בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

נער מתדרדר ברוחניות

לכל השאלות בענייני אמונה
כ״ו בניסן ה׳תשע״ה

מה עושים כשנער מתדרדר, מתעסק עם מותגים ואייפון ומשפיע לרעה על האחים שלו?

תגובה אחת על “נער מתדרדר ברוחניות”

  1. המצב שתיארת הוא בעייתי ביותר ובכלל לא פשוט. מצד אחד צריך לתת את מלוא תשומת הלב ואת כל האהבה לנער שמתדרדר כדי לשמור עליו קרוב אלינו, אך מצד שני אסור לתת לאחים ללמוד ממנו כדי שלא יתדרדרו גם הם. צריך להשתדל לנהוג בהרבה חכמה ובזהירות רבה כדי לא לקלקל חס ושלום.

    חשוב להשתדל לשמור שהאח הקטן יראה כמה שפחות את הצד הלא טוב של האח הגדול יותר. אבל ברור שאי אפשר להפריד אותם לגמרי וגם אם האח הגדול יתרחק למקום אחר, האח הצעיר מן הסתם לא טיפש ויודע מה שנעשה. אפשר לנסות לשוחח עם האח הצעיר ולתת לו את ההרגשה שדרך השם היא הטובה ביותר ויש כאלו שלא זכו להגיע למעלה הענקית הזו וצריך להתפלל עליהם. כך הוא יוכל להבין שהדרך הנכונה היא שלכם ואחיו הוא כרגע תועה בדרך וצריך להתפלל עליו. אם מחדירים לילדים שהיהדות היא דבר טוב ונפלא, אז הם שמחים בזה. להבדיל, אם יש אדם חולה, אז גם אם אנשים יהיו בסביבתו הם בוודאי לא ירצו להיות כמוהו. כי הם מבינים שהם בסדר והוא לא, הם מבינים שהוא נמצא במצב לא טוב וצריך להתפלל עליו. זו התמונה שצריך לתת לאחים, שכרגע האח הוא כמו חולה רוחני שצריך טיפול ותפילות רבות. אף אחד לא ירצה להיות כמוהו אם הם יבינו שהוא מתנהג לא בסדר.

    אם נצליח לתת רגשות חיוביים, לקיים את המצוות בשמחה ולא מתוך דוחק וצער, להפוך את יראת השמיים לדבר עמוק ומחזק שתורם לנו בחיים, אז הוא יבין שדרך השם היא הנכונה ובה צריך לדבוק. כאשר למשל הילד הולך לתפילה כי הוא יודע שאבא יכעס עליו אם הוא לא יתפלל או שהוא יודע שזה מה שמצפים ממנו, אז הוא יתפלל כלפי חוץ, אבל לא בטוח שהוא ירגיש שזה דבר טוב מבפנים. אם לא מרגיש שזה טוב, אז הוא עלול לבעוט בזה בסופו של דבר כאשר הוא יראה אחרים שלא מתפללים וחיים את החיים בצורה שנראית כטובה (רשע וטוב לו). אם לעומת זאת הוא יבין שכשמתפללים אנחנו בעצם מדברים עם הקדוש ברוך הוא ויכולים לבקש את כל צרכינו ולסדר את כל העולם על ידי זה, אז בוודאי שהתפילה תהיה יותר בכוונה ואז כשהוא יראה אחרים שלא מתפללים, אז הוא ירחם עליהם. אסור לתת לילד לחשוב שאחיו ״עושה חיים״ ונהנה מהבלי העולם. צריך לתת הרגשה חיובית לרוחניות ולא להעביר את זה בתור חיוב קשה שמוטל עלינו שאין לנו ברירה אלא לעשות אותו בצער. צריך שכולם ידעו שלהיות יראי שמיים זה להיות בנבחרת מנצחת, להיות מהמעולים, להיות מהזוכים שנבחרו לכך. לא חס ושלום שזה עול וקושי ללכת בדרך השם, אלא זכות עצומה כמו לזכות ביהלומים.

    כמובן שלא צריך להשלים עם מה שקורה עם אחיו הגדול. לא לקבל את זה ולומר שזה בסדר. אלא שפשוט לא נריב איתו על זה ולא ניתן לו הרגשה לא טובה. נשתמש בדרכי נועם כדי לנסות להחזירו למוטב. במיוחד כאשר האח הצעיר רואה, אסור לתת לזה אישור שזה בסדר להיות עם אייפון או מותגים. להחדיר לכולם בבית את ההרגשה שכרגע הוא תועה בדרכו (כמו שיש חולה, להבדיל לא עלינו ולא עליכם, כך יש גם חולה רוחנית). להחדיר שהמצב הזה הוא לא רצוי, אבל כרגע זה המצב וצריך להתפלל על זה.

    כשאני אומר להחדיר, אין הכוונה לומר את זה ישירות במלים, כי אז בדרך כלל המסר לא עובר. דווקא המסר הסמוי הוא זה שמשפיע הכי הרבה. לצורך דוגמא, נניח שהאח הגדול משחק באייפון שלו והאח הצעיר רואה, אז אם נאמר שאייפון זה אסור וזה לא טוב, אז האח הצעיר אולי יסכים איתנו בפה, אבל בלב הוא לא באמת מרגיש את זה ויש בדבר האסור משהו מפתה. אם לעומת זאת נסתכל על האח הצעיר ונעשה פרצוף נגעל, כאילו שזה ממש מגעיל אותנו וזה ממש אסון, אז האח הצעיר יקבל מסר שיביא לו רגש כזה שאומר לו שאייפון זה דבר מגעיל. כמובן שזה לא מספיק, אלא צריך לעשות את זה בהתמדה עוד ועוד בדרכים שונות. כדי לראות שזה עובד, אפשר לראות על עצמנו שיש הרבה דברים שדוחים אותנו, למרות שאף פעם לא ניסינו אותם. ילד קטן למשל מכניס חול לפה וכולם עושים פרצוף נגעל, אז אותו ילד (וגם כל הילדים שסביבו) מבינים שזה דוחה ולא מתקרבים לזה יותר. רק הכי חשוב לעשות את זה בצורה סמויה, כי אם נגיד את הדברים בצורה מפורשת, או שנעקם פרצוף בצורה מוגזמת ומאולצת, אז אני מניח שהם יקלטו את הדברים ויבינו שעושים את זה בכוונה, ואז זה כבר לא יעבוד.

    הכי חשוב להישאר עם עיניים פקוחות, לא להשאיר את המצב כך שהאח הצעיר ילמד ממנו אך גם לא לתת לאח הגדול יותר הרגשה שאנחנו שונאים את הדרך שלו כך שירצה להתרחק מאיתנו. להשתדל תמיד לשמור על העניינים כך שכולם יבינו שהמצב של האח הגדול הוא לא אידיאלי ורצוי, אלא שאנחנו אוהבים אותו בכל מקרה וכרגע זה מה שיש ולאט לאט צריך לטפל בזה.

    הייתי אולי גם ממליץ לנסות לדבר עם הנער הגדול יותר בצורה ישירה. להסביר לו שאנחנו לא רוצים שהוא ישפיע על אחיו הצעיר, אך עם זאת להסביר לו שאנחנו אוהבים אותו מאוד ומקבלים אותו בכל מצב כי הוא הבן שלנו. כך אולי הוא לפחות יסכים לעשות את הדברים הבעייתיים בצורה צנועה, למשל אייפון במקום שאחיו לא רואה אותו וכו׳. בלי קשר כדאי לנסות לדבר איתו על המצב הפרטי שלו. לומר לו מה אנחנו חושבים על הדרך שלו, אבל בשיחה רגועה שלא תגיע למקומות לא נעימים. להסביר לו את העמדה שלנו ולהדגיש כל הזמן כמה אנחנו אוהבים אותו ורוצים בטובתו. להסביר לו שאנחנו רוצים לעבוד איתו ביחד על פיתרון שיהיה טוב לכל הצדדים.

    השם יתברך ייתן לכם הרבה כוח וסיעתא דשמייא לעשות את הדבר הנכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים