בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

להביא שינויים על ידי אהבה – פרשת תולדות

ראובן פיזנטי | כ״ט במרחשוון ה׳תשע״ג | משפחה, זוגיות וחינוך ילדים | פרשת תולדות

יצחק אבינו בוודאי לא חשב שעשו בנו הגדול הוא אחד מצדיקי הדור. הוא בוודאי גם הכיר את מעלתו העצומה של בנו הקטן יעקב שהיה יושב אוהלים ולמד תורה בדבקות. אז מדוע הפרשה מספרת לנו שיצחק אהב דווקא את עשו?

ובכלל צריך לשאול כיצד יתכן שיצחק ורבקה אוהבים רק את אחד מהבנים? שיצחק אוהב את עשו ורבקה את יעקב? הרי למרות שעשו היה רשע, מכל מקום רבקה היא אמו, ואיך יתכן שלא אהבה אותו? או שיצחק חס ושלום לא אהב את בנו יעקב?

אלא בוודאי שיצחק ורבקה אהבו את שני הבנים שלהם. רק שכל אחד מהם התמקד בצד אחר וראה מזווית שונה את עניין חינוך הילדים. ומכאן אולי נוכל ללמוד כלל חשוב לחיינו, כיצד ניתן להביא לשינויים גדולים ועצומים בעזרת הענקת אהבה לזולת.

צריך לדייק בלשון הפסוק: “ויאהב יצחק את עשו… ורבקה אוהבת את יעקב” (בראשית כה’, פסוק כח’). רבקה ‘אוהבת’ את יעקב כי זה הדבר הכי טבעי בעולם לאהוב אדם טוב עם מידות טובות. זוהי אהבה שבאה מאליה, כמו רגשות שמציפים אותנו לפעמים ללא התערבות מצדנו. לכן רבקה אוהבת, בלי מאמץ ובצורה טבעית ורגילה.

רבקה העדיפה להשקיע יותר בפיתוח אותה אהבה טבעית, לתת כלים נוספים לילד הצדיק שהולך בדרך טובה כדי להביא אותו למקומות גבוהים יותר. בוודאי שאהבה והשקיעה גם בעשו, אלא שידעה שאת רוב העמל היא צריכה להשקיע ביעקב. לכן גם רצתה שיעקב ייכנס לקבל את הברכות, כדי שיזכה גם לברכות הגשמיות וכך יהיו לו כלים נוספים לעבודת השם.

אך ליצחק אבינו הייתה גישה שונה שבה רצה להביא גם את עשו למקומות טובים. עשו הוא הילד הבעייתי, המידות שלו מקולקלות, הוא מתנהג בצורה לא טובה, לכן צריך לטפל בו ולחנך אותו. בצורה טבעית ילד שהולך נגד רצון ההורים גורם לכעס ומריבות. זה לא פשוט להשלים עם דברים לא טובים נגד רצוננו. לכן יצחק צריך להתאמץ ולעשות פעולה של ‘ויאהב’.

שם בעצם נמצאת העבודה האמתית, שהרי יעקב לא צריך שיחנכו אותו, הוא צדיק עצום גם ללא זה, אך עשו בוודאי צריך הרבה עזרה ותמיכה כדי להפוך עצמו לצדיק ולהצליח לשבר את המידות. צריך לעבוד אתו הרבה, לחזק אותו ולהתפלל עליו שיצליח להשתנות לטובה, ואת כל זה ניתן להשיג רק עם הרבה השקעה ואהבה.

כשיש ילד בעייתי מתוך קבוצה של ילדים, הוא בדרך כלל יקבל את מרב תשומת הלב. שהרי הילדים האחרים יכולים להסתדר גם בלי זה, אך הילד הבעייתי תלוי בנו וזקוק לנו. לכן חשוב להשקיע גם בו, ואפילו יותר מהשאר.

את הילדים שהולכים בדרך טובה אנחנו אוהבים בצורה טבעית, אך את הילדים המופרעים יותר אנו נוטים להעניש ולכעוס עליהם הרבה בגלל התנהגותם. הדבר בדרך כלל מביא לריחוק שמונע מהם לבטוח בנו ולתקשר איתנו, וכך הם מוצאים את עצמם הופכים למופרעים עוד יותר. לכן חשוב להתאמץ ולתת דווקא להם יותר מכולם כמה שיותר אהבה. לשמח אותם ולאהוב אותם, גם אם זה לא מגיע באופן טבעי, תמיד אפשר לעשות כמו יצחק אבינו פעולה של “ויאהב”, לפעול כדי להביא אהבה.

השיטה הזו פועלת לא רק אצל ילדים, אלא בכל שינוי שנרצה להביא. אם נעשה את הדברים מתוך כעסים, דאגות, שנאה ושאר רגשות שליליים, בוודאי שלא ייקח הרבה זמן עד שיאזלו לנו כל הכוחות וניכשל במשימה. אך כאשר נעשה את הדברים מתוך שמחה ואהבה, יהיה לנו הרבה כוח להמשיך עוד ועוד.

בדרך כלל הנטייה הטבעית היא לכעוס, להתעצבן, להתלונן, לצעוק ולתקוף בכל פעם שמשהו פועל בצורה שונה ממה שרצינו. אך כל אלו רק יביאו אותנו לריחוק גדול והצד השני לא יסכים לקבל את הביקורת בצורה כזו, כתגובה מתגוננת נקבל בדרך כלל תקיפה בחזרה וצעקות חזקות יותר. תהיה אטימות מוחלטת ושום דבר שנאמר לא יתקבל בלב השומע.

אם באמת נרצה שהצד השני יקבל את הדברים נצטרך להתקרב אליו קודם לכן. ניתן שבחים, נעלה את הנקודות החיוביות אצלו, ניתן לו עידוד, נזכיר את המעלות שיש לו ובעיקר נשקיע ונעניק לו המון המון אהבה. רק כך אפשר להביא שינויים אמתיים.

ואמנם עשו גדל להיות בסופו של דבר עשו הרשע, שלכאורה נראה שההשקעה לא עזרה. אך עם כל זה צריך להתבונן בכך שאין מי שיכול להתחרות אתו בכיבוד אב. הוא כיבד את אביו בצורה יוצאת מהרגיל והעריך את אביו מאוד. אפשר לשער מדוע זה היה כך, כי כנראה כשכולם קראו לו ‘עשו הרשע’, גינו אותו ושידרו לו שנאה, אביו תמיד בכל מצב היה מחבק אותו ונותן לו אהבה. הוא התאמץ לאהוב אותו בכל מצב ובוודאי שעשו הרגיש זאת והעריך את זה מתחת לכל הקליפות.

לכן לא פלא שאותו עשו שמכר את הבכורה בנזיד עדשים וביזה את הרוחניות, פתאום כל כך בכה והשתולל כשגילה שאיבד את הברכה מאביו. למרות שהוא בז לרוחניות, משקר לעצמו וחי חיים חומריים, הוא פתאום הבין שהוא מפסיד ברכה מאביו, שכעת נתן אותה לאחיו ולא לו. הדברים הקשורים לאביו היו חשובים לו משום שבאמת אהב אותו מאוד.

לכן כשרצה להרוג את יעקב הוא אמר בלבו שהוא יחכה למות אביו, כי הוא לא רצה לצער את אביו כלל. מצד שני לא היה אכפת לו להרוג את יעקב כאשר אמו בחיים, כי דווקא את אביו הוא כיבד בעקבות האהבה הרבה שהשקיע בו.

כשאנו רוצים להביא שינויים לחיינו, נוכל פשוט להעניק אהבה. בין אם זה בין בני זוג, בין אם זה לעצמנו כדי לתת לנו הרגשה טובה שתביא רצון ומוטיבציה לשינוי, ובין אם זה לאחרים ובכך נקרב אותם אלינו כך שישמעו לנו. אף אחד לא אוהב לשמוע שהוא נוהג לא כשורה, שלא אוהבים את מה שהוא עושה ושבאים אליו בתלונות. רק כאשר ישנה אהבה אמתית, כאשר הדברים נעשים בדרכי נעם ואנו יודעים שהאדם המבקר אותנו רוצה בטובתנו האישית בלבד, רק אז נוכל לקבל את הדברים ולצמוח מהם.

ובאמת שתי הדרכים חשובות ביותר ונצרכות. שכאשר למשל יש קבוצה גדולה של ילדים, אם זה בין אחים ואם זה תלמידים בכיתה משותפת וכו’, תמיד יהיו פערים ביניהם. וצריך לבחור במי להשקיע יותר, אם בילדים ברמה הנמוכה יותר או המופרעים יותר, או אם בילדים המתקדמים ובעלי המידות הטובות.

אם נשקיע בילדים הפחות טובים וניתן להם את רוב האהבה, כפי שלומדים מיצחק, אז אמנם נוכל לקדם אותם מעט, אבל זה יבוא על חשבון האחרים שבהם ניאלץ להשקיע פחות. ואם נשקיע דווקא במתקדמים, כפי שלומדים מרבקה, אז נוכל להביא לעילויים של ממש, אבל מצד שני הפחות טובים ייזרקו החוצה לחלוטין.

ובאמת הדבר תלוי ונתון לשיקול הדעת על פי בחינת כל הפרטים והנתונים של אותו מצב. ובכל אופן כדאי לשלב את שתי הגישות, שננסה להשקיע בשני המקומות ככל שאפשר. אבל הדבר החשוב ביותר שאפשר ללמוד, שרוב ההשקעה היא עניין האהבה.

שהדבר ידוע שהגורם העיקרי לכישלון בקרב האנשים הוא שהם מרגישים דחויים. אנשים שלא מרגישים שאוהבים ומעריכים אותם חשים שהם כישלון, וכך הופכים עצמם באמת לכישלון. כדי לעזור לאדם כלשהו וכדי להשפיע, אנו מוכרחים לתת לו הרבה אהבה, ורק אז נוכל להתקדם עם המטרות. מתוך שהאדם יודע שאוהבים אותו, הוא נפתח ומוכן לקבל, וכך אפשר לעזור לו, לחזק לו את האמונה ולהביא אותו למקומות טובים יותר.

שנזכה בע”ה לאהבת ישראל גדולה בה נדון כל יהודי לכף זכות ומצוות התוכחה תגיע רק בדרכי נעם ומתוך אהבה אמתית ורצון כנה לעזור ולהטיב. כך נביא לעולם יפה יותר, לאמונה גדולה יותר ולאהבה גדולה בין כל ישראל.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים