בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

איך להפוך אויב לאוהב – פרשת וישלח

ראובן פיזנטי | ט׳ בכסלו ה׳תשע״ב | פרשת וישלח

יעקב שולח שליחים לעשו לפייסו, אך הם מודיעים לו שעשו בדרכו אליו ופניו למלחמה. יעקב חושש לחייו ולחיי משפחתו, שהוא יודע שעשו רוצה להרוג אותו. המתח גובר ויעקב ירא מעשו מאוד, הוא מחלק את העם ומתכונן למלחמה מול אחיו. לאט לאט עשו מתקרב, ואז כאשר המתח בשיאו עשו רץ לקראת יעקב, הם נפגשים ואז… מתחבקים ומתנשקים, מחליפים כמה מלים ועשו שב לו לדרכו.

וצריך להבין מה בדיוק התרחש כאן. איך פתאום הכל השתנה וקיבלנו סוף מפתיע כזה? איך יתכן שעשו שרצה להרוג את יעקב ופניו היו למלחמה שינה פתאום את פרצופו והחליט לעשות שלום? איך כל כך בקלות הוא מפנה את מקומו והולך לדרכו?

כדי להבין את התשובה לשאלות האלו, אנו צריכים להבין שהעולם שלנו אינו מנוהל על ידינו, אלא על ידי השם יתברך. אמנם כולנו יודעים היטב לומר שהכול מלמעלה, אבל אנחנו לא באמת חיים ונושמים את המציאות הזו. צריך לשכוח מכל מה שאנו מכירים, לנסות לבטל את כל העלילות הגשמיות שאנו רואים בעיניים, ובאמת להפנים שרק השם יתברך שולט והוא זה שמסובב את הכל.

כאשר מישהו מעצבן אותנו, אנו כועסים, נלחמים או מנסים לפתור את הבעיה עם אותו אדם. כאשר משהו לא הולך, אנו מחפשים את הגורם המוחשי שעוצר אותנו. אנו מנסים לפתור את הכל בדרכים גשמיות מבלי התחשבות במי שמנהל את הכל מלמעלה. ולכן מטבע הדברים כשמישהו מיצר לנו, אנו מרגישים שאנו רוצים לנצח את אותו אדם, לנקום בו ולהעמיד אותו במקום. אנו כלל לא מבינים שאותו אדם הוא בסך הכל שליח שעושה את רצונו של השם יתברך.

אך ישנה דרך נוספת, הרבה יותר יעילה וטובה להתמודד עם בעיות. כאשר מישהו רוצה להזיק לנו, אנו יכולים לפנות אל השם יתברך שיסדר את המצב. לא פעם אנשים שרוצים ברעתנו יתגלו כאנשים אוהבים שיכולים לעזור לנו בדרכנו, לאחר שבמקום להפנות את תגובתנו אליהם החלטנו להפנות אותה אל הקדוש ברוך הוא. לא רק שהם לא יזיקו לנו, אלא אדרבה, הם יעזרו ויבואו לטובתנו.

כאשר האישה או הבעל מאשימים, ההורים כועסים, החברים מפנים גב, האויבים מתחזקים או שיש לנו חשש מכל אדם אחר שרוצה ברעתנו, אז במקום להגיב בעצבנות או לזרוק מלים לא יפות לאוויר, ניתן פשוט לפנות למי שמנהל את הכל מלמעלה.

בדרך כלל לאחר שיחה קצרה עם הקדוש ברוך הוא ניווכח פתאום שהמצב לא נורא כמו שחשבנו, ופתאום נראה איך שדברים מתחילים להסתדר מעצמם. פתאום עשו הרשע מחבק ומנשק, והולך לו כדי לפנות לנו את דרכנו.

השיטה עובדת לא רק על אנשים, אלא גם כל בעיה או צרה שאי פעם נתקל בה, ניתנת לפתרון פשוט. לא פתרון שיוצא מתוך השכל שלנו ומסדר דברים בצורה גשמית, אלא פתרון שכלל לא חשבנו עליו, בו כל המציאות משתנה. פתרון שהקדוש ברוך הוא מסדר אותו במיוחד בשבילנו.

מטבע האדם הוא מנסה תמיד להרגיש בשליטה. ואז כאשר מגיעים למצבים שנמצאים מעבר לשליטתנו, אנו פתאום מרגישים חוסר אונים מתוך הבנה שאין לנו סיכוי להצליח. האדם בוחן במחשבה את כל הפתרונות האפשריים, וכאשר הוא מגיע למסקנה שאין שום פתרון, אז הוא מרים ידיים בחוסר תקווה ומתייאש. הוא בטוח שאי אפשר לפתור את הבעיה והוא תקוע במקום לא טוב.

אבל צריך לזכור שהשם יתברך הוא שמכוון את העניינים. הוא הביא את אותה בעיה והוא זה שיכול להעלים אותה בכל רגע. גם אם הדבר נוגד לחלוטין את ההיגיון וגם אם אין שום תקווה באופק, מכל מקום זה רק לעיניים הגשמיות שלנו. אבל להשם יתברך שום דבר לא קשה והוא יכול לסדר לנו את הכל ברגע. המצבים הבלתי ניתנים לפתרון בשבילנו הם קלי קלות בשבילו.

לכן במקום לנסות להרגיש בשליטה ולחשוב יום ולילה על פתרונות גשמיים, אפשר פשוט לפנות לקדוש ברוך הוא בתפילה, לחזק את האמונה ולסמוך עליו שיסדר לנו את הבעיות.

לפעמים מרוב שהדברים נראים מסובכים, אנחנו אפילו לא טורחים להתפלל עליהם. וגם אם כבר הגענו למצב של תפילה, אז אותה תפילה תהיה מתוך ייאוש ומתוך מחשבה שהדברים לא יכולים להסתדר ואין שום פתרון. יש דברים שעל פי טבע הם בלתי אפשריים, יש דברים סבוכים שאין להם שום אפשרות, יש דברים שתלויים באנשים או בדברים חיצוניים שאין לנו עליהם שליטה וכו’.

אבל כל זה רק מהצד המוגבל שלנו. בשביל השם יתברך אין שום דבר קשה והכל אפשרי. עלינו לזרוק את השכל, את המוסכמות, ההרגלים וכל הכללים והמוגבלויות שאנו מכירים, ופשוט להתפלל מעומק הלב ולבטוח בהשם שיסדר את כל העניינים לטובתנו.

פעמים רבות לאחר שנעשה זאת, ניווכח שפתאום הדברים מסתדרים בצורה פלאית. מה שהיה נראה לנו כטרדה רצינית ומכשול שאי אפשר לעבור, פתאום מסתדר מעצמו.

פתאום אלו שבאו להזיק לנו נהפכים לאוהבים שלנו. פתאום מגיעה איזו בשורה טובה שמשנה את כל התמונה. פתאום מבזיק במוחנו רעיון שכלל לא חשבנו עליו קודם לכן. פתאום מרגישים ש”מאין יבוא עזרי”, שמתוך ה’אין’ הבלתי נודע והלא ברור, המקום שכלל לא חשבנו עליו ולעולם לא היינו מעלים על דעתנו, דווקא משם פתאום הכל מסתדר.

שנזכה לחזק את האמונה, לבטוח בהשם יתברך ולתת לו לסדר את כל הבעיות שלנו, כך שהוא יסדר לנו את כל מה שצריך בצורה הטובה ביותר עבורנו.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים