בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

האם יהדות רפורמית היא יהדות מתקדמת?!

ראובן פיזנטי | כ״א בסיון ה׳תשע״ד | חנוכה | יסודות היהדות

אנשים מחפשים להתקדם בחיים. הקדמה מביאה לנו טכנולוגיה חדישה, מוצרים חדשניים, פתרונות יצירתיים, יעילות וכל מה שאפשר לשאוף אליו. אבל בתוך כל המרוץ לקדמה, צריך לדעת שישנו דבר אחד שאינו משתנה לעולם. התורה הקדושה שניתנה לנו מכילה את הסודות העצומים של היקום ואת סודות הנפש העמוקים של כל אחד ואחת מאיתנו.

התורה היא מעבר לקדמה, היא ניתנה לנו מעולם עליון חסר מוגבלות וזמן שם יצרו לנו בחכמה עצומה את המוח שמאפשר לנו להתקדם ושם כבר ידעו מה יהיה גם בסוף כל הדורות. צריך להבין שהתורה היא מושלמת, לכן כל שינוי שנערוך בה, רק יקלקל ויחזיר אותנו לאחור.

היוונים לא הצליחו להבין את זה. הם חשבו שככל שהעולם מתקדם, כך הוא הופך לטוב יותר. ככל שמשנים דברים, כך הופכים אותם ליעילים ומוצלחים. כי באמת כך זה עובד בחומריות. בהתחלה יש מוצר רעוע, ולאט לאט משפרים אותו עד שהוא הופך ליעיל וטוב. אבל בעולם הרוחני זה עובד הפוך. כי הכל מתחיל מהקדוש ברוך הוא שנותן את הכוח לפעול. ההתחלה היא מושלמת וככל שמתרחקים רק גורעים.

לכן ישנה ירידת הדורות, כי מובן שהדורות הראשונים היו בדרגות עצומות שאין לנו השגה בהן. פעם היו נביאים, אחר כך תנאים קדושים, אחר כך אמוראים, ראשונים, אחרונים, והיום בקושי אפשר למצוא תלמידי חכמים יראי שמיים לאחר כל הירידה הזו. ככל שקרובים לתורה ולהשם יתברך, כך המקום הרוחני גבוה יותר.

אבל היוונים התעקשו והכריחו את כולם ללכת בדרך שלהם. לחדש, לשנות ולשפר. הם ניסו לקחת את התורה ולשפץ אותה בהתאם לצרכים שלהם. הם רצו לקחת את מה שנוח ולשנות את כל מה שנראה להם לא טוב. להפוך את היהודים למתקדמים וחדשניים יותר, שיתאימו לאופי היווני.

ובאמת גם היום יש פטנט חדשני לכל מי שחיי התורה לא נוחים להרגלים שלו. קוראים לזה יהדות רפורמית והיא מתיימרת להביא את היהדות לקדמה ולשלב בין מה שנוח למה שנכון. במקום להתאמץ בקיום המצוות המקוריות, אפשר כביכול לוותר על הדברים הקשים והמסובכים, אפשר קצת לשנות וקצת לכופף חוקים אלוקיים, לקחת את התורה שניתנה מהשמיים ולהפוך אותה לתורה אנושית בה אנשים מחליטים על המצוות הנוחות להם ואז הם משקיטים את המצפון שלהם בכך שכאילו הם שומרי תורה ומצוות. ממש כמו השינוי שהיוונים רצו להביא לעולם.

יהדות רפורמית זו בעצם פשרה מסוימת של שמירת המצוות מחד ופריקת עול היהדות חס ושלום מאידך. לענייננו, הביטוי “יהדות רפורמית” יתפקד כשם כולל לכלל המגזרים והכתות השונות שהתפתחו מהיהדות והתרחקו ממנה, בין אם זה רפורמיים, קונסרבטיבים, קראים או כל קבוצה אחרת שהפכה את היהדות לשונה מהמקור, ובין אם זה אנשים פרטיים שיכולים להצהיר שהם מאמינים בני מאמינים, אבל יחד עם זאת הם לא רואים שום פסול בנסיעה בשבת ולא רואים שום צורך לשמור על טהרת המשפחה.

אמנם כל זרם כזה שונה לגמרי האחד מהשני, אבל לענייננו כולם עובדים על אותו רעיון של לקיחת התורה הקדושה שניתנה מהשמיים, ושינוי של משמעות הדברים הנאמרים בה.

אם נתבונן היטב בדברים בצורה הגיונית ואמתית, נבין שכל שינוי שניצור בתורה הקדושה רק יזיק לנו. הדבר דומה לרופא מומחה הטוב בתחומו שנתן הוראות מדויקות לחולה מסוים כיצד להתרפא. החולה רואה שאחת התרופות היא קצת מרה, אז הוא מחליט לשנות אותה לתרופה אחרת. הוא רואה שיש צמח מרפא שקשה לו להשיג, אז הוא לוקח אחר במקומו. יש משחה קצת יקרה, אז הוא קונה במקומה משחה זולה יותר. כך הוא משנה את המרשם לפי ראות עיניו וחושב שהוא חכם יותר מהרופא. ברור לכולנו שאותו אדם הוא טיפש, שהרי לקח את ההוראות הטובות ביותר והפך אותן לסתם הוראות טיפשיות וחסרות טעם. אולי התרופה טעימה וזולה יותר, אבל אין לה שום צורך ותועלת והיא עלולה להזיק.

הקדוש ברוך הוא נתן לנו תורה אלוקית. כל פרט בה מדוקדק. כל שינוי אנושי שנעשה בה מפחית מקדושתה. צריך להבין שהקדוש ברוך הוא יודע הכל טוב יותר מכולם. הוא ברא אותנו ואת כל העולם, הוא המציא את החוקים הקיימים, הוא ברא את הטבע ואת כל מה שאנו מכירים ויכולים להכיל. אז אם הוא נתן לנו הוראות מסוימות, אנו צריכים לעקוב אחריהם במדויק. הוא לא יועץ שלנו שבא להגיד לנו שכדאי לנו לשמור שבת ואז אנחנו עושים את השיקולים ובודקים אם זה נוח ומתאים לנו. הוא מלך העולם שחקק את חוקי הבריאה ויודע היטב מה המרשם המדויק לנפש האדם.

אנשים רבים חושבים על התורה כקדומה ומיושנת. שהרי כל דבר שנכתב לפני כל כך הרבה זמן מתיישן עם הזמן והקדמה זונחת אותו מאחור. אבל כך זה עובד בדברים גשמיים שנוצרו בידי האדם. האדם הוא מוגבל וכל המצאה חדשה שלו נובעת מתוך העולם הפרטי שלו, מתוך הכלים המוגבלים שהיו לרשותו ומתוך מוגבלות השכל והתפיסה שלו. אצל הקדוש ברוך הוא כל זה לא שייך כלל. כי הוא ברא את חוקי העולם ולא יתכן שהם ישתנו ללא ידיעתו ואישורו.

צריך לדעת שאילו התורה האלוקית הייתה משתנה באיזשהו שלב מפאת הטכנולוגיות החדשות והקדמה, זה רק היה מצביע על כך שזוהי אינה תורה אלוקית. הרי לא יתכן מצב בו הדברים ״יצאו משליטתו״ של הקדוש ברוך הוא או ש״במקרה״ התרחשו דברים לא צפויים שהרסו לקדוש ברוך הוא את התוכניות. כל זה לא קיים, אלא אם כן מאמינים בדברים טיפשיים וחושבים על הבורא הכל יכול בצורה גשמית ורדודה. אם יכול לקרות מצב כזה, זה אומר שאנחנו לא מדברים על הקדוש ברוך הוא שאינו מוגבל ובלתי תלוי. שכל אנושי יכול לטעות, אבל אצל הקדוש ברוך הוא אין שום טעויות לעולם.

מכאן נבין שטיפשי לגמרי לחשוב שהתורה השתנתה עם הזמן וצריך להתאים אותה לקדמה, שהרי כל שינוי רק יגרע ממנה. כל ההמצאות על ההלכות שלא רלוונטיות להיום כמו למשל על זה שפעם האדם הפרהיסטורי עבד קשה כדי להוציא אש ולכן אסור להדליק אש בשבת, הם טיפשיים ולא הגיוניים. הקדוש ברוך הוא לא אסר לעבוד קשה בשבת, הוא אסר עלינו לעשות מלאכות מסוימות מטעמים נשגבים ואלוקיים. זה לא משנה אם מדליקים את האש בשפשוף אבנים ועצים או שמדליקים אותה עם גפרור או אפילו בלחיצה על מתג. אם התורה אוסרת להדליק אש בשבת, זה אומר שזה יזיק לנשמה שלנו, וזה כלל לא קשור לקדמה. כל מי שהולך נגד זה אינו שונה מאותו חולה שמנסה לטפל בעצמו עם תרופות זולות שנוח וקל לו לקנות.

אדם יכול להתווכח עם המציאות כמה שהוא רוצה. הוא יכול להחליט לחיות חיים נוחים יותר בדרך שהוא המציא לעצמו מבלי לעשות שיקולים רוחניים. הוא יכול לבחור לשקוע בתאוות ולהיכנע ליצרים שלו. לכל יהודי יש בחירה חופשית. אבל שלא יחיה באשליות שזוהי הדרך הנכונה והטובה כדי להצדיק את דרך החיים שלו.

עם כל הכבוד לכל האנשים המשכילים והחכמים ביותר בעולם, בוודאי שהם לא חכמים יותר מהבורא. אי אפשר לקבל החלטות שונות לחיים שלנו ולחשוב שהן טובות יותר ממה שהבורא החליט. לפעמים אנחנו חושבים שיש מצווה שמעכבת אותנו או שיש עבירה שעושה לנו טוב ומשמחת, אבל כל זה לפי השיקולים המוגבלים שלנו מתוך ההשקפה הנוכחית. מצד האמת המוחלטת כל מצווה מעלה ומרוממת אותנו וכל עבירה מורידה אותנו.

תארו לכם שמסבירים לילד על האש המסוכנת ומזהירים אותו לא להתקרב לאש. כעת הבחירה אצל אותו ילד. הוא יכול להסתכל על האש הזוהרת והמסקרנת ולעצור את עצמו מתוך הבנה שהוריו הם חכמים, יודעים טוב יותר ממנו ורוצים בטובתו ולכן עליו לשמוע בקולם. או שהוא יכול לבחור לחשוב שהוא מבין טוב יותר מהם, לקחת את הדברים שהם אומרים בתור המלצה בלבד ולהחליט לקפוץ לתוך המדורה הבוערת שנראית לו מפתה ומסקרנת. ברור הדבר שמה שנוח ונחמד לעשות הוא לא הדבר הנכון. מה שנראה כיף ומפתה הוא לא תמיד מה שיביא טוב לחיים שלנו.

כל אחד מאיתנו הוא כמו הילד הקטן של הקדוש ברוך הוא. אנחנו לא מבינים שום דבר לעומקו ורק רואים את הדברים החיצוניים בשטחיות. אך הקדוש ברוך הוא שברא את העולם ורואה לפנימיות הדברים מסביר לנו בדיוק כיצד עלינו לנהוג בכל פרט בחיים. כעת הבחירה בידינו, אם לשמוע בקולו כמו בן ששומע לאביו, או להמציא תורה משלנו שבנויה מתוך הדברים השטחיים והחסרים שהצלחנו להבין מתוך התפיסה המוגבלת שלנו. אנחנו יכולים ’לצפצף’ על המציאות, אבל זה לא ישנה אותה אפילו טיפה. אם נסטה מהדרך, נזיק בכך רק לעצמנו.

היהדות המתקדמת האמתית היא ללא ספק היהדות המקורית. זו שקיבלנו במסורת מאב לבן ומרב לתלמיד. אותה יהדות שנמצאת בתורה הקדושה במלואה, התורה שבכתב והתורה שבעל פה. שהרי אי אפשר להבין שום דבר בתורה שבכתב ללא התורה שבעל פה שמסבירה אותה. הרי כל חכמת החיים שלנו מורכבת ממה שלמדנו בעל פה. ההורים מלמדים אותנו לדבר, לקרוא, לכתוב, ורק מתוך כל החכמה שקיבלנו בעל פה, אנו יכולים להתחיל ללמוד בכתב.

כבר עם קבלת התורה בני ישראל היו מקיימים את המצוות ולמדו את ההלכות השונות. את ההלכות האלו הם העבירו מדור לדור. שהרי שום דבר לא ניתן להבנה אם נתייחס רק לתורה שבכתב. איך אפשר להבין מה זו ברית מילה ואיפה צריך להוריד את בשר הערלה? איך אפשר להבין מה זה לשמור שבת? איך אפשר לדעת מה זו ציצית ואיך מכינים אותה? אי אפשר להבין כלום מעצמנו ללא מסורת שקיבלנו. התורה שבעל פה היא מחויבת המציאות.

הרי רק לאחר שלימדו אותנו בעל פה לקרוא את האותיות, להבין את משמעות המלים, תחביר נכון וכו׳ אפשר להתחיל לקרוא. אצל כל אדם המציאות נתפסת בצורה שונה, השכל של כל אדם עובד אחרת וכל אדם מסיק מסקנות שונות לגמרי מאותם הדברים שהוא קורא. ישנן מלים שמתפרשות בדרכים שונות, ישנם דברים שנכתבו בכלליות מבלי לפרט לעומק את ההלכות והפרטים הקטנים. ישנם דברים רבים שעברו במסורת מדור לדור שאי אפשר להבין אותם לבד בעצמנו אם לא נלמד אותם מהמסורת שעברה מהדורות הקודמים. מוכרחים לקבל הדרכה כדי להבין מה כתוב בתורה.

אם ניתן ספר תורה לתינוק שזה עתה נולד ונשים אותם יחד על אי בודד, אותו תינוק לא יבין כלום מאותו ספר גם כשיגדל, גם אם הוא נולד עם המוח הכי מפותח בעולם. כי אין לו שום כלים להבין את מה שכתוב שם. הוא כלל לא יוכל ללמוד לקרוא, בטח שלא להבין את פירוש המלים ובטח שלא להוציא מתוכם הלכות ותובנות לחיים. כדי להבין את התורה אנחנו צריכים מישהו שילמד אותנו בדרך ישירה ולא כתובה. התורה שבעל פה היא הכרחית ובלעדיה אין קיום לתורה שבכתב.

המסורת היהודית מבוססת על תורה אלוקית שניתנה מהשמיים. חבל יהיה לוותר על תובנות אלוקיות כדי לקבל תובנות אנושיות ומוגבלות שלנו או של אחרים מתוך דמיונות שקריים, רגש סובייקטיבי ושכל מוגבל. השם יזכה את כולנו להבין את דרך האמת ולצעוד לכיוונה בדרך התורה הקדושה המקורית והנצחית.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

2 תגובות על “האם יהדות רפורמית היא יהדות מתקדמת?!”

  1. אנור הגיב:

    שמי אנור מנצרת ואני מתעניין בגיור רופרמי
    אם תוכל לעזור אני ישמח מאוד

    • אין דבר כזה ״גיור רפורמי״. זה כמו שתגייר את עצמך ותחליט שמעכשיו אתה יהודי. זה אולי נחמד בתור משחק, אבל אין לזה שום משמעות.
      זה לא תופס בכלל ואין לזה שום תועלת ורק נזק יוצא מזה שאנשים חושבים שהם יהודים למרות שנשארו גויים לכל דבר.
      זה גיור בכאילו ועושים צחוק מכולם.
      אם באמת רוצים להתגייר, אז צריך לפנות לרבנות ולעשות את זה על פי ההלכה כמו שצריך. אבל אם רוצים לעשות צחוק ולעשות כאילו מתגיירים בצורה רפורמית, אז לנו בוודאי שאין שום קשר ויד בזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים