בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

שלום בית נוסח אחשורוש

נתנאל משולם | ח׳ בסיון ה׳תשפ״א | כותבים אורחים

היו לו שתי מלכות, האחת שניסתה לאפס… אותו ברגע שהשתכר ואיבד את שפיותו, בבקשתו ההזויה שתבוא לפניו כביום היוולדה לפני כל שריו. והוא זועם ומוציאה להורג, ואת מקומה נותן לרעותה הטובה ממנה. והמלכה החדשה ביוזמת דודה לוקחת מנהיגות ומצפצפת על ‘מורא מלכות’! היא לא מפחדת, לקחת יוזמה ולבוא למלך ללא הזמנה מראש, למרות האיסור החמור שעונשו מוות. ובמקום לזעום על חוצפתה… הוא מתנהג בדיוק הפוך ומפרגן לה מתנה של ‘מלכות’ ‘מנהיגות’ – עד חצי המלכות ותעש. מה השתנה בין הניסיון לקיחת מנהיגות של אסתר לזו של ושתי? למה זו נחרץ דינה למיתה? וזו קיבלה שדרוג משמעותי בתפקידה – חצי מלכות?

תשובה – ותלבש אסתר מלכות, מלמד שלבשתה רוח הקודש (מסכת מגילה). אשה ששומרת על בעלה שלא יסחף לפעמים למקומות שליליים, אם היא לוקחת אחריות ובדרך ארץ השמורה לבנות ישראל הצדיקות שהולכות בדרכי השכינה, ובמתק שפתיים מעודדת את בעלה, היא מקבלת מתנה ונהפכת למלכה כי הרי עשתה מבעלה מלך! אבל אם היא לוקחת מנהיגות ומזלזלת, לועגת ופוגעת בבעלה היא מעלה את זעמו, ובמקרה של אחשוורוש מעלה את חמתו עד כדי הוצאה להורג.

עד כאן התקציר. ועכשיו נציג בהרחבה מעמד האשה נוסח אסתר מול נוסח ושתי. מרתק?! בהחלט! ובבקשה לא לשכוח לאמץ נוסח אסתר!!!

לאחר הביזיון מהמלכה הראשונה – ושתי. בסירובה הפומבי לדבר המלך, ובעצם הניסיון שלה לאפס את בעלה ולהחזירו לשפיות. מתפרשת על פי היועץ המן, לניסיון לשנות את יחסי הכוחות, ולקיחת המושכות לידיה ‘כִּי יֵצֵא דְבַר הַמַּלְכָּה עַל כָּל הַנָּשִׁים לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן’.

אחשוורוש לא לומד לקח, וכשאסתר בעצת דודה מעיזה להיכנס לחצר בית המלך הפנימית, למרות שלא הוזמנה, ולצפצף על חוקי המלך המחייבים ‘מורא מלכות’, (הוא לא יודע שהיא מאולצת על ידי מרדכי), ובעצם לוקחת יוזמה ומנהיגות, במקום לכעוס על שחוזרת על חוצפת מלכתו הראשונה, ובזעם לתת לה דין של ‘מורדת במלכות’ כעונש המלכה שקדמה לה. הוא מתנהג בדיוק הפוך, ‘ונותן לה מלכות’ – עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ?!

האם אין חוסר שפיות גדולה מזה? נכון! אחשוורוש מלך הפכפך, אבל עדיין יש גבול לכל הפכפוך?

התשובה – חוט של חסד היה משוך על אסתר, שהמיס את אחשוורוש וגרם לנשיאת חן בעיניו.

האם יש מתכון, שכל אשה יכולה לזכות ‘בחוט של חסד’? או שהיה נס חד פעמי?

התשובה – חד משמעית! כן! יש מתכון בטוח וסודי, אופס! בעצם הוא כבר נחשף על ידי אסתר המלכה, ואני מביא לכן אותו.

אשה פגועה עד עמקי נשמתה, קבלה בפני ר’ יצחק זילברשטיין שליט”א, שבעלה מכנה אותה בשם גנאי ‘סוסה’. אין לרב מושג איזה דקירה בלב אני חשה בשעה שבעלי מטיח בפני ‘סוסה’.

לאחר שהרב זילברשטיין נזף בבעל וקנס אותו בסכום כספי כמבואר בשולחן ערוך, קרא לאשה ואמר לה בעלך ביקש לקלל ונמצא מברך, שהרי שלמה המלך אמר לסוסתי ברכבי פרעה דמתיך רעייתי (שיר השירים א,ט) שלמה משבח את רעייתו בהמשילה לסוסתי ברכבי פרעה.

האשה בהומור מלווה במבוכה מנסה להבין מה הפרגון שיש בסוסה?

לפני שנביא את ביאור ר’ חיים מוולואזין על שבח ‘סוסתי ברכבי פרעה’ שמסביר את החיובי ‘ברכבי פרעה’, נסביר את שבח הסוסה הרגילה.

אדם שרוכב על הסוס, ללא ספק הוא מנהיג את הסוס, אבל הסוס דוהר ומביא את בעליו ליעדים שמעולם לא היה מגיע לבד. הסוס לא רק שלוקח את המנהיג כמה צעדים קדימה, אלא הוא גם מזניק אותו קילומטרים במהירות מסחררת קדימה.

זהו משל והנמשל- כותב הרמב”ם לאשת חיל ‘וְיִהְיֶה בְּעֵינֶיהָ כְּמוֹ שַׂר אוֹ מֶלֶךְ. מְהַלֶּכֶת בְּתַאֲוַת לִבּוֹ וּמַרְחֶקֶת כָּל מַה שֶּׁיִּשְׂנָא’. (פ”טו מאישות ה”כ), למרות שהבעל הוא מנהיג המשפחה, האשה מביאה אותו לפסגות שמעולם לא היה מגיע לבד. ‘אחרי כל אדם גדול עומדת אשה גדולה’, המעוף מהמוטיבציה של האשה בכוחם לשבור תקרות זכוכית ולקבוע סטנדרטים חדשים להצלחה.

אומר ר’ חיים מוואלוזין, מול קריעת ים סוף פרשי מצריים ניסו לבלום את סוסיהם, והנה הפלא ופלא הסוסים לקחו מנהיגות כדי לקיים רצון ה’, והחלו לדהור עם רוכביהם למערבולת הים. כך גם אשה שמזהה שבעלה נסחף למקומות שליליים, היא שומרת עליו, כשרואה שבעלה במשבר היא מרוממת את רוחו, כששמה לב שבעלה בפני שוקת שבורה והוא חסר ישע, היא לוקחת יוזמה וביחד מזנקים מהבוץ אל מקפצת ההצלחה.

חכמות נשים בנתה ביתה זו אשתו של און בן פלת, ואיוולת בידה תהרסנה זו אשתו של קרח. {משלי יד-א}  

אמר רב, און בן פלת אשתו הצלתו מעדת קרח אמרה ליה מה זה משנה לך אם משה צודק או קרח, בכל מצב אתה נשא זוטר, אמר לה מה אעשה, והרי נשבעתי להם? אמרה ליה שב אני מצילה אותך השקתה אותו יין, והשכיבה אותו לישון בפנים, וישבה על הפתח וסתרה לשערות ראשה, כל מי שבא וראה אותך כך, ישר חזר, וכך עבר זמן עד שבלעה האדמה את קרח ועדתו.  

אשתו של קרח אמרה לו תראה מה עשה לך משה, הוא מלך, לאחיו נתן כהונה גדולה, לבני אחיו נתן סגני כהונה. אם מגיע תרומה, אמר שתהיה לכהן, אם מביאים מעשר שמגיע לכם, אמר תנו אחד מי’ לכהן, ועוד דגזז לשערותיכם, ומטלטל אתכם כמו רעי, ועינו צרה בשערכם היפה. אמר לה הרי משה גם גילח כל שערו, השיבה לו כיון שכולם שומעים לו, אמר להפיס דעתם, תמות נפשי עם פלישתים {שופטים טז-ל}  ועוד שאמר לכם עשו פתיל תכלת בציצית, אם תכלת חשוב כמצווה, קח לך גלימה של תכלת וכסה לכל עדתך. (סנהדרין קי)

אבל! חשוב מאוד! אשה יקרה! ‘הדרך’ – כשהבעל מועד ונגרר לדברים חסרי הגיון, ולפעמים עד כדי חסרי שפיות, והאישה לוקחת את המושכות לידיים, אם היא רומסת, לועגת ומזלזלת בבעלה, ופשוט מרסקת לו את האישיות והגבריות, אולי היא תצליח לחלץ פיזית את בעלה מהבור שנפל אליו, אבל היא תזכה להיות נשואה לבעל נכה רגשית. אבל אם היא אשת חיל, היא תסייע לבעלה תוך כדי כבוד והערכה, היא תעודד ותחזק, וכך הנפילה שלו תיהיה בנוסחת ‘ירידה לצורך עלייה’, ומשקיעה אל זריחה הוא יזנק אל ההצלחה, ואותה אשה תזכה לבעל מלא בביטחון ודימוי עצמי.

וכדברי הפלא יועץ: ”ובמתק שפתיה תדבר אליו אם צריכה להדריכו בדרך טובה, ולנחמו בעת צרתו’ ‘ויש נשים חסרות מדע, שעושות מריבה עם בעליהן על צרכי הבית שאינו מביא, והוא שטות גדולה. ממה נפשך: אם הבעל עני ואין ידו משגת דיו צערו ודחקו ובשתו וכלימתו, שמתבייש לגלות לאשתו שאין ידו משגת. וצריכה האשה להיות בעלת שכל ולא תוסיף צער על צערו, אלא אדרבא, תנחמהו בנועם שיח שפתותיה ותאמר לו: אל תצטער על חסרון כיס, כי לא יזנח לעולם ה’ ויבואו ימים אשר יש בהם חפץ, שנשבע לחם ונהיה טובים, או יהיה נחת שלחננו מלא דשן לעולם הבא, כי לא כל אדם זוכה לשתי שלחנות, והעולם הזה הבל וריק, יקום אבי אכל בשמחה לחמך, כי גם על הלחם לבדו יחיה האדם. וכהנה דברים טובים תדבר לו בחן וחסד, עד שיהא שמח ויתן הודאה על חלקו.

והנה לא צריך לומר למי שהייתה לו מה’ אשה משכלת ומצא אשה מצא טובה, כי בוודאי חוט של חסד משוך עליה, וחביבה על בעלה” (ערך ‘אהבת איש ואשה’)

וכך היה אצל אסתר –

ותעמד בחצר בית המלך הפנימית אמר רבי לוי כיון שהגיעה לבית הצלמים נסתלקה הימנה שכינה, אמרה {תהילים כב-ב} אלי אלי למה עזבתני וכו’ שמא על שקראתיו כלב שנאמר הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי, חזרה וקראתו אריה שנאמר הושיעני מפי אריה.

אשה צריכה להסתכל על בעלה תמיד כמו אריה ולא כמו כלב…

יופי מצאנו ‘חוט של חסד’ משוך על אשה שלוקחת מנהיגות בשעת משבר של בעלה, והיא לא שוכחת לדובב אותו במתק שפתים בכבוד ודרך ארץ.

ואם החוט של חסד שמקורו בשכינה ורוח הקודש, השפיעו על אחשוורוש הרשע למרות שנכווה פעם אחת במלכה שניסתה לקחת מנהיגות. ולמרות הכל היה מוכן להפקיד עד חצי המלכות בידי אסתר. על אחת כמה וכמה שאשה כשרה שמפרגנת לבעלה זוכה לחוט של חסד, ומציאת חן בעיני בעלה, ולמתנה הגדולה ביותר ‘איש ואשה זכו שכינה בניהם’.

                            ————     

אומרת הגמרא שבפרק ‘אשרי יושבי ביתך’, שמסודר לפי ה-א’ ב’, אין את האות נ’, מכיוון שהמילה ‘נפילה’ פותחת באות נ’. (גמרא ברכות). ואילו בפרק ‘אשת חיל’ שמסודר אף הוא לפי ה-א’ ב’, יש פסוק שפותח באות נ’, והמרתק שפסוק זה מדבר על הבעל… ‘נודע בשערים בעלה’. 

המבחן האמתי של האשת חיל נמדד בשעת נפילתו של בעלה, אם חס ושלום רומסת אותו או אדרבא תומכת בו ומסייעת לו להתרומם בכבוד, שאז היא זוכה שבעלה יצליח ויגיע רחוק – ‘נודע בשערים בעלה בשבתו עם זקני ארץ’.

אודות כותב המאמר : נתנאל משולם

נתנאל משולם בוגר ישיבות 'תפארת הלוי' 'וולפסון' ומו"ל עלוני המסע. 1shol1@walla.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים