בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

10 מצוות שהכי קל בעולם לבצע, ועל כל אחת שכר עצום

ראובן פיזנטי | י״א בתמוז ה׳תש״ע | הלכות מעשיות למתחילים | יסודות היהדות

לאדם שנמצא בעולם רחוק משמירת תורה ומצוות ומעוניין להתקרב לבורא יתברך הדרך כלל לא קלה. היצר הרע אורב בכל פינה, ההורים מרימים גבה, החברים צוחקים, המכרים חוששים והמצוות נראות קשות ביותר לביצוע וממש כמעט בלתי אפשריות.

אבל בין כל המצוות האלו, ניתן למצוא גם כאלו שניתן לקיים בפשטות ובקלות רבה, ללא שום מאמץ וטירחה. כמובן שהן לא באות כתחליף לאחרות, בסופו של דבר כל יהודי באשר הוא חייב בכל המצוות, אך בהתחשב בקלות בה ניתן לבצע אותן, בהחלט כדאי לכל יהודי להוסיף אותן.

  1. ציצית – אחת המצוות הבסיסיות והחשובות ביהדות. אמנם המצווה הזו נשמעת כקשה מאוד, אך זה רק מצד יצר הרע. ניתן לבצע אותה בקלות רבה, אין צורך בשום מאמץ. פשוט לובשים בגד מיוחד שאף אחד לא רואה מתחת לבגדים, מרגישים כמו עם גופיה ומקיימים ללא כל מאמץ מצווה ששקולה כנגד כל תרי”ג המצוות בכל רגע שעובר. הציצית מרמזת על תרי”ג המצוות ויש לה סגולות רבות להתחזקות. כל זה בגופיה מיוחדת שעולה כ20 שקלים. בהחלט שווה!
  2. מודה אני ונטילת ידיים – בכל בוקר כשקמים, עושים 2 פעולות חשובות שלוקחות ביחד פחות מדקה ומשפיעות לנו על כל היום. מודים לבורא שהחזיר לנו את הנשמה לאחר הלילה בו הנשמה שהתה מחוץ לגוף באמירת “מודה אני” (הנוסח נמצא בכל הסידורים). לאחר מכן נוטלים ידיים 3 פעמים בכל יד לסירוגין (יד ימין, לאחר מכן יד שמאל, כך 3 פעמים) ומברכים “על נטילת ידיים” (שוב, הנוסח נמצא בסידורים). הנטילה הזו מסלקת מאיתנו את הטומאה שהיתה בנו בלילה, בזמן שהנשמה היתה מחוץ לגוף.
  3. לבישת הבגדים – רבים לא יודעים זאת, אך ישנה דרך מאוד מסוימת להתלבש. ישנן הלכות לנעילת הנעליים, סדר נטילת ציפורניים, הלכות רחצה או התנהגות בשירותים ועוד הלכות רבות שהן בעיקרן רק שינוי ההרגלים להרגלים חדשים. שווה להתרגל לזה ולקיים מצוות מבלי לשים לב אפילו. ניתן למצוא את ההלכות המפורטות ב”שולחן ערוך” או בכל ספר הלכה. בקצרה, כשלובשים בגד או נועלים נעליים מתחילים קודם מימין ורק לאחר מכן שמאל. אם יש שרוכים, אז קושרים קודם את שמאל דווקא.
  4. גילוח במכונה כשרה – היום כמעט כולם מתגלחים במכונה בכל מקרה, אז אם עדיין אין לנו, כדאי לקנות מכונת גילוח כשרה (יש איסור חמור להתגלח עם סכיני גילוח) ולהשתדל גם עם המכונה לא ללחוץ יותר מדי חזק כך שהסכין לא יגע בעור הפנים כדי להימנע מאיסור העברת תער על הזקן. אם אנחנו כבר מתגלחים עם מכונה, נוכל פשוט לכווין לכך שאנו עושים זאת לשם מצווה. בנוסף יש הלכות שונות של תספורת, כמו כמה להשאיר מהפאות ואיפה בדיוק, איפה מותר להתגלח ואיפה אסור וכו’. רק צריך ללמוד את הדברים ואז זה יהפוך להרגל בלי מאמץ.
  5. מאכלים כשרים – היום יש את כל המאכלים שרק נרצה בצורה טהורה וכשרה. המחירים הם זהים והסופרים נגישים. אז מה בעצם אכפת לנו לקנות כשר? ואם ישנה אפשרות לכשרות גבוהה יותר כמו הבד”צים השונים, אנו רק נרוויח מזה. צריך לזכור שגם אם אנחנו קונים תמיד מוצר מסוים בכשרות רגילה ובאופן חד פעמי יש לנו אפשרות לקנות את המוצר בכשרות גבוהה יותר, זה בהחלט שווה את זה. זה לא הופך אותנו לצבועים או לרמאים. זה רק הופך אותנו ליהודים שהצליחו להדר בעוד מצווה ועשו צעד נוסף לכיוון ההתקרבות לקדוש ברוך הוא.
  6. לאהוב את הבורא – ישנן כמה מצוות שנעשות במחשבה, ועל כן ניתן לקיים אותן בכל זמן שהוא ובכל מצב. אחת מהן היא מצוות אהבת הבורא. כל מה שצריך הוא לחשוב על החסד העצום שהבורא עשה עימנו, שנתן לנו את החיים ואת כל העולם במתנה. המחשבה על כך שאנו אוהבים אותו היא מצווה חשובה מאוד בפני עצמה.
  7. תפילה – חז”ל תיקנו לנו 3 תפילות מסודרות בכל יום, אך למצוות התפילה עצמה אין כל זמן. ניתן להתפלל ולבקש מהקדוש ברוך הוא בכל רגע נתון. לא חשוב היכן אנו נמצאים ומה אנו עושים, בכל רגע ניתן להתחבר ולדבר עם הבורא, אפילו לדקה, ולבקש ממנו את מה שאנו צריכים או להודות לו על מה שנתן לנו. בנוסף אם נאמר פעמיים ביום – בבוקר ובערב את קריאת שמע (זה לוקח דקה וחצי בממוצע בקריאה איטית) נקיים מצווה חשובה ביותר.
  8. ואהבת לרעך כמוך – אם נעצור לרגע ונחשוב על כך שאנו אוהבים את הזולת כשם שאנו אוהבים את עצמנו, אז קיימנו את מצוות “ואהבת לרעך כמוך”. כמובן שאם נעזור לזולת בכל דרך שהיא, זה יהיה אפילו עוד יותר מהודר.
  9. לימוד תורה – למצווה הענקית הזו אין כל שיעור. מספיק שנאמר פסוק כלשהו, או איזושהי משנה קצרה כדי לקיים מצווה ענקית. בכל יום ניתן למצוא כמה דקות פנויות לצורך לימוד הלכות, משניות או אפילו לשמוע איזשהו דבר תורה ממישהו (לא חסרים אתרים שמספקים שיעורי וידאו מרתקים בנושאים שיעניינו אתכם). מחכים בתור לאנשהו? במקום להתעצבן בחוסר סבלנות, פשוט שננו פסוק, הלכה או משנה כלשהם שאתם זוכרים בעל פה שוב ושוב. אם יש באפשרותכם, ארגנו לכם ספרון קטן בנושא שמעניין אתכם בכיס ותשלפו אותו כאשר אתם בטלים ממעשה.
  10. לכווין לשם שמיים – הכוונה במצוות היא חלק בלתי נפרד מהן. בעזרת הכוונה אנו יכולים להפוך את כל סדר היום שלנו למצוות ללא הפסקה. כשאנו הולכים לעבוד למשל, אין בזה שום מצווה. אך אם נחשוב על כך שאנו הולכים לעבוד בכדי שתהיה לנו פרנסה לעבודת השם, או כדי לשמח בכסף את האשה והילדים, אנו מקדשים את העבודה שלנו והופכים אותה למצווה. בכל דבר גשמי ופשוט שאנו עושים ניתן למצוא את המצווה הטמונה בו. כאשר הדברים נעשים לשם שמיים, אותו סדר יום שאנו רגילים אליו הופך להיות לצרורות של מצוות בזו אחר זו.

חשוב לציין שכל מצווה חשובה בפני עצמה. אם למשל עוד לא זכינו לשמור שבת כראוי, ובמשך כל השבת הדלקנו וכיבינו את האור 100 פעמים. עדיין יש לנו אפשרות להימנע מלהדליק את האור בפעם ה101 וכך נזכה לקיים מצווה.

פעמים רבות אנו מתייאשים וחושבים שאם גם ככה לא הצלחנו לשמור שבת, אז אפשר לחלל את השבת על ימין ועל שמאל. אך זה כלל לא כך. הדבר דומה לנהג שדרס חס ושלום אדם, ואז הוא אומר לעצמו שגם ככה הוא כבר דרס מישהו, אז עכשיו הוא יכול לרצוח אנשים בלי חשבון. זוהי טעות לחשוב כך.

כל מצווה עומדת בפני עצמה וכך גם כל עבירה. לכן חשוב להבין שגם אם אין לנו שום קשר לשמירת מצוות, מספיק שנברך פעם אחת על מאכל כלשהו שאנו אוכלים, נקנה מוצר אחד בהכשר מהודר, נניח תפילין רק לדקה או נקיים כל מצווה אחרת שנראית לא חשובה כל כך, מספיק בזה כדי להרעיד עולמות ולהעביר אותנו ואת כל העולם לכף זכות.

שהשם יזכה את כולנו לקיים מצוות.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

22 תגובות על “10 מצוות שהכי קל בעולם לבצע, ועל כל אחת שכר עצום”

  1. אמנון בן צבי הלוי הגיב:

    תודה לך על שהיית צינור נפלא לאור השם שהגיע אלי דרכך. המאמר ש”קיבלתי” לאחר שהקשתי על “מאמר מקרי” מתאים בדיוק למה ששאלתי…
    זכית היום למצווה… מי יתן ותזכה לעוד רבות כאלה
    רב ברכות
    אמנון

    • תודה רבה אמנון,
      שמחתי לשמוע.
      שהשם יברך אותך ויתך לך את כל מבוקשך.

    • שלום הגיב:

      חצי מהרישמה אינן מצוות כלל. למד מהי ההגדרה של מצווה, תקנה, מנהג,
      מה זה לשם שמים? זו אמירה כללית
      מודה ונטילת ידיים??
      לבישת בגדים?
      המצאת מצוות חדשו ת מהר תבור

      • גם כשמקיימים את התקנות של חז”ל מקיימים מצוות. השם יתברך ציווה אותנו “ועשית ככל אשר יורוך” ו”לא תסור”. יוצא שכשאנו מקיימים את תקנות חז”ל אנו מקיימים את הציווי להקשיב לדברי חכמים. אם נטילת ידיים בבוקר אינה מצווה אז מדוע אנו מברכים “אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים”? אם הוא לא ציווה אותנו, אז אנחנו משקרים בברכה. אלא שבוודאי שזוהי מצווה.
        ובכלל, גם במקרה שהלשון לא כל כך מדויקת ותאמר שאלו לא מצוות, הרשימה הזו היא הלכות מתוך השולחן ערוך שחובה על כל יהודי לקיים. אז תקרא לזה איך שאתה רוצה, אבל המשמעות נשארת זהה.
        שתזכה להכתב ולהחתם לשנה טובה ומבורכת.

  2. חני הגיב:

    האתר שלך מקסים! למדתי ולומדת ואלמד בעז”ה.
    כתיבה עניינית ומעניינת.
    תודה רבה.

  3. אנונימית הגיב:

    רוב המצוות שכתבת לא מיועדות לנשים.
    אשמח לכתבה דומה המתאימה לנשים, כי היא נראית מחזקת מאד..

    • כמעט כל המצוות כאן מיועדות גם לנשים, חוץ ממכונת גילוח וציצית.
      אם כבר יש ביקוש למצוות לנשים, אז כדאי לדעת שיש מצווה אחת שהיא אחת המצוות הכי קלות לביצוע, אבל עם הכי הרבה יצר רע (מה שהופך אותה לאחת המצוות הכי קשות). המצווה היא צניעות. כל אשה הרי לובשת מדי פעם בגדים צנועים, גם אם זה לא מכוון (למשל בחורף, בארועים מסוימים וכו׳). אז מבחינה טכנית, אפשר לבחור ללבוש את אותם בגדים צנועים (וגם לקנות עוד בגדים כאלו) גם בימים רגילים. ישנם הרבה תירוצים והרבה יצר הרע (״חם לי, קשה לי, זה לא הטעם שלי, זה לא האופי שלי״ וכו׳), אבל כשצריך להתלבש בצורה מסוימת לעבודה, מדים לצבא או שאר תלבושות, אנחנו מסכימים ולא רואים בזה רע, אז אם אפשר לעשות את זה בשביל הבוס או המפקד, אז למה לא לעשות את זה בשביל אבא היקר בשמיים? מבחינה טכנית והגיונית זה הכי קל בעולם.

  4. אנונימי הגיב:

    האם הסדר בו מופיעות המצוות ברשימה הוא גם סדר החשיבות?
    דהיינו, האם לבישת ציצית (מס’ 1) חשובה יותר משמירת כשרות (מס’ 5) ?
    תודה.

    • לא סידרנו את המצוות לפי החשיבות.
      אנחנו גם לא מתיימרים לדעת את סדר החשיבות, כי אי אפשר לדעת שכר של מצוות או חשיבותן.
      צריך לדעת שלבישת ציצית זה לא חובה (רק אם לובשים בגד של 4 כנפות צריך להטיל בו ציציות), אבל היא נחשבת לאחת המצוות החשובות כי היא מגנה על האדם ומזכירה לו את כל המצוות (כפי שאומרים בפרשת ציצית). לכן הרבה פעמים נותנים ציצית לאלו שרוצים לחזור בתשובה. כי לא צריך להתאמץ, רק לובשים את זה ומקיימים מצווה עצומה שמסוגלת לחזק ולהביא לשמירת כל המצוות.
      הכשרות לעומת זאת זה חובה, כי אם אדם יאכל דברים לא כשרים אז הוא עובר על כמה איסורי תורה. בנוסף הוא מטמא את הנפש שלו ומביא לטמטום הלב (מה שאוטם את הלב שלו מלהתקרב להשם יתברך).
      לכל מצווה יש את החשיבות המיוחדת שלה, את הסגולות ואת הייחודיות שלה. כל מצווה שנוכל לקחת על עצמנו ולקיים תעשה לנו רק טוב.

  5. אין עוד מלבדו הגיב:

    אשרייך! מאוד אהבתי את האתר והכתבה! יישר כח

  6. חיים הגיב:

    כבד את אביך ואת אמך,היא מצוות עשה דאורייתא, לעניות דעתי
    המצווה הכי חשובה שניתנה לנו במעמד הר סיני .הייתה אמורה להיות
    6 הייתה אמורה להיות הראשונה . השניה כבד את,,,כפי שציינתי.
    ומ”ס 1 במקום 8 דעתי בלבד.

    • שלום חיים,
      כפי שכבר כתבתי המצוות לא מסודרות לפי סדר החשיבות (שאנחנו בוודאי לא מתיימרים לדעת איזו מצווה חשובה יותר ואיזו פחות). הדגש היה על המצוות הקלות שאפשר לבצע כמעט ללא מאמץ ולא על החשיבות שלהן. לכן מצוות כיבוד הורים לא כל כך שייכת, כיוון שזו אחת המצוות הקשות ביותר לביצוע (שגם אם אדם מכבד את הוריו בכל כוחו, מכל מקום הוא מחסיר מהם לפעמים ועסוק בענייניו ומצער אותם באופן כלשהו אולי אפילו בלי להתכוון.

  7. רון הגיב:

    תרומה לעניים לא ברשימה
    חז”ל לא אמרו שזה שקול כנגד *כל* המצוות?

    • שלום רון,
      כתבנו לעניין מצוות קלות לביצוע. תרומה לעניים זה בוודאי חשוב מאוד וחובה על כל יהודי לקיים זאת, אלא שלא בטוח שזה נחשב לקל כל כך למי שלא התרגל לזה.
      מי שלא רגיל לתת עלול למצוא את זה קשה, וגם לא תמיד יודעים מיהם עניים אמתיים ולמי כדאי לתת, וגם יש בזה המון דקדוקים שצריך לתרום לפי כבודו וגם לפי צורך אותו עני ויש עניין של מעשר וחומש וכו׳.
      רק נזכיר שלא התיימרנו לכתוב את כל המצוות החשובות או הקלות, רק ניסינו ליצור רשימה קטנה שכל יהודי יכול לקחת ממנה בקלות דברים שהוא יכול להוסיף על עצמו בתור בונוס כמעט ללא מאמץ.

  8. אוסנת אוריה הגיב:

    תודה רבה מקרב לב איש יקר החכמתי ממאמרך הצנוע והטוב שהקבה ימלא כל משאלות ליבך לטובה שתוודא לחיים ארוכים שתצליח בכל מעשי ידייך ושהשם יתברך יצליח את דרכיך.
    כל כך מחכימה ונהנית מהתכנים באתר שלך.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מדהים אפילו אני שומרת תורה ומצוות מלידה מאוד למדתי מזה אני מתרשלת בנטילת ידיים בבוקר ועכשיו אני בעזרת השם אקח זאת יןתר ברצינות
    תודה ע-נ-ק-י-ת!!
    שהקבה יברך אותך על פועליך הטובים
    רק היום התוודעתי לאתר הזה

  10. לילך הגיב:

    תודה רבה

  11. דקל הגיב:

    נהדר ומרגש !!
    תודה

  12. יעקב הגיב:

    מדהים תודה רבה
    יש גם מצוות עשר זכירות שאדם חייב לזכור כל יום וגם ברכת אשר יצר כשיוצאים מהשרותים שהם נראים מצוות קלות מאוד

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    תודה ענקית
    מאמר קצר קולע ובעיקר מועיל ושימושי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים