בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

איזו שפה ללמוד כדי לבנות את האתר שלנו?

ראובן פיזנטי | ב׳ בתמוז ה׳תשע״ב | מדריכי בניית אתרים

בתחילת עידן האינטרנט העולם היה נראה אחרת. היתה שפה אחת לכולם – HTML – ורק מי שידע לכתוב קוד בשפה הזו יכל להעלות אתר. לאט לאט כללי המשחק השתנו, נוספו שפות רבות, נוספו תוכנות לבניית אתרים בקלות ללא ידע בקוד, וכך גם האתרים עצמם נראים הרבה יותר טוב מסתם טקסט צבעוני וכמה תמונות על רקע כלשהו. אז מה הן השפות הללו ובאיזו כדאי להשקיע יותר בלימודה? הדבר משתנה בהתאם למה שאנו שואפים ואוהבים לעשות ומה יהיה אופי האתר או האתרים שנבנה. כאן תוכלו למצוא את המאפיינים הכלליים של כל אחת מהשפות העיקריות.

HTML

השפה המוכרת והבסיסית ביותר, עדיין רוב המידע באינטרנט מתבסס עליה ובד”כ גם אם נשתמש בשפות אחרות חדשניות יותר, נהיה מוכרחים להבין גם אותה. בעקבות שינוי הסטנדרטים של הארגון העולמי W3C, היום משתמשים בשפת XHTML שהיא למעשה גלגול מאוחר יותר של הHTML המוכר

CSS

שפת עיצוב, שבה אנו יכולים לעשות את כל מה שפעם חלמו לעשות בHTML ולא כל כך הצליחו. אפשר להגדיר שם מאפיינים מיוחדים כמו חלוקת הדף, צבעים, גדלים, מסגרות ועוד שלל דברים עיצוביים הנחוצים לכל אתר שמכבד את עצמו. את הCSS ניתן לשתול בתוך מסמך הHTML עצמו, או שניתן ליצור קובץ CSS ולקרוא לאותו הקובץ מתוך מסמך הHTML. כמו כן ניתן להגדיר כמה דפים או אפילו אתר שלם שיקרא מקובץ CSS יחיד.

JAVASCRIPT

גם השפה הזו יכולה להתלבש על קובץ הHTML המקורי או לקבל קובץ נפרד JS. היא מיועדת בעיקר להרצת מידע משתנה התלוי במחשב הגולש. אם למשל הגולש לחץ על כפתור מסוים, אז תתרחש פעולה מסוימת שהגדרנו, אבל הפעולה תתרחש אך ורק במחשב שלו ולא אצל כל שאר הגולשים. נחמד להצגת תוכן דינמי התלוי במחשב הגולש.

PHP / ASP / COLDFUSION

השפות הללו הן שפות דינמיות התלויות בשרת ובבסיס נתונים (DATABASE). כאשר אני רוצה שתוכן האתר יהיה דינמי, אולם בניגוד לJAVASCRIPT אני רוצה שהאתר ישתנה לכולם ולא רק לאותו המשתמש, אני אבחר בשפות האלו. השפות הללו מחליפות את מסמך הHTML, ברגע שהדפדפן מזהה אחד מסוגי הקבצים הללו, הוא יפנה באופן אוטומטי לבסיס הנתונים בו מאוחסן מאגר המידע של האתר. נניח למשל שנרצה לבנות פורום או ממשק תגובות, אלו דברים שכל משתמש יכול להוסיף אליהם הודעה או לשנות אותם. אותה ההודעה אינה נמצאת באתר שבניתי, אך היא נשמרת בבסיס הנתונים. כל פעם שמשתמש יכנס לאותו הדף, הדף עצמו יכנס לבסיס הנתונים לראות מה הוא צריך להציג, ורק אז יוצג למשתמש. כמובן שזה תהליך מהיר שאף אחד לא יבחין בזמן שהוא לוקח. חשוב לדעת שPHP היא שפה נפוצה בקרב משתמשי הקוד הפתוח, ולכן נוכל למצוא הרבה סקריפטים ותוספים דינמיים בחינם בשפה זו ברחבי האינטרנט. בשפות האחרות יהיה לנו קשה למצוא דברים כאלו. כל אחת מהשפות גם צריכה ממשק שונה, בעוד שASP זקוק לשרת של חלונות לרוץ עליו, הPHP זקוק לשרת של לינוקס.

XML

שפה המיועדת להזנת נתונים. משמשת כקובץ נתונים אותו אפשר להחליף או לשנות בעוד שאר הקבצים באתר נשארים אותו דבר, מה שיוצר שינוי של הטקסט בלבד. הקובץ משמש בנוסף להזנות RSS לקבלת עדכונים מאתרים.

AJAX

שילוב של השפות JAVASCRIPT ו XML. ביחד הן מצליחות ליצור יישומי אינטרנט דינמיים ושלל תוספים לאתרים.

FLASH

תוכנה מסחרית של חברת ADOBE, המשמשת לאנימציה אינטראקטיבית. ניתן לשלב אנימציות שונות לאינטרנט או אפילו לבנות אתרים אינטראקטיבים שלמים בתוכנה. הקבצים הנוצרים בתוכנה הם מסוג SWF, אותם אנו צריכים לשתול בתוך מסמך הHTML.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים