בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

לא תקיפו פאת ראשכם – גילוח ותספורת על פי ההלכה (כולל איורים והסברים)

ראובן פיזנטי | כ״א באדר ה׳תשע״ב | הלכות מעשיות למתחילים | יסודות היהדות

יהודים רבים לא מודעים לאיסורים שונים שישנם בקשר לגילוח ותספורת. הציבור הרחב נכשל פעמים רבות מחוסר ידיעה ואינו יודע איך מותר ואסור להסתפר או להתגלח על פי ההלכה. כך יוצא שעוברים על איסורי תורה חמורים פשוט מחוסר מידע בנושא. אדם עלול להסתפר בתמימות וללא ידיעתו לעבור על כמה איסורי תורה שמקבילים בחומרתם לאכילת חזיר.

לצערנו בזמן האחרון התחילו סוגי תספורות חדשות שנכנסו לאופנה ומכשילים את הרבים. יוצא שכמעט אי אפשר להימנע מלעבור על איסור ברגע שאנחנו לא יודעים את ההלכות והולכים להסתפר אצל ספר שאינו ירא שמיים.

לכן, לתועלת הציבור הרחב, ניסינו לתמצת את עיקרי ההלכות ולהוסיף איורים שיסבירו ויפשטו את הדברים, כך שכל אחד מאיתנו ידע כיצד להתגלח ולהסתפר על פי ההלכה בצורה שלא תגרע מאיתנו כלום ולא תצריך מאיתנו שום מאמץ מצד אחד, אך תסייע לנו להימנע מלהכשל באיסורי תורה חמורים מצד שני. מומלץ ביותר ללמוד ולהפיץ את הדברים לרבים.

גילוח הזקן

התורה אוסרת על גברים להתגלח בתער. גילוח בתער משמעו גילוח עם סכין גילוח או כל סוג של סכין אחר בסגנון שעובר ישירות על העור. בימינו ישנו פתרון פשוט יחסית של גילוח עם מכונת גילוח כשרה. ישנן מכונות שונות שמקבלות את הכשר הרבנים ואיתן מותר להתגלח.

גילוח במכונה הוא הרבה יותר קל מבחינת ההלכה משום שהזקן לא נחתך מהשורש אלא נשאר מעט ממנו. כך יוצא שזה יותר כמו תספורת ולא דרך השחתה שאסורה על פי התורה. כדי לצאת מבחינת ההלכה בצורה נקייה וללא ספקות, הטוב ביותר הוא להתגלח עם מכונה כשרה ובצורה עדינה מבלי ללחוץ על עור הפנים. ככל שנלחץ עם המכונה על העור, כך החיתוך יעשה קרוב יותר לשורש, סכיני המכונה יתקרבו לעור הפנים וניכנס לספקות, לכן כדאי לעבור על העור בצורה רפויה.

בין היתר, כדאי למשל לשים לב כאשר נמצאים אצל ספר שלא יגלח בסכין את האזור שמתחת לפאות. בעוונותינו הרבים רואים שהדבר נפוץ ומקובל אצל הספרים השונים שאינם יראי שמיים, וכך יוצא חס ושלום שאנו מתגלחים בתער.

תספורת והקפת הפאות

בשיער הראש ברובו אין שום בעיה להסתפר בכל דרך שהיא. אם רוצים, ניתן אפילו להסתפר עם תער במקומות המותרים כמו במקום העורף שם נוהגים ספרים רבים להעביר סכין בקו התחתון של השיער. האזור שצריך לשים לב אליו ולדעת את הלכותיו הוא מקום הפאות. ישנם כמה איסורי תורה לגבר לגלח את פאותיו.

הפאות הן האזור שנמצא בסביבות האוזניים בצדי הראש. הקו העליון שלהן מתחיל מקו צמיחת השיער הקדמי (צמיחת הפוני מקדימה) עד לחלק העליון של האוזן, כלומר אם נמתח קו דמיוני בין שורשי שיער הפוני לראש האוזן נמצא כך את החלק העליון של הפאות.

החלק התחתון של הפאות הוא בסוף האוזן למטה לפי השולחן ערוך ורוב הפוסקים. עם זאת, ישנן שיטות שמקלות יותר להשאיר פאות עד מתחת לעצם הבולטת מלפני האוזן (העצם העליונה של הלחי שקרובה לאוזן) ולכן למי שזה לא אפשרי להשאיר פאות עד מתחת לאוזן, לכל הפחות ישאיר שיער עד לאותה העצם. האיור בהמשך ממחיש את הדברים שיהיו מובנים יותר.

כל אזור הפאות אסור בהשחתה, וזה אומר שהשיער באזור הפאות צריך להיות באורך של כחצי סנטימטר לפחות (אם זה קשה לנו, אפשר להקל ולהשאיר 3-5 מ”מ, אבל כאן כבר מתחילים להיכנס לספקות ועדיף להשאיר מעט יותר).

בניגוד להשחתת הזקן, כאן האיסור הוא אפילו ללא תער וזה לא יעזור לנו להשתמש  במכונת גילוח, במכונת תספורת או אפילו במספריים. מותר להסתפר באזור הזה אם משאירים אורך של חצי סנטימטר או יותר. כך זה כבר לא נכלל באיסור הקפת הפאות.

לצערנו, קל לראות שיהודים רבים נכשלים בזה על אף היותם יראי שמיים מפאת חוסר הידיעה. רוב הספרים שאינם שומרים תורה ומצוות מגלחים פעמים רבות את הפאות או יוצרים פאות דקות ומגלחים את החלק העודף. ישנן תספורות רבות שלצערנו היום נפוצות מאוד, ומשאירות את האזור של הפאות עם שיער קצר מאוד או ללא שיער בכלל. מכונת תספורת על מספר קטן מ-3 יוצרת בעיה הלכתית גדולה, וניתן לראות שברוב התספורות של הצעירים היום מגלחים את צדי הראש שכוללים גם את הפאות.

הטוב ביותר הוא להסתפר אצל אדם ירא שמיים, ואם לא ניתן אז לפחות צריך להדגיש בפני הספר את הכללים שהבאנו לתספורת נכונה על פי ההלכה, כך שלא נכשל בהלכות האלו.

איורים והסברים

כדי להבין את הדברים טוב יותר ולהפוך אותם למעשה בחיי היום יום, הנה איור שמסביר את העקרונות הכלליים ומציג היכן בדיוק נמצאת פאת הראש:

המציאות מוכיחה שהמון יהודים יקרים טועים ומסתפרים בצורות בעייתיות על פי ההלכה, לכן הוספנו עוד כמה איורים של טעויות נפוצות, כדי שנוכל לדעת ממה צריך להיזהר בתספורת הבאה בע”ה:

השם יתברך נתן לנו ברחמיו המרובים את אפשרות התשובה. כך מכל מצב שאנו נמצאים בו, תמיד ישנה אפשרות לתקן את הקלקול. כדאי מאוד לשים לב לכללי ההלכה כדי לא לעבור עליהם חס ושלום. מצווה להפיץ את הדברים ולהסביר בנועם לאחרים את חומרת העניין ואת ההלכות בנושא כדי שלא יכשלו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

20 תגובות על “לא תקיפו פאת ראשכם – גילוח ותספורת על פי ההלכה (כולל איורים והסברים)”

  1. גיל אריה הגיב:

    תודה רבה על המידע, אך ללא מקורות ברורים (לגבי החצי סמ לדוגמא), איך ניתן יהיה להתייחס לדברים.
    עיין:
    א) רמב”ם הלכות עבודה זרה יב ו:
    “ופיאה זו שמניחין בצדע, לא נתנו בה חכמים שיעור; ושמענו מזקנינו, שאינו מניח פחות מארבעים שערות. ומותר ללקוט הפיאות במספריים, לא נאסר אלא השחתה של תער”.
    לא נאמר מה אורך השיערה ולא נאמר חצי סמ, אלא ישנה התייחסות רק לכמות השיערות וגם זה לא מדין תורה ואף לא מדין חכמים, אלא הנהגה.
    ב) שולחן ערוך:
    “אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרי’ כעין תער ויש לחוש לדבריה’ “.
    פרוש באר היטב:
    כעין: שגוזז במספרים סמוך לבשר כעין תער. ש”ך.
    כלומר צריך להיזהר שלא להצמיד המכונה לבשר ממש, אבל שום דבר לגבי חצי סמ. וגם זה רק “יש אוסרים”, הינו שלא על פי רוב.
    בנוסף,
    במקום אחר ברמב”ם מופיע שפסק בהלכות פרה אדומה פרק א, הלכה ד. “צריך שישאר המאדים כדי שינטל בזוג שכל שערה שאינה ניטלת בזוג הרי היא כאילו אינה לפיכך אם היו בה שתי שערות לבנות או שחורות שאינן נלקטין בזוג הרי זו כשרה”. בנוסף קיים שיעור אחר לחומרא והוא שיעור “כדי לכוף ראשן לעיקרן” והוא מה שפסק הרמב”ם בהלכות טומאת צרעת, פרק ח, הלכה ו: “השיער השחור המציל בנתקים, אין פחות משתי שערות. ואינן מצילות, עד שיהיה אורכן כדי לכוף ראשן לעיקרן–בין שהיו זו בצד זו, בין שהיו מפוזרות: והוא, שיהיו באמצע הנתק; ויישאר מן הנתק פנוי בין השיער השחור שבתוכו ובין השיער שחוצה לו, כדי צמיחת שתי שערות”.
    מכאן יש שאמרו את עניין ה”לכוף ראשן לעיקרן”, אך במפורש אמר הרמב”ם :”ופיאה זו שמניחין בצדע, לא נתנו בה חכמים שיעור”, ולכן לא מובן איך עשו הגזירה השווה.
    כמו כן , “ויש סוברים שהוא בקירוב חצי ס”מ”, נאמר בשם הגריש”א אלישב, ונאמר מדעתו בלבד ככל הידוע לי.
    שורה תחתונה, אני לא חושב שנכון להורות לאנשים מידות כאלו ואחרות ולהכניס אותם ללחץ, מאחר שאין באמת ביסוס למידות אלו כאמור ועיקר ההלכה הוא לא להעביר תער או מספרים כעין התער על הבשר. ומי שבוחר להחמיר ולהדר שיבורך, רק יש לדייק בדברים.

    • שלום גיל ותודה על התגובה,
      באמת ברוב הפוסקים לא ראיתי מוזכר אורך של שערה, אבל אם לא מזכירים זה לא אומר שאין בזה איסור. הפוסקים של זמננו כן הזכירו אורך וראיתי דעות שונות בפוסקים השונים. השתדלתי לא לקחת פוסק מסוים ולכן כתבתי על פי רוב הדעות שראיתי (כ5 ס״מ) וגם ציינתי מיד שאם זה קשה אז אפשר להקל בפחות. לא יצא לי לראות פוסק כלשהו שסובר שגם במעט מאוד ( 1-2 מ״מ למשל ) יהיה מותר ולכן לא כתבתי את זה.
      חשוב לציין שהדברים נכתבים בעיקר לצורך העלאת המודעות והפצת הדברים. ישנם הרבה יהודים רחוקים שכלל לא מודעים לאיסור הזה ורצינו לעורר ישנים. לכן לא ערכנו את המאמר בצורה הלכתית כפי שמקובל בפוסקים עם מקורות וכו׳, זה לא מיועד למגזר או קהילה מסוימת על פי פוסק מסוים, אלא כתבנו את הדברים הכלליים לחיזוק וקירוב ולעניין הלכה כל אחד יעשה על פי רבו.

      • משה הגיב:

        שלום
        הספר שלי מבין בהלכות נדמה לי … , ספר דתי !! , הוא עושה לי את הפאות והזקן ב-2.5 ככה הוא אמר לי ..האם יש להתיר את זה? הוא לא סתם היה עושה את זה הוא אחראי ומאוד דתי ..הרי ממה שכתב גיל האיסור הוא רק על תער ממש ..פה נשארות שערות באורך 2.5 ס”מ שגם לדעות שיהיה אפשר לתפוס אותם עם הציפורניים וכו’ זה תקף ..(אני לא ניסיתי לתפוס אבל כמדומני שבאורך 2.5 אפשר לתפוס..) הבנתי מאיזה מקום שהעיקר שלא יהיה זיפים , בקיצור אני מבולבל כמו לא יודע מה ..תעשו שאלת רב גדול או משהו האם 2.0 או 2.5 זה מותר ?? כתבתי בכוונה 2.0 בישביל שיהיה על בטוח כי לך תדע אם המכונה שכתוב 2.5 ס”מ עושה לך 2.5 או 2.4 …קיצור , תעשו לנו טובה ..תעזרו בעניין הזה ! אני כבר מתחרפן מכמות המידע שאני קורא על זה , ועוד משהו האם אזור הלחיים זה גם הפאות? איפה שיש עצם של הלחי מעל הזקן …?? כי לפעמיים אני רוצה לעשות את זה ממש על מספר קטן וזה מותר אם זה זקן..בבקשה תקראו בעיון את מה ששאלתי ותענו לי אני כבר מתחרפן , תודה

        • איסור תער שייך על הזקן, ושם באמת אם מגלחים עם מכונה כשרה ללא הבעיה של תער זה יהיה מותר. אבל בפאות זה לא מספיק רק לא לעשות עם תער, אלא צריך להשאיר מעט. ישנם פוסקים שונים והכי טוב ללכת לפי הרב שלך ולשאול אותו. למיטב ידיעתי זה בערך 5 מ״מ מינימום. בהצלחה.

      • ב הגיב:

        א ישר כי תחזק דעתך על מה שתה עושה ובכלל אמנם רק הערה זה שמדובר בשש מילימטר ולא חמש מילמטר. יכול להיות שהמגיב פוסק על פי הרמבם ע״ה ממ הפוסקים האחרונים וכן הורו שלפחות 6 מילמטר הוא ענין לכוף שערה. ובכלל שעכשיו יש תרבות של תספורות הקפת הראש שזה דרך הגויים וממש כמו הנאצים ומוהקינים ואם יעשו בפחות זה בטח יראה ככה ואסור כנרטה מצד ענין בחוקתהם לא תלכו , לפחות בריח ורוח של זה שהתורה הרחיקה מדרך הגויים ולחקות אותם.
        (ועיין ספרו ושיעוריהן דל הרב עדס נמצא גם ביו טיוב ואצרו של כבוד הרב אמנון יצחק שליטא)

      • ב הגיב:

        בהמשך להארה הקודמת: מה שהביאו מהגמרא בנזיר האם שייך למדוד שבע ימים הרי אומרים שאולי נשתנו הטבעים? והנה מספר 3 במכונות הרגילות בדרך כלל הוא סביב ה6 מולמיטר, האם כדאי לרדת מזה ולהסתכן האיסור תורה מענף עבודה זרה?
        והיום רואים איך קשור לזה שכולו ענין ליקוי הגויים ואם אדם מסתפר מספר שלוש כבר לא יעשה ככ אם בכלל ענין הקפת הראש הרוחנית של דרך הגויים בתספורת שיש עכשיו וכמו התספורת פטריה ונאצים שיד עכשיו. ושאדם ינסה לכוף שערה של שלוש וחצי מילימטר 4 (?) האם זה בגפכלל אפשרי?! , בקושי הבנתי איך ב0.6 זה אפשרי

    • יוסי הגיב:

      כתוב בהלכה שיש להחמיר ולא להסתפר במספרים כעין תער
      והמידה הכי מקילה זה 3.5 מ”מ
      ואין שום מידה יותר מקילה בזו
      ואסור להקל יותר מזה

  2. דודי יוסטמן הגיב:

    בס”ד
    לגבי חצי ס”מ בספרו של הגאון רבי שלום מאיר סיאני שליט”א ‘בל תקיף’ באיסור ‘לא תקיפו פאת ראשכם’ הביא ששיעורו הוא כדי גדילת שערה לפרה ז’ ימים וכתב שבדק כן אם כמה ת”ח מבית הדין של הגר”מ גרוס שליט”א והוא בקירוב בין 4 – 5 ס”מ.
    בנוסף הביא שם עוד כמה דעות המרחיבות נושא זה לדעתי שווה לעיין שם מופיע באוצר החכמה בשער הראשון פסקי דינים.

    • אלי הגיב:

      לענ”ד לספק במס’ 1 במכונה (שהוא מרחק 3 מ”מ), אין חשש.
      מפני שהגמרא בנזיר לט: אומרת: וקים להו לרבנן: כל ז’ יומין אתיא מזייא כדי לכוף ראשו לעיקרו.
      כלומר תוך 7 ימים השיער גדל מאפס עד שיעור הגודל “כדי לכוף ראש השערה לעיקרה” ומדובר בבן אדם [נזיר] ולא בפרה.
      לכן ערכתי ניסוי פשוט. ביקשתי מאחד (בן 23) שימתין מלהתגלח 7 ימים, ולאחר מכן להעביר את המכונה במס’ 1 על הזיפים (שאורכם כעת הוא בגודל “לכוף ראשם לעיקרם”), ולבדוק אם המכונה מספרת משהו. התשובה הייתה שלילית.
      מכיון שחששתי ששערות הזקן גדלות באופן יותר איטי. [ובנזיר המדובר הוא רק על שיער הראש]
      לכן ביקשתי לעשות אותו הניסוי בשערות הראש, והתשובה הייתה זהה.
      מכאן המסקנה המתבקשת, שתספורת במכונה במס’ 1 אינה מקצרת את השיער משיעור “לכוף שערה לעיקרה”.

  3. אלי הגיב:

    שאלה:
    ואשר שאלת על המגלח כל ראשו, כמה אורך שיער יניח מלגוז בפאות הראש, ושאלת אם מותר להעביר שם מכונת תספורת אשר סכיניה מכוונים למספר 1, אשר מידתו כשיעור שלש מ”מ.
    תשובה:
    הנה לא שאלת על מה שאמרה התורה “לא תקיפו פאת ראשכם” אם אסרה לגלח רק את פאות הראש לבדן או אף לגלח כל הראש עמן, והצדק עמך. וגם לא שאלת אם הגילוח הזה האסור אם אינו אסור אלא בתער או אף במספריים כעין תער. כי אם גזרת אומר לאסור בזה ובזה, והנך שואל רק על שיעור אורך השיער.
    ובאמת שלא מצאנו כאן שיעור מפורש לזה, וממקום אחר הוא נלמד ששיעורו הוא כדי שיהא אפשר לכוף ראש השערה לעיקרה.
    ושיעור זה אינו יתר על מידת שלש מ”מ. ולא נודעה לנו מידה זו אלא מדברי רבותינו בגמרת נזיר (עלה לט:) דקים להו לרבנן כל ז’ יומין אתיא מזייא כדי לכוף ראשו לעיקרו. והרי יכול כל אדם לבדוק בעצמו דבר זה. שאחר שיגלח מקצת ראשו או זקנו ימתין שבעה ימים ואחר יעביר מכונת התספורת על בשרו שנתכסה בזיפים, ויראה בעצמו שאין נחסר מהם כלל ולא נופל משערת ראשם ארצה. ומכאן תבין ותדע שאין המכונה מקצרת השיער משיעור כדי לכוף ראש שערה לעיקרה.

  4. דביר עמדי הגיב:

    בס”ד
    תודה ויפה.
    ראיתי בספר שנקרא בל תקיף לרבי שלום מאיר סיאני שליט”א (מופיע בספריית בר אילן סימן א’) שכן הביא שיעור וגדר כפי מה שבירר אם אחד מבית הדין של רבי מרדכי גרוס את גודל השערה ויצא שזה לפחות 4 מילימטר.
    והגודל כפי גדילת שערה לפרה בשבע ימים. ומוכיח זאת, אולם מה שמחמירים חצי ס”מ הביא שזה חומרה על פי דברי הרב קהילות יעקב.

  5. אראל מאיר הגיב:

    שלום לך הרב אני ילד בגיל 13 ויש לי שאלה האם גם ילד בגיל 13 חייב במצוות לא תעשה (גילוח)

  6. אברהם הגיב:

    שמעתי שיש משל יפה מה”בן איש חי ” על גילוח הזקן והפאות אולי תביא את זה לזיכוי הרבים.

  7. אבנרי הגיב:

    יש ספרים שהופכים את מכונת התספורת על הצד ומסדרים איתה שיערות שמעט לא מסודרות באיזור שלפי עצם הלסת או מעט במפרצים כדי ליצור מעט מסגרת מסודרת
    האם יש בכך בעיה?

    • אם זה באזור הפאות עצמן, אז יש בזה בעיה.
      מכל מקום יש שיטות יותר מקלות, במיוחד לספרדים, שיש כאלו שנוהגים שהמפרצים העליונים אינם חלק מהפאות, וגם שהחלק התחתון של הפאות הוא באמצע האוזן (בעצם).
      אם זה מתחת לאזור הפאות, אז אין בעיה מצד גילוח, כי מכונת תספורת לא מוציאה את השערה מהשורש.
      בכל אופן, כל זה נאמר באופן כללי ביותר, שזה מאוד תלוי איך בדיוק עושים ואיפה בדיוק עושים וכל פרט עלול לשנות את כל התמונה.
      בהצלחה.

  8. משה הגיב:

    שמעתי שהרב חיים רבי אומר שכל האיסור של בל תקיפו זה דווקא באורך הפט ולא בכל ההיקף שמהמצח עד לאוזן

    • אליהו הגיב:

      תספורת הפאות בצורת שפיץ היא מותרת!
      רמב”ם קיבל מזקניו אם יש ארבעים שערות אפילו שגילח חלק מהפאה לא עובר משום מקיף.
      הסמ”ג כתב אם שייר שתי שערות כלשכן לא עובר על איסור הקפת הראש.

      • יש בכל זה הרבה מחלוקות בין הפוסקים והדברים לא ברורים לחלוטין. וכיוון שהדבר הוא ספק דאורייתא, וכן יש הרבה פוסקים שסוברים שזהו איסור גמור, לכן יש לאסור. אלא אם כן אדם הולך לפי פוסק מסוים בכל העניינים והוא מתיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים