אותו, ובדיוק לאחר מכן אנחנו פוגשים אותו ״במקרה״ או שומעים עליו. לפעמים אנחנו עושים דבר מסוים, ובדיוק לאחר מכן באים ״במקרה״ דברים שקשורים לאותו נושא, למרות שלפני כן לא היה להם שום זכר. המחשבה פועלת והופכת למציאות בצורה כזו או אחרת. כל פעולה עושה רושם.

הדברים אפילו מוכחים במדע. מכניקת הקוונטים אומרת שגוף קטן כמו אטום יתפקד בצורה מסוימת אם צופים בו ובצורה אחרת אם לא צופים בו (פעם כמו חלקיק ופעם כמו גל). למרות שאין שום התערבות מצד האדם וההבדל היחיד בין המקרים הוא רק אם קיימת צפייה מהצד, למרות זאת אותו חלקיק מתפקד בצורה שונה. עצם ההתבוננות שלנו בדבר מסוים משנה את המציאות שלו.

לאדם יש כוח עצום ובפרט ליהודי ששומר על קדושה ורוחניות. אפשר להשתמש בכוחות האלו לתועלת כאמצעי לעורר דברים בשמיים. כאשר אדם חולה למשל, הוא יכול לחשוב איך שהשם יתברך מרפא אותו וכך יתרפא מהר יותר. ככל שידמיין בצורה טובה וחזקה יותר את תהליך הריפוי שלו, כך הוא יעזור לזה להפוך למציאות. הרי אם הוא רואה את הריפוי שלו ומתבונן בו מקרוב, אז הוא גורם לו לפעול טוב יותר. כאשר אדם צריך ישועה כלשהי, הוא יכול לעצום עיניים ולראות את הישועה מתרחשת, ואם יעשה את זה בצורה מספיק טובה הוא יראה את זה הופך למציאות. כך בעצם אפשר להשיג כמעט כל דבר שנרצה. זה לא קורה ברגע אחד, אבל ככל שנתמיד ונשקיע זמן, מאמץ, אמונה וחיזוקים בדבר, כך נוכל להגשים אותו.

מכאן נבין כמה חשוב להתרחק מדברים שמטמאים ומביאים אותנו להרהורים לא טובים ומחשבות רעות. הטלוויזיה למשל היא כלי הרס אדיר. אדם יכול לצפות בכתבה על מאכל מסוים שמזיק ומביא למחלות, ואז פתאום הוא ירגיש שאותו מאכל באמת מזיק לו. הוא לא שם לב שבמשך עשרים שנה הוא כבר אוכל את אותו מאכל ומעולם זה לא השפיע עליו, אבל עכשיו לאחר הכתבה הוא מיד הופך לחולה. כי ברגע שהדבר נמצא במודעות של האדם, הוא רואה את הדבר מתרחש ואז הוא גורם לזה לפעול במציאות. הוא הופך לפגיע יותר. אדם צופה בחדשות, בסרטי אימה, בדברים רדודים, צבועים, שפלים וחסרי תוכן פנימי, ואת כל זה הוא מכניס לתוך חייו בין אם הוא רוצה בכך או לא. לכן חשוב להתרחק מדברים מזיקים שמרחיקים אותנו מהדרך.

כאשר מאמינים בדבר מסוים, אז נותנים לו כוח והופכים אותו למציאות. כאשר פועלים, הפעולות משפיעות. כאשר חושבים על דבר, מדברים על דבר או עושים דבר כלשהו, מביאים אותו לחיינו. לכן עין הרע למשל פועל דווקא על מי שמקפיד על זה. מי שנזהר מעין הרע וכל הזמן חושב שאנשים עושים לו עין הרע, הופך לפגיע הרבה יותר מאחרים. לכן למשל אדם עשיר ימשוך לעצמו עוד ועוד עושר נוסף, כי הוא חושב ומתנהג כמו אדם עשיר. הוא יכול להיכנס לזמן מה למינוס ענקי ולהיות במצב פיננסי גרוע יותר מאדם פשוט, אבל עם כל זה הוא ימשיך לחשוב כמו עשיר, ייקח הלוואות ויחזור לרווחים גדולים. אדם עני לעומתו לא ינסה לקחת הלוואות או לפתוח עסקים כי הוא חושב כמו עני. לכן גם אם יזכה בסכום עתק, הוא יעשה את כל הטעויות האפשריות כדי לאבד את כל הכסף איכשהו בצורה לא מובנת. כי זה לא קשור לנסיבות החיצוניות, אלא לאמונה הפנימית והמעשים שאנו מעלים לשמיים. אדם מושך על עצמו את השפע לפי הכלי שהוא מכין לעצמו.

ככל שנזכה להידבק בדברים הטובים, כך נביא אותם לחיינו. ככל שנאמין, כך נחזק את עצמנו. ככל שנפעל לשינוי ולטוב, כך נוכל ליצור מציאות חדשה וטובה יותר. ככל שנעלה למעלה דברים טובים יותר, כך נוכל לקבל שפע גדול יותר. השם יתברך יזכה אותנו להתרחק מהדברים המעכבים והמזיקים ולהתחבר בצורה שלמה לתורה הקדושה ולטוב העליון שישפיעו לנו שפע עצום לחיינו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים