בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

סוד המוח היהודי

נתנאל משולם | כ״ג בטבת ה׳תשע״ח | כותבים אורחים

את סיפור ‘הארנבת של אריסטו כולם מכירים’, שממחיש כל כך טוב את ‘חכמה בגויים תאמין, תורה אל תאמין’, את הכישלון בהשפעת תורות הפילוסופיה על אישיות האדם.

אבל מי הוא אריסטו? בזמן שהוא כן היה אריסטו?

אומר הרמב”ם “דעת אריסטו היא תכלית דעת האדם, מלבד מי שנשפע עליהם השפע האלוקי, עד שישיגו מעלת הנבואה אשר אין מעלה למעלה ממנה” (שו”ת הרמב”ם סי’ קמג).

ובזוהר הקדוש ‘אשר אין בה מום זה מלכות יון שהם קרובים לאורחיה דמהמנותא’. (ח”ב דף רלז)

את הפרגון לאריסטו מסייג ומגביל הרמב”ם רק לחוכמת העולם הזה, אבל כל מה שדיבר מעל לגלגל הירח הינם אלא השערות גרידא ומנותקים מהוכחות לוגיות ומציאותיות, ומעלים המון תהיות ושאלות, והנה חלק מלשון הרמב”ם “ובהם זריות גדולות, ודברים שהפסדן גלוי וברור לכל העמים, והפצת הבלתי נכון ואין לו הוכחה על כך”, ואפילו תלמידיו קיבלו את דבריו בגדר השערה בלבד (מורה נבוכים ח”ב פ”כב).

הסבא מקלם התבטא “אני יותר חכם ממנו” (מאריסטו). האם דבריו סותרים לדברי הרמב”ם?

בדברי הסבא טמון ‘הסוד’ לסיבה שהמוח היהודי נמצא בחזית הקידמה והטכנולוגיה. בהמון ספקולציות ניסו להסביר את תופעת המוח היהודי שמוביל בפיתוח המדע.

ונסביר- ההמצאה האנושית הראשונה בהיסטוריה הייתה הולדת אש משני אבנים, ובגמרא ישנו תיאור מעניין “למוצאי שבת ניתנה דעה באדם כעין דעה של מעלה”(פסחים נד.), מבאר ר’ יהודה הלוי בספרו הכוזרי – שיש שתי סוגי מוחות בפיתוח המדע והטכנולוגיה: 1) מוח אנושי 2) מוח אנושי בהשראת חוכמה אלוקית. והחלוקה נעשתה בין שני בני נח ‘שם ויפת’, שם קיבל את ההשראה האלוקית גם בפיתוח העולם הגשמי “ניתנה דעה באדם כעין דעה של מעלה”, וזהו הסיבה למוח היהודי שהוא מצאצאי שם. לעומת יון שהם מצאצאי יפת שזכה רק במוח האנושי ללא השראה אלוקית. (מאמר א סב). וזהו פירוש דברי הרמב”ם “אריסטו הגיע לתכלית דעת ‘האדם’ מלבד מי שנשפע עליהם ‘השפע האלוקי’ ” – גם במונחי העולם הזה אריסטו ניחון בשכל אנושי ללא השראה אלוקית.

דוקטורים ופרופסורים גדולים כד”ר נחמן פריי, ד”ר מנחם קוק, מנתח ותיק במרכז הרפואי ‘הדסה’ ופרופסור ה’ אשכנזי, מנתח מוח בעל שם עולמי, ראש המלחקה הנוירו-כירורגית בבית החולים ‘בלינסון’. היו אחוזי התפעלות מהבקיאות המקיפה והבנה המעמיקה גם בסוגיות רפואיות סבוכות של החזון איש, ופעמים אף שינו את דעתם לאחר התייעצות מקצועית עם החזון איש. (פאר הדור, כרך ד, עמקכז ואילך מלא מעשים בנושא זה).

חידה של ממש מהווים ידיעותיו היסודיות והמקיפות בשטח הרפואה. יהודי שלא קרא ולא שנה בספרי הרופאים, לא ביקר באוניברסיטה, לא עסק במחקר, ואף על פי כן היה בקי בכל סודות הרפואה בהיקף ובעומק שאי אפשר שלא להשתומם עליהם.

פתרון לחידה נותן לנו הרב בן ציון אבא שאול זצ”ל ראש ישיבת ‘פורת יוסף’ (חכמה ומוסר עמ’ פג) – ברור שידיעותיו ברפואה היו מעט מול הידיעות של הפרופסורים שלמדו המון המון שנים, ובכל זאת היה לו את המח היהודי – השראה אלוקית שכיוונה אותו בשאלות סבוכות בענייני רפואה. הסיבה לה זכה החזון איש לפתח את הפוטנציאל האדיר שטמון במוח היהודי בזכות ההשראה אלוקית גם בענייני העולם הזה? אומר הרב בן ציון- בזכות רב עמל ומשנה מרץ בתורה. היות שעיקר מטרתו של השילוב בין המוח האנושי לחוכמה אלוקית הוא בשביל ‘חכמת התורה – חכמה אלוקית’, ממילא אדם שהשקיע אנרגיות בסטנדרטים מהגבוהים שאדם מסוגל להשקיע, וניצל את כל כוחותיו במשנה מרץ ביגיעה בסוגיות התורה, זוכה לבונוס של השראה אלוקית במחשבתו הטהורה גם בענייני העולם הזה.

תלמדי החזון איש נכנסו אל הקודש פנימה בשעת לילה מאוחרת, כשלעיניהם, ראשו של רבם מורכן על השולחן בתנומה קלה, והכרית עומדת בצד מיותמת… לכשתעורר התנצל החזון איש, שתמיד הוא שומר טיפה אנרגיה להקריב את הכרית, אבל הפעם ניצל עד תום את כל כוחותיו, ולא שייר אפילו קמצוץ של אנרגיה להקריבה אליו…. (פ”המדהים! ניצול מרבי של כל הכוחות בעמל ויגע בתורה אלוקית, מה שגרם לחזון איש לדלות את המרגליות שטמונות במח היהודי גם בעניינים גשמים. סיפור זה מתחבר לשגרה בה החזון איש היה מוטל במיטתו באפס כוחות עם מטלית קשורה בראשו אחרי עמל של למעלה 10 שעות ברצף בלימוד חכמת ה(פאר הדור חא עמצב)

זהו הסוד ‘לדעת תורה’ גם בעניינים גשמיים.

גאון אחד גדול בתורה ובהוראה, העז ושאל את החזון איש, היות שכבודו שקוע כל היום בתורה ואין לו בעולמו אלא דאמות של הלכה‘, והרב מנותק לגמרי מהרחוב, אינו מכיר את הציבור ואינו יודע מה מתרחש בחוץ. כיצד הרב פוסק ומכריע בענייני העולם שאינם הלכתיים, במיוחד באלו שמאוד נפיצים מבחינה ציבורית?

אינני פוסק מהרחוב אלא מהשולחן ערוך השיב הרב, איני רוצה לדעת מה הרחוב רוצה ומה אומרים שם, כי לא פוסקים על פי מה שרואים ברחוב! הקבה אסתכל באורייתא וברא עלמא, וגם אנו צריכים לפסוק לפי הסדר הזה, לפי דעתכם רואים תחילה מה אנשים רוצים ברחוב, ואחר כך שואלים כיצד עושים זאת לפי התורה, אני לא פוסק מהרחוב, אני פוסק מהתורה. (במחיצתם עמ‘ 59).

הבנתו העמוקה ובקיאותו האדירה בהנהגת הציבור לא הגיעו מהאוניברסיטהאלא מסוד המוח היהודיהשראה אלוקית שבאה לו מכח רב עמל ומשנה מרץ בתורת ה‘.

אודות כותב המאמר : נתנאל משולם

נתנאל משולם בוגר ישיבות 'תפארת הלוי' 'וולפסון' ומו"ל עלוני המסע. 1shol1@walla.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים