בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

למה השם לא נותן שכר על כוונה גם בלי מצוות?

לכל השאלות בענייני אמונה
ט״ז באב ה׳תשע״ד

איזה מטרה יש לו שלא לתת את בקשותינו על אף שאנו לא מקיימים את המצוות כדיוקם?
ואם זה שכר עולם הבא שייתן אותו על פי כוונות הלב בלבד ולא על פי מעשים חיצוניים שהרי הוא שונה ממלך בשר ודם שיכול לשפוט על פי ראות עיניו בלבד אלוקים גם כן יודע מה בלב ועל פי זה שייתן את השכר?

תגובה אחת על “למה השם לא נותן שכר על כוונה גם בלי מצוות?”

  1. הקדוש ברוך הוא באמת רואה לפנימיות האדם ולכן לכאורה אין צורך בנסיונות. אבל הנסיונות מביאות אותנו למקום אחר לגמרי.

    צריך לדעת שהבורא הוא מושלם ואין בו כל שינוי. שהרי אם יש בו שינוי, אז זה אומר שהוא תלוי בזמן (כי שינוי הוא תוצאה של זמן, לפני היה משהו מסוים ואחרי השינוי הגיע משהו אחר), זה אומר גם שיש משהו שמשפיע עליו ומשנה אותו (וזה לא יתכן כי הוא בלתי תלוי לחלוטין) וזה אומר שיש בו חוסר כלשהו חס ושלום (שהרי אם חל בו שינוי זה אומר שהמצב הקודם לא היה טוב מספיק).

    אם אנו מבינים שאין בו שינוי, אז נבין שהרצון שלו לא משתנה כלל. הוא משפיע לנו שפע וטוב, רק שאנחנו אלו שצריכים להשתנות כדי להצליח להגיע לאותו התדר בו אנו יכולים לקבל אותו. אם למשל הבורא ישפיע שפע של פרנסה לתינוק קטן, אז אותו תינוק לא יוכל לקבל את השפע ולא יבין מה לעשות איתו. הוא צריך קודם להתאמץ ולבנות כלים מתאימים שיוכלו להכיל את השפע. לכן הבורא משפיע לנו שפע כל הזמן ורוצה בטובתנו. אלא שאנחנו לא מתקשרים כל כך טוב עם השפע. לכן ניתנו לנו המצוות שבעזרתן נוכל לבנות כלים מתאימים לעצמנו כדי לקבל יותר.

    כוונת הלב זה דבר עמוק וחשוב, אבל זה לא מספיק כדי לעצב אותנו ולקרב אותנו אל המטרה. המעשים משפרים את הכוונה שלנו. עובדה בשטח היא שרוב האנשים שיאמרו שהם אוהבים את הבורא בלב הם כאלו שמתעסקים ברוב שעות היממה עם דברים שלא קשורים כלל לאהבת הבורא. הם כלל לא חושבים על אותה אהבה וכלל לא מטפחים אותה. תאר לך שאדם יאמר לאשתו שהוא אוהב אותה בלב, אבל יטייל עם חברים במשך שנים מבלי לבקר אותה. האם זוהי אהבה אמיתית? הרי ברור שאם אין את המעשים אז גם הכוונה בלב לוקה בחסר.

    המעשים החיצוניים לא קובעים את השכר, כי ידוע שעל פי המאמץ כך גודל השכר. דווקא הדברים שקשים לנו לביצוע הם אלו שנקבל עליהם שכר רב, הכל לפי העמל, ״לפום צערא אגרא״. אבל המעשים החיצוניים הם אלו שמשפיעים עלינו ומשנים אותנו כך שנוכל להתכוון יותר ולהרגיש יותר ולהפוך לכלי מתאים שיוכל להכיל את כל השפע שהשם יתברך כל כך רוצה לתת לנו.

    יוצא מכל זה שהקדוש ברוך הוא נותן לנו את השכר על פי הפנימיות ועל פי הכוונה. אבל כדי לחזק ולהעצים את הפנימיות והכוונה, יש צורך במצוות ומעשים חיצוניים שישפיעו על הפנימיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים