בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

טוב וכל יכול

לכל השאלות בענייני אמונה
י׳ במרחשוון ה׳תשפ״ד | שם השולח: אריה כהן

טוב וכל יכול לכאו’ לא יכול להסתדר ביחד כי אם הוא טוב וכל יכול אין שום סיכוי שיעשה בריאה לא מושלמת שתגרום אפילו לאדם אחד אפילו פעם אחת טפה של אי נוחות א”כ מוכרח שאחד משניהם לא נכון וכעת להגיד שהוא רע לא מסתבר מוכרח להגיד שהוא מוגבל.
מכיוון אחר כל חשבון שתגיד שיש להשי”ת לעשות כך ולא יותר טוב מצביע על הגבלה של הבורא כי זה אומר שהוא מחויב לסיבה הזאת ולא יכול אחרת הרי שהוא מוגבל.
מחכה להודאה או לתשובה מספקת.

תגובה אחת על “טוב וכל יכול”

  1. שלום אריה,

    באמת הבריאה היא מושלמת לחלוטין. ורק שמנוקדת המבט שלנו אנו רואים מוגבלות.
    השם יתברך הוא אינו מוגבל כלל, וכל מה שאנו מזכירים אותו ומדברים עליו זה רק מתוך ההנהגה כלפינו, ששם יש מוגבלות. ולצורך משל, אם איזה פרופסור גאון יצטרך ללמד ילד בן ארבע משהו, אז הוא יגביל את עצמו לצורך אותו ילד קטן. או אם אדם חזק בעל כוח רב ירצה לכתוב איזה משהו, אז הוא ילחץ בעדינות על העיפרון ויגביל את הכוח שלו לצורך תוצאה טובה. ואם כעת ננסה ללמוד על הכוח של אותו אדם מתוך מה שכתב או על החכמה והידיעות של אותו פרופסור מתוך מה שהוא לימד את הבן שלו, אז נטעה לחשוב שהם חלשים ופחותים. אבל באמת כל זה רק מתוך הנהגה מכוונת כלפי המקבל. בהתאם לכוח של המקבל, כך המשפיע נותן.
    אדם מדבר לבן הקטן שלו בצורה מסוימת, לבן הגדול יותר בצורה יותר בוגרת, לחברים בוגרים בצורה יותר בוגרת וכו׳. כל זה לא מצד מוגבלות מצדו, אלא מצד שהוא נותן בהתאם למה שהמקבל מסוגל לקלוט ולהבין.
    כך להבדיל, השם יתברך הוא טוב מוחלט, והוא ברא אותנו מוגבלים, וכעת מתוך המצב הוא נותן לנו את הטוב בהתאם למוגבלות שלנו. והכאב שאנו מרגישים הוא גם בעל תפקיד חשוב, כי הוא שמדריך אותנו לסור מהרע ולהתקרב אל הטוב.

    בקשר לעניין השני שהזכרת, זה שוב הסתכלות שלנו. הלוגיקה זה משהו שנברא פה בעולם הזה, השם יתברך הוא מעל הלוגיקה וחוקי העולם לא חלים עליו כלל. הוא לא מחויב לסיבה הזאת, אלא שהוא ברא את הסיבה הזאת. וכך אפילו לגבי המצוות, שהוא לא נתן אותן בהתאם לחוקי העולם, אלא שהוא נתן אותן בגזרת מלך, וכמו בלי שום טעם. ורק לאחר שנתן אותן, ברא את העולם בהתאם להן, שחוקי העולם, הטבע וההיגיון יתאימו לתורה הקדושה. לכן המדרש אומר שהסתכל בתורה וברא את העולם. שהתורה נבראה לפני כן והעולם שאנו מכירים בנוי על פי התורה, לאחר שהיא עצמה נבראה בהתאם לרצון השם וללא שום מוגבלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים