בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

איך מברכים על האוכל ועל השתיה

לכל השאלות בענייני אמונה
ח׳ באייר ה׳תשע״ו

איזו ברכה מברכים לפני שאוכלים ואחרי שגומרים לאכול? ומה מברכים על השתייה הממותקת והמים? ומה עושים לפני שמתיישבים לאכול?

תגובה אחת על “איך מברכים על האוכל ועל השתיה”

  1. אנסה לענות בכלליות ובקצרה, למרות שיש ספרים שלמים על זה ופוסקים רבים שדנו במצבים ספציפיים ששם הדינים קצת משתנים וכו׳. אפשר לראות את זה קצת יותר בהרחבה כאן: הלכות ברכות.

    אם אוכלים סעודה עם לחם (או כל בצק רגיל אחר כמו פיתות, לחמניות, פיצה וכו׳), אז לפני שאוכלים צריך לעשות נטילת ידיים. ממלאים כלי עם מים ושופכים שלוש פעמים על יד ימין ואז שלש פעמים על יד שמאל. אם אוכלים שיעור כביצה (54 גרם) מהלחם צריך להגביה את הידיים ולברך ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותו וציוונו על נטילת ידיים״. אם אוכלים פחות מהשיעור הזה אז לא מברכים.

    אחר כך אוחזים בלחם ומברכים ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ״. (כמובן עם שם השם, רק שלא רציתי לכתוב אותו). לאחר הסעודה, אם אכלנו שיעור כזית (שזה אומר בערך 27 גרם) של לחם, צריך לברך ברכת המזון. את הנוסח אפשר למצוא כאן:
    https://www.ornaki.org/downloads/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%93%D7%99-%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%93%D7%A4%D7%A1%D7%94

    על דברים העשויים מקמח חמשת מיני דגן, כמו למשל בורקסים, עוגות, עוגיות, קרקרים, וופלים, פתיתים, פסטה וכו׳ מברכים לפני ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא מיני מזונות״. לאחר שאוכלים, אם אכלנו שיעור כזית מברכים את ברכת מעין שלש – על המחיה (למטה יש קישור לנוסח הברכה). האורז הוא יוצא דופן ועליו אנחנו מברכים גם ברכת בורא מיני מזונות, אבל לאחריו מברכים ברכת בורא נפשות.

    על היין מברכים ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא פרי הגפן״. לאחריו ברכת מעין שלש – על הגפן.

    על פירות הגדלים על העץ מברכים לפני האכילה ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ״.
    על פירות וירקות הגדלים באדמה מברכים ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה״.
    לאחר האכילה, אם אכלנו שיעור כזית, מברכים ברכת בורא נפשות (קישור לנוסח למטה). אלא אם כן אכלנו מפירות שבעת המינים ואז במקום בורא נפשות מברכים ברכת מעין שלש – על הפירות.

    על כל השאר (שתיה, מוצרי חלב, מוצרי בשר, ביצים וכל מה שלא פרי ולא דגן) מברכים ״ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו״. לאחר האכילה אם אכלנו כזית, או לאחר השתיה אם שתינו רביעית (כ84 סמ״ק לשיטת הספרדים), צריך לברך בורא נפשות.

    נוסחים לברכות השונות (מעין שלש, בורא נפשות וכו׳) אפשר למצוא כאן לפי העדות השונות:
    http://acheinu.co.il/?CategoryID=355

    חשוב לציין שיש עוד הלכות רבות ודינים רבים הנוגעים לברכות ולמצבים שונים של אכילה. כל זה רק משהו בתור התחלה ולאחר מכן כדאי ללמוד את הדברים יותר לעומק כדי לדעת מה לברך בכל מצב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים