בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

מחשבה יוצרת מציאות – פרשת ויצא

ראובן פיזנטי | ז׳ בכסלו ה׳תשע״ו | פרשת ויצא

לאחר שיעקב עורך הסכם עם לבן שכל הצאן הנקודים והטלואים שייוולדו יהיו שכרו, הוא מפצל פצלות במקלות ושם לפני הצאן בבואן לשתות. בעקבות כך נולדים בצאן עקודים, נקודים וטלואים, כיוון שזה מה שהצאן ראו מול עיניהם. רואים מכאן שיש קשר ישיר בין הדבר שהצאן רואים בזמן הייחום לבין מה שנולד להם. תמונה בראש או מחשבה יכולות להפוך למציאות ממשית ולקבוע כיצד ייראה הצאן הנולד.

התורה לא לחינם מאריכה בעניין הזה. העניין הזה מלמד אותנו על דרך ההתבוננות לכל החיים שלנו. צריך לדעת שישנו קשר ישיר בין הדברים שאנו קולטים מבחוץ דרך החושים לבין המחשבות שלנו. בנוסף ישנו קשר ישיר בין המחשבות שלנו לבין המציאות שמתממשת מול עינינו בפועל. ויוצא שאפשר לקבוע את המציאות ממש.

אדם רואה דברים או שומע דברים, ואותם דברים משאירים עליו רושם. לאחר מכן הדבר הופך למחשבה. ויש מחשבות רבות שחולפות אצלנו, חלקן שגרתיות וחלקן מטורפות לחלוטין, חלקן רק עוברות וחלקן משאירות אצלנו רושם חזק. וכולן בסופו של דבר באות להתגשם במציאות בצורה כזו או אחרת, אלא שלא תמיד אנו רואים את הדבר ולפעמים ההשפעה של אותה מחשבה היא קטנה. אבל ככל שהמחשבה תהיה עצמתית, ברורה וחזקה יותר, כך היא תהפוך למציאות ממשית יותר.

ובאמת מובן הדבר שהצאן של לבן ראו מחזות רבים, ולכן מדוע שהצאן הנולדים יצאו דווקא נקודים וטלואים? וגם באותו רגע שראו את המקלות, הרי גם ראו המון דברים אחרים שהיו שם מסביב ומדוע ייחסו חשיבות דווקא לאותם מקלות שיעקב פיצל?

אלא שהתורה מבארת לנו שזה היה בזמן הייחום שלהן, ואותם מקלות היו דבר לא שגרתי, וכפי שרש”י מבאר שנרתעו לאחוריהן ואז בא הזכר ורובעה. יוצא שאותן מקלות השאירו עליהן רושם גדול ולא היו מחזה רגיל שסתם חולף במחשבות. זה היה מחזה עצמתי מלווה ברגש חזק שנחקק, וכל זה בזמן יצירת הולד.

את הרעיון הזה כל אנשי הפרסום יוכלו ללמד אותנו. כאשר הם רוצים שנקנה מוצר מסוים, אז הם יביאו לנו תמונה בולטת וייחודית עם צבעים בולטים ומושכים שתעשה עלינו רושם חזק ותיחקק במחשבות שלנו. ככל שניחשף יותר לאותה התמונה וככל שההשפעה שלה תהיה חזקה יותר, כך היא תעשה רושם חזק יותר במחשבות שלנו. ככל שהמחשבה הזו תהיה מצויה אצלנו ותהיה חזקה יותר, כך היא תהפוך למציאותית יותר. כך הדבר יוצא מהכוח אל הפועל ואז פתאום מאות אלפי אנשים בוחרים במוצר מסוים כי יש להם דחף עצום לקנות אותו והם בטוחים שהוא הטוב ביותר.

עלינו לעשות השתדלות מרבית לשלוט על המחשבות שלנו. צריך לדעת שבכל רגע אנו קולטים מיליארדי פרטים שלרוב אנו כלל לא שמים לב אליהם. כל אלו מחלחלים לתוכנו והופכים למחשבות ורצונות לעתיד. אם לא נגביל את אותן מחשבות ונכניס את המחשבות הרצויות לתוכנו בצורה מכוונת, אז כל אותן מחשבות אקראיות ובלתי נשלטות ייקחו פיקוד על חיינו ויהפכו למציאות.

לכל אדם עוברות מחשבות בראש בכל רגע. לפעמים אנו מרגישים נוח וקל יותר פשוט לתת למחשבות לזרום בלי לנסות להכריח מחשבה מסוימת או לאלץ את עצמנו לחשוב בצורה מסוימת. אבל בצורה כזו אנו נותנים פתח למחשבות אחרות שאין לנו שום שליטה עליהן והן אלו שיחליטו כיצד המציאות שלנו תיראה. הצאן ראו את המקלות שפיצל יעקב, וזה מה שקבע כיצד הוולד שלהם ייראה.

תארו לכם בכמה דברים אנו נתקלים בכל רגע שקובעים לנו כיצד החיים שלנו ייראו. לפעמים אותם דברים הם מועילים וטובים ומעצבים לנו מציאות יפה לעתיד, אבל לפעמים זה להפך. אי אפשר לסמוך על כך שהדברים האקראיים שמזדמנים לחיינו הם טובים, אלא צריך לפעול כדי לעצב את העתיד שלנו. עלינו לעשות כל שביכולתנו להתאמץ להכניס מחשבות רצויות ולחשוב עליהן בצורה מבוקרת.

כמובן שזה לא פשוט ואי אפשר לעשות את זה במשך כל היום ללא הפסקה, אבל גם אם נתחיל בחצי דקה מפעם לפעם של מחשבות טובות ומבוקרות של הדברים הרצויים שברצוננו למשוך לחיינו, זה כבר יעשה שינוי עצום. לאט לאט נוכל להרגיל את עצמנו לשלוט יותר על המחשבות וכך להביא למציאות טובה יותר.

מעבר לזה ישנו פתרון איך להכניס מחשבות טובות לתוכנו גם בלי להתאמץ ולאלץ את עצמנו לחשוב עליהן. אפשר לתת למחשבות טובות להיכנס בצורה טבעית בלי הרבה מלחמות. ואת זה לומדים מיעקב אבינו, שעיצב את הסביבה המתאימה, כך שהמחשבות יגיעו אל הצאן באופן אוטומטי לאחר מכן.

כל מה שצריך זה לעצב את הסביבה שלנו למציאות שאותה אנו רוצים להשיג. כאשר נביא את כל הסביבה לרצונות שלנו ונתאים אותה לשאיפות שלנו, נקבל מעין פרסומות לדברים שאנו רוצים שיתנו לנו כוח להשיג אותם.

כשאדם למשל יושב כל היום בכולל בין אברכים, זה נותן כוח וחשק ללמוד תורה ואז המחשבות שנכנסות הן באופן אוטומטי מחשבות שקשורות לתורה גם בלי שנתאמץ לכך. כשאדם מצוי בין חברים ישרים וטובים, אז באופן אוטומטי גם הוא מושפע מהם.

בדרך כלל על פי טבע, אדם שמסתובב כל היום בשכונת פשע יהפוך כנראה לפושע, או לכל הפחות יסתובבו לו מחשבות רבות של פשיעה. ואדם שיסתובב עם חליפה עם רכב יוקרתי צמוד ומשרד מפואר, יוכל להתעשר בקלות יותר מאחרים, גם אם בהתחלה רק השאילו לו את כל אלו ולא היה לו שום ממון משל עצמו. כי בהתאם למקום בו האדם נמצא כך המחשבות נגררות. כמו תמונה של פרסומת שאנו רואים ברחוב, או כמו הפצלות שפיצל יעקב אבינו במקלות שראו הצאן.

הרי אדם לא יכול לחשוב על משהו שאף פעם לא ראה או על משהו שלא השאיר עליו רושם מעולם. המחשבות הן שילוב של תמונות מהחיים. כמובן שישנן מחשבות בדיוניות יותר שלוקחות את הדברים ומפתחים אותם לדברים דמיוניים ולא הגיוניים, אבל הכל מורכב מתוך דברים שאנו מכירים שקלטנו בעבר דרך החושים.

אם אדם ראה פעם פיל בגן חיות ובהזדמנות אחרת הוא ראה מישהו צועק וכועס, אז בקלות הוא יוכל להגיע למחשבה מוזרה בה פיל כועס וצועק. כי הוא יודע מה זה פיל והוא יודע מה זה כעס ואז הוא לוקח ומשלב את הדברים. אבל לא יתכן שאדם יחשוב על דבר שאין לו שום בסיס במציאות ולא ראה שום דבר שדומה לו. אדם שאף פעם לא ראה פיל ולא יודע שקיימת חיה כזו לא יוכל להכניס פיל למחשבות שלו.

ככל שהאדם קלט את הדבר ליותר פעמים ובאופן יותר חזק על ידי החושים, כך זה ישפיע יותר על המחשבות. גם אם אדם ראה פיל, אבל זה היה לפעמים בודדות בחייו בצורה סתמית ללא רושם חזק, אז הסיכוי של זה להיכנס למחשבות הוא קלוש. לעומת זאת, דבר שנמצא סביבנו בתדירות גבוהה ומשאיר עלינו רושם, יהיה מצוי הרבה יותר במחשבות שלנו.

כך נבין שאם נקיף את עצמנו בסביבה תומכת שאנו מעריכים ורוצים להידמות להם, אז נוכל להפוך את זה למציאות של חיינו. אדם שירגיל עצמו להיות בבתי מדרשות ישמח וייהנה מלימוד התורה הקדושה. אדם שיקיף את עצמו בחברים יראי שמיים ירגיש צורך עז לקיים מצוות. אדם שישתתף בשיעורי מוסר יתאווה להפוך לצדיק. הדברים האלו נותנים צימאון גדול ומעצבים את הרצונות, הרגשות והמחשבות שלנו.

אדם יכול לשים אצלו בבית ספרי קודש, תמונות של צדיקים, מאמרים של חז”ל וכו’, וכך יקיף את עצמו בדברי קודש וירצה להתחבר אליהם. אבל אם למשל אדם יניח אצלו במטבח איזה מאכל שנראה טעים ומריח נהדר, אבל רק שהוא לא כשר, אז אמנם הוא יוכל להתגבר ולא להתפתות לאכול אותו אם הוא מספיק חזק. אבל הדבר ברור שזה יהיה כל היום במחשבות שלו. כי אדם חושב על מה שנמצא בסביבתו.

יש אנשים שחושבים שהם אוהבים לעשות עבירות כי כך האופי שלהם והם בטוחים שאנשים יראי שמיים סובלים ומוותרים על תענוגות העולם. אבל האמת היא שאותם אנשים אוהבים את העבירות כי כך התרגלו וכך הסביבה שלהם נוהגת ולכן זה מה שיש להם בראש. הם בטוחים שאי אפשר בלי טלוויזיה ושבית ספר מעורב זה דבר הכרחי. אבל כל זה בגלל שכך גדלו והם לא מכירים דרך אחרת.

אנשים יראי שמיים לעומתם מוקפים בסביבה שונה לגמרי ובמחשבות שונות ולכן תענוגי העולם שלהם הם שונים. הם לא מרגישים הפסד או ויתור, אלא שמחה והנאה. זה כמו שבארץ אחרת יש מנהגים אחרים ואוהבים דברים שונים. הם לא עושים את זה בלית ברירה מתוך אילוצים, אלא כי כך גדלו ומבחינתם הם בטוחים שזה הכי טוב.

פעם למשל ילדים היו אוהבים ספרים והיום כשיש טלוויזיה אז קשה יותר להתחבר לזה. ילדים פותחים ספר לא מצליחים להתרכז בכלל. הם מחפשים את התמונות המהירות ואת קולות הרקע. וכך הם חושבים שספר זה דבר משעמם וזה עינוי בשבילם שמכריחים אותם לקרוא. אבל אותם ילדים של פעם לא הרגישו סבל ואפילו היו יותר מאושרים מאלו של היום, ובוודאי עם פחות הפרעות קשב וריכוז. הם נהנו לקרוא ספרים והיה לזה ערך אדיר עבורם. הכל תלוי במה שמרגילים אותם.

לפעמים אדם חושב על דבר מסוים שמעולם לא חשב עליו בעבר. זה קורה בעיקר כאשר הוא לומד דבר חדש שלא ידע בעבר או רואה דבר מסוים בפעם הראשונה בחייו. פעמים רבות קורה שלאחר מכן אותו דבר מופיע שוב ושוב במציאות של חייו. כי ברגע שהוא הכניס את זה למחשבות שלו, אז פתאום זה הופך למציאות ממשית.

כמה פעמים קרה שחשבנו על אדם מסוים ואז פתאום פגשנו אותו באותו יום למרות שלפני כן לא ראינו אותו כמה שנים? כמה פעמים קרה שהתנגן לנו שיר בראש ולאחר מכן שמענו אותו “במקרה” מהבית של השכן? כמה פעמים קרה שסיפרו לנו על תופעה מסוימת שמעולם לא נתקלנו בה, ואחר כך ראינו את אותה תופעה שוב ושוב מסביבנו? המציאות שלנו מעוצבת על פי תפיסת העולם שלנו. העולם החיצוני מורכב ממה שנמצא בעולם הפנימי שבתוכנו.

כל זה מלמד אותנו כמה עלינו להקפיד לחשוב מחשבות טובות, להכניס רצונות איכותיים, לעצב את הסביבה בצורה בררנית ולדאוג שהכול סביבנו יתנהל בצורה מתוקנת וטובה ככל שניתן עד כמה שזה תלוי בנו. אדם שרואה תמונה לא טובה יתקשה להוציא אותה מהראש. אדם שחווה דבר לא טוב מקבל רושם מאותה חוויה.

אנחנו מוכרחים לשמור על העיניים ממראות אסורות, לשמור על האוזניים מלשון הרע ולדאוג לשמור ככל שאפשר על כל מה שנקלט דרך החושים שלנו, שהכול יהיה בהיתר ובצורה טובה. יש דברים שאינם תלויים בנו, אבל לפחות את אותם הדברים שנמצאים בשליטתנו נוכל לעצב. כל אלו יביאו מציאות טובה יותר לחיינו, את אותה המציאות שאנו רוצים להכניס לחיים.

אם מישהו רוצה שהצאן יצאו נקודים וטלואים, אז הוא יכול לתת לדברים לקרות מעצמם ואז הסיכוי הוא אחד למיליון. אבל אם הוא ייקח יוזמה ויפעל לשינוי הוא יוכל להגדיל את הסיכוי הרבה יותר. אם הוא יעצב את הסביבה עם מקלות מפוצלים אז זה יהפוך למה שהצאן רואים ומכאן זה יהפוך למציאות ממשית. זה לא פועל מהיום למחר, אבל עם מעט זמן וסבלנות אפשר לראות את השינוי. אפשר להכניס כל דבר שאנו רוצים לחיינו, רק צריך לעצב את הסביבה בהתאם ולחזק את המחשבות שלנו באותו כיוון שאנו רוצים ללכת. השם יזכה אותנו לשלוט על העולם הפנימי שלנו בשלמות, וכך נזכה לעצב את העולם החיצוני שלנו בצורה הטובה ביותר עבורנו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים