בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

ישראל מעל המזל – פרשת ואתחנן

ראובן פיזנטי | ט״ו באב ה׳תשע״ב | פרשת ואתחנן

משה רבינו מזהיר את עם ישראל לא לעבוד לשמש, לירח ולכוכבים. הוא מוסיף ואומר (דברים ד’, פסוק יט’): “אשר חלק השם… אותם לכל העמים תחת כל השמיים”. ולכאורה איך יתכן שהשם חלק אותם לכל העמים? הרי גם הגויים מצווים לא לעבוד עבודה זרה, שזו אחת משבע מצוות בני נח. אז איך השם חלק אותם לעמים וכאילו נשמע שהדבר מותר?

אלא שעד היום אנו רואים כמה נפוץ לעבוד את השמש, הירח והכוכבים, גם ללא עבודה זרה ממשית. שיש עבודה זרה שבה אנשים מאמינים שכאילו השמש, הירח והכוכבים הם השולטים בעולם, כאילו שהם ח”ו סוג של אלוה. אבל יש דבר שאינו בגדר עבודה זרה ממש, שלא סוברים שיש להם כוחות אלוקיים, אבל יחד עם זאת מייחסים להם כוח רב, שכאילו הם אלו שקובעים את המזל. וזוהי העבודה של הגויים.

בימינו למשל גם הגויים כבר קיבלו מעט שכל וכמעט לא משתחווים להם או שחושבים שהם אלו שבראו את העולם. לא מתייחסים אליהם בתור עבודה זרה ממש, אבל יחד עם זאת המונים עדיין עובדים אותם. מזלות וגורלות, תאריכים מיוחדים, תקופות, אסטרולוגיה ושאר דברים בסגנון נקבעים על פי השמש, הירח והכוכבים.

הקדוש ברוך הוא חקק בבריאה השפעה של כוכבים מסוימים שעל פיהם נקבע מזל של בן אדם. כך גם התקופות השונות הנקבעות בהתאם לזמן בחודש ובשנה על פי השמש והירח קובעות את מזל האדם. ויש אנשים שחיים את חייהם על פי המידע הזה. אך משה רבינו מזהיר אותנו: אמנם זה נראה מאוד מפתה ללכת לחקור את המזל, אולי גם לראות מה צופן העתיד או ללמוד דברים על עצמנו דרך מערכות השמיים, אבל עם כל הפיתוי, צריך להבין שעל אדם יהודי המערכות האלו לא קובעות.

כדי להבין את הדברים, קודם כל נבין מהו אותו “מזל” שאנו מדברים עליו. כי יש הרבה סוגים של דברים מיסטיים שונים שאנשים מתפעלים מהם מאוד, וצריך להבין את עניינם. צריך לדעת שרוב ענייני המזל שאנו נתקלים בהם, מבוססים על נוכלות גמורה. שמנצלים את תמימות האנשים כדי לעשות על זה כסף, כבוד ושאר טובות הנאה.

וכמו שמפרסמים “הורוסקופ” על פי שניים עשר מזלות, וכותבים על כל אחד מהם מה יתרחש אתו באותו שבוע וכדומה. והדבר ברור שכל מי שיחשוב על זה מעט, מיד יגלה את התרמית. שהרי ישנם רק שניים עשר מזלות, ואם כן יוצא שכשמונה אחוז מכלל האוכלוסייה שייכים לאותו מזל וכאילו חווים את אותם הדברים בדיוק.

ולמשל אם אומרים שתהיה השבוע הצלחה בתחום הכספי, אז כאילו ששמונה אחוז מכלל האנשים יחוו הצלחה בתחום הכספי. והדבר ברור שכל אדם חווה בכל שבוע גם הצלחות וגם כישלונות בתחום הכספי, וגם בכל תחום אחר. ורק שמובאים דברים כלליים שיכולים להתאים לכולם, והאדם עצמו עם האמונה שלו בדבר ועם הדמיונות המפותחים, מנסה להשלים את הדברים כך שיסתדרו.

אז יכול להיות שפיטרו אותו מהעבודה, שחסמו לו את כרטיס האשראי, שהוא נכנס לחובות מטורפים, אבל יחד עם זאת המוכר עשה לו הנחה של חצי שקל, אז הוא בטוח שהנה צדקו והוא זכה להצלחה בתחום הכספי. הדבר טיפשי לחלוטין, אבל אנשים רבים ממשיכים לקרוא ולהאמין לשטויות האלו, מתוך מחשבה שהם נכונים.

וכך עושים רבים אחרים, שישנם כל מיני אנשים שמתיימרים להיות “מגידי עתידות”. שקוראים בקפה או בכף היד, שמתקשרים עם רוחות, שחוזים בכוכבים וכו’. ויש אפילו כאלו שמכנים את עצמם “רבנים” ועושים את זה כאילו שזה “כשר”.

וכך אותם אנשים אומרים דברים כלליים, שלרוב הם מסתדרים. ואז כל אדם יוצא משם וחושב איך שקלעו “בול”. הוא מתפעל ואומר לעצמו “זה בדיוק אני!”, “איך הוא יודע?”. ומובן שישנם גם דברים שלא קלעו ולא מסתדרים כלל, אבל בוודאי שאנשים לא יחזרו לשם לבקש את כספם בחזרה וכדומה.

הרי ישנם רבים שהלכו כדי לברר למשל על מציאת זיווג, על פרנסה או על זרע של קיימא, והבטיחו להם, אבל יחד עם זאת לא קרה שום דבר. אז תמיד אפשר לתרץ, שכאילו היה צריך לקרות וברגע האחרון זה נמנע, או שאפשר להאשים כאילו שהם עצמם עשו משהו לא בסדר וכדומה. בקיצור, אין לזה שום מחויבות.

בנוסף לזה, צריך לקחת בחשבון שגם האדם עצמו מסייע בקביעת ה”מזל” שלו. כי כאשר אדם מאמין בצורה חזקה בדבר מסוים, הוא מביא את זה להתגשם במציאות. וכך יוצא שכאשר מגיעים לאדם שנחשב “רוחני” ו”מיסטי”, אז באים בצורה קשובה ומקבלת, שכל מילה שתצא לו מהפה תיחקק ותשאיר רושם. מכבדים את אותו אדם ומעריכים מאוד את דבריו.

אז יכול להיות ששלושים אנשים כבר אמרו לאדם כלשהו שהוא הולך למצוא את זיווגו, אבל אותו אדם דחה את הדברים בשכלו ולא הסכים לקבל. הוא מיד מצא תירוצים, שזה לא יתכן, שאף אחת לא רוצה אותו, שעד עכשיו הוא לא מצא אז מדוע שכעת הוא ימצא וכו’.

אבל ברגע שדמות מוערכת וחזקה כביכול אומרת את הדברים, אז הם נחקקים, ואז הוא באמת מאמין שזה יקרה. וברגע שהוא מאמין, אז האמונה שלו עושה את עיקר העבודה ואז הוא בטוח שאותו אדם שסתם אמר דברים באוויר, הוא איזה אדם נעלה שרואה עד סוף העולם ויודע נסתרות.

וכך ישנם עוד המון סוגים של רמאויות, של אנשים שנתפסים בעיני הציבור כבעלי ראייה “רוחנית”, כאשר בפועל אין שום דבר והכל רקוב. אותם אנשים רודפי בצע ורודפי כבוד, מחפשים רק כיצד למלא את האינטרסים של עצמם.

אלא שמעבר לכל השקרים שבדבר, ישנם גם ענייני מזל שכן יש בהם ממש. וכמו שמובא עניין המזל במקומות שונים, וכמו שאברהם אבינו עצמו הסתכל בכוכבים וראה שאינו מוליד, וכמו שמוזכרים בגמרא החוזים בכוכבים וכו’. אבל צריך לדעת שסוג מזל שכזה מיועד אך ורק לאומות העולם.

הכוכבים באמת קובעים את המזל, כי כך השם יתברך יצר אותם, אך הם יכולים לקבוע רק למי שנמוך מהם בדרגה. עם ישראל הוא מעל המזל, כלומר המקום שיהודי נמצא בו הוא גבוה יותר מהמזל שנקבע לו, משמע שהוא כלל לא צריך לציית לו.

וזה מה שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם, שאמנם על פי הכוכבים הוא אינו מוליד, אבל הקדוש ברוך הוא בוודאי אינו מוגבל כלל. והוא יכול לעשות שיהיו לו בנים גם בגיל מאה. אבל תחילה צריך להאמין, לצאת מהאצטגנינות, כי כאשר אנו מגבילים את עצמנו בכוחות המזל, אז אנו מונעים מעצמנו את השפע שאנו יכולים להגיע אליו.

הדבר דומה למפקד פלוגה שיחליט על גורלם של חיילים ואפילו קצינים שנמצאים תחת פיקודו, אבל המח”ט או כל אדם אחר הנמצא בדרגה בכירה יותר לא מוכרחים כלל לציית להוראותיו ויכולים לשנות את הכל כרצונם. אבל אם הם יחשבו שהם בדרגה פחותה ממנו, אז הם יגבילו את עצמם ולא יוכלו להגיע לכל השפע שקיים עבורם.

המזל קיים בעולם, והוא משפיע אף על ישראל שחי את חייו על פי הגורל בדומה לגוי ולא מנסה לשנות אותו, כמו מח”ט שבוחר להקשיב ולציית לקצין בדרגה נמוכה יותר שהוא סומך עליו. אם האדם היהודי מכיר בגורל שלו ובוטח ומאמין בו, אז הוא בעצם מגשים אותו ומביא אותו על עצמו. אבל יהודי שמחליט לשנות את המזל שלו ולא להקשיב להוראותיו יכול בהחלט לעשות זאת.

כל אחד מאיתנו נולד עם מזל וגורל מסוים. לכל אדם יש את הכישרונות שלו, את האהבות שלו, המידות וכל שאר הדברים המוטמעים בנפש האדם. ניתן לראות זאת בבירור שכל אדם שונה ואפילו כל מי שגדל באותו מקום ובאותה צורה יוצא שונה מהאחרים בסביבתו. אבל זהו רק הבסיס שאתו נולדנו. כעת הבחירה נתונה בידינו כיצד נרצה לחיות את החיים.

אדם יכול לבחור בטוב, לקיים מצוות ומעשים טובים וכך לשנות את מזלו. אדם המכניס את התורה הקדושה לחייו לא יהיה אותו אדם שהיה לפני כן. אדם שעושה תשובה אמתית משנה את מזלו ויכול לבטל גזרות קשות ודברים לא נעימים שהיו צריכים להתקיים על פי הגורל. אדם שמבין שליהודי יש תורה, תפילה, תשובה, מצוות ושאר דרכי התקרבות לקדוש ברוך הוא בניגוד לגוי שחי על פי טבע וגורל, יכול להשתמש בזה כדי לבטל גזרות ולשנות את מזלו.

מסופר בגמרא שחכמי הגויים אמרו לרבי עקיבא שבתו תמות בליל חתונתה. ובאמת אותם אנשים היו בקיאים באצטגנינות וידעו בבירור שכך הוא הגורל. ביום שלאחר החתונה בדקו וראו שהיא חיה. רבי עקיבא שאל אותה איזה מעשה טוב עשתה, והיא סיפרה לו שכשכולם היו עסוקים בסעודת המצווה בא עני לבקש אוכל והיא לא ידעה מהיכן לתת לו, אז היא נתנה לו את הצלחת שלה. מכאן רבי עקיבא יצא ודרש “צדקה תציל ממוות”. אפשר ללמוד מכאן שגם אם כבר נקבע משהו לא טוב על פי המזל, וגם אם הגורל שלנו מנבא שחורות חס ושלום, תמיד אפשר לתקן ולשנות.

בזמן שהגויים בוחנים את תנועת הכוכבים כדי לגלות מהו המזל שלהם, ישראל הקדושים מעצבים את המזל שלהם. יש אנשים שמנסים לבדוק בכל מיני דרכים דברים שונים בקשר למזל, אבל צריך להבין שככל שמתעסקים במזל ובוטחים בו, כך הופכים להיות תלויים בו. כמו הגויים שמוכרחים להתנהל לפיו.

אבל ישראל מעל המזל, ויש לנו כוח לשנות ממש. במקום לבדוק מה המזל שלנו, יש באפשרותנו לקבוע בעצמנו כיצד אנו רוצים שהוא ייראה. אנחנו יכולים לנהל את המזל, כיוון שאנחנו מעליו.

כדאי וראוי לכולנו להפנים את הדברים ולהבין שיש בכוחנו לשנות מציאות. צריך להבין את חשיבות התפילה וחשיבות התורה הקדושה. אדם שלא מאמין שאפשר לשנות, גוזר את הגורל של עצמו בכך. הוא הופך את המציאות של עצמו לכזו שלא ניתנת לשינוי. אבל כל יהודי שיחליט להאמין ולשנות, יוכל לעשות זאת, שהרי הוא נמצא מעל המזל ומעל הטבע, הוא לא כפוף לחוקי הבריאה, אלא כפוף לקדוש ברוך הוא בלבד.

כדאי להתרחק מכל הדברים האלו ומכל ה”חכמות” של הגויים, משום שמלבד האיסור שכרוך בזה, ברגע שאנשים הנחשבים לחכמים ומובילים בתחומם אומרים לנו משהו על העתיד שלנו, משהו על האישיות שלנו או על המזל שלנו, יהיה קשה מאוד ללכת נגד זה. לא שהם באמת יאמרו לנו דברים נכונים, אלא שאנחנו נאמין בדברים השקריים ומתוך האמונה שלנו אנו עלולים לבוא ולהגשים אותם.

יהודי שרואה איך הדברים פועלים ונכונים לגבי אחרים, שרואה דמות מצליחה עם תואר מפוצץ של “מטפל רוחני” או “גורו”, בוודאי שיתפתה בקלות ויאמין בכל מה שהוא אומר. לא כדאי להכניס את עצמנו לבור מתוך מחשבה שנצליח לצאת ממנו, החכמה היא לא להיכנס לצרות מלכתחילה ולהתרחק מכל “רוחניות” שאינה ממקור יהודי.

שנזכה לצאת מהמוגבלות הרוחניות שעוטפת אותנו, ונצליח להאמין שאפשר לשנות מציאות בכל מצב. כך נוכל לחיות חיים מלאים ומספקים יותר.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

2 תגובות על “ישראל מעל המזל – פרשת ואתחנן”

  1. ליעד הגיב:

    לכבוד הרב
    אני בעל תשובה מגיל 17
    בן 51 כעת נכה בנפשי
    כעת לא מקיים הרבה מצוות עקב מצבי הנפשי והגופני
    לכן אני חושב שיש שבתקופה זו יותר השפעה למזל
    כי אינני מיושב בדעתי – האם אסור לי להתעניין בעתידי
    לפי אסטרולוגיה? – מעניין אותי מתי אוכל לחזור למסלול חיים נורמלי…

    • אם מותר או אסור צריך לבחון לפי פרטי המקרה המדויקים. אסטרולוגיה זה שם כללי, ויש דברים שמותר ויש שאסור, וכן גם תלוי מאוד מי עושה את זה.
      אבל בכל אופן צריך לדעת שישראל מעל המזל, ועדיף הרבה יותר לא להתעסק עם זה ורק להשקיע בקרבה להשם יתברך. להתפלל מכל הלב ולחזק את האמונה, וכך בע״ה בוודאי שזה יועיל ויקדם אותך.
      אם תשלח לי את שמך ואת שם האמא נשתדל בלי נדר להתפלל עליך בלימוד שאנו עושים בכולל.
      תזכה לישועות גדולות ולשמחה גדולה מתוך יראת שמיים ואמונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים